Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
Staffan
0

Keramik-genrer?

Det verkar finnas hur många olika sätt som helst att göra keramik på; olika typer av lera, olika sätt att bränna leran på, olika glasyrer, olika sorters efterbehandling. Etcetera.

Finns det något sätt att kategorisera de keramiska genrerna?

Mvh // Staffan

Ulla
0

Just det, Staffan! Du slår huvudet på spiken:) Det är det som är så fascinerande med keramik. Man tröttnar aldrig efteresom det finns så många olika sätt att göra keramik på.

Du har ju uppdelningen i hantverk, konsthantverk och konst - där är gränserna flytande. Men det var väl inte heller det du menade, antar jag. I övrigt så finns det många olika benämningar beroende på allt det du nämnde.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
0

Glad 

Men om man tar lersorterna till att börja med då? Lergods och stengods har jag hört talas om. Men vad finns det mer?

// staffan

Ulla
0

Porslin. Stengods och porslin bränner man i högre temperatur än lergods, så de sintrar. Lergodset är porösare och suger åt sig en del vatten. Jag har lyckats förstöra mitt parkettgolv med en dåligt glaserad ytterkruka i lergods från IKEA:(

_
_

Staffan
0

Ouch - bra att tänka på när man köper blomkrukor mao… :-/

Vad finns det för olika tekniker för att bränna leran? Jag har sett ordet "raku" i några inlägg här på sidan. Är det vanligt? Vad finns det mer?

// staffan

Ulla
0

He, he, Raku är bara ett roligt sätt att förstöra keramik på. Det var min rakulärare Anders Fredholm i Mullsjö som sa så.

Annars får du ju litet olika resultat beroende på vilken sorts ugn du använder. Elektrisk ugn, gas- eller vedeldad ugn, grop i marken, tunna, eller kanske tom majbrasan. Det sista har jag inte försökt själv. Kanske värt att pröva - undrar om något håller?

_
_

Staffan
0

Aha, det är så man delar in de olika sätten att bränna sin lera. Alla tekniker har inte egna namn utan beskriver mer tillvägagångssättet. I See… :) 

Finns det många andra udda sätt som Raku?

// staffan
ps. Tack för att du hjälper mig reda ut begreppen!

Ulla
0

Raku är litet speciellt för där bryter man mot en massa regler om hur en glasyrbränning egentligen ska gå till. Normalt ska den ta ca ett dygn, i Raku går det på mindre än en timme.

Om du tittar in ibland så kommer det säkert att klarna ännu mera.

_
_