Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2580 ggr
Doriz
0

Krympande hål

Hur räknar man ut en procentuell krympning när det gäller hål eller cirklar? Är det  diametern eller omkretsen som gäller? Det krynper ju överallt och det gör det i och för sig om det är en rektangel eller kvadrat också …

pyromanen
0

Diametern och omkretsen på en cirkel följs åt och krymper med samma % om inte min matte är helt knasig.

saltglazed
0

du får bränna ett prov i den temp du vill ha. sedan får du räkna ut en krymp. faktor som du kan gånga med. lite enkel matte är det. jag brukar justera när det är torrt godset då krymper det 5% innan det är brännt. men man får tänka på att godset krymper mer ju högre det är brännt. men överbrännt gods sväller och blir större. men ett prov innan i den temp du tänker ha sen en krymp faktor. ex. *1.15 färdigt blöt lera.

saltglazed
0

matte är väl inte det som vi vuxna är vana vid många år sen vi gick i skolan men är det brända 85cm så och vi drejade det när det var 100cm så är det 100/85 jäkligt enkelt egentligen alltså krympfaktor 0.85. sedan kan man ju räkna det åt det andra hållet med. rätta mej om jag har fel inte lätt med den enklaste matematiken när man närmar sig sina 50…

[rolnor]
0

Jag har erfarenheten att det krymper 15%, precis som #3 säger, beror såklart på leran, bränntemp…

pyromanen
0

Min krymper 11%, så det finns klart variation.  Om det är noga får du testa den leran det handlar om.

bosse-cebex-gbg
0

Eftersom varje leras totalkrympning styrs av värmearbetet snarare än av temperaturen, måste man själv jobba sig fram till det exakta krymptalet (för varje lersort) i sin egen ugn. Det krymptal som anges i kataloger m.m. kan bara användas som en ungefärlig guide.

DIN ugn är unik, på gott och ont….Förvånad

Doriz
0
Doriz
0

tack, ställde också frågan till ett antal matematiker så nu har jag svar på hur man gör för att rent matematiskjt räkna ut det, det bär olika om man med hål menar omkretsen av hålet eller arean dvs själva hålet …

KeramikeniSkredsvik
0

#8 kan du ge exempel på de olika uträkningssätten?

pyromanen
0

Omkretsen av en cirkel O = pi * diametern

Om diametern krymper t.ex. 10% då blir O = pi * d * 0,9, alltså krymper även O automatiskt 10%

Det var diametern och omkretsen du frågade om i #0, och det är väl rimligen dessa mått man kan ha behov av att mäta när man gör hål.  Arealen är inte lika enkel, men förstår inte hvad man skulle behöva arealen för heller,  men ifall då är det bara att stoppa in sina mått i formeln för arealen A = pi * r * r

Doriz
0

Jag var endast intresserad av detta teoretiskt och jag har fått svar på mina frågor av några av de matematiker som jag frågade. I någon slags keramikerverklighet är det något helt annat förstår jag av svaren ovan där man bör taga hänsyn till just hur den ugn man har närmast sig krymper hål och ev annat.

Sagakeramik
0

alltså, mer teoretisk än vad Pyro beskriver går det väl knappast att bli???

% är det samma oavsett om det är area eller omkrets.