Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1825 ggr
mariacot
0

Glasfiberlera

Hej

Har precis blivit medlem och har en matrialfråga.

Är det någon som hört talas eller vet något om glasfiberlera/Maria

zzaga
0

Nop… aldrig hört om.

I vilket sammanhang har du hört om det? Och på vilket sätt ska det funka?

Ulla
0

Papperslera är ju ett annat exempel på att man kan blanda in olika fibrer i leran. Glasfiberlera har jag hört talas om men aldrig sett eller använt. Tror att det stod något om den i en av mina böcker. Jag ska försöka komma ihåg att titta efter när jag kommer hem från landet nästa vecka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kråkfot
0

Provade "flaxclay" från Keramikexperterna. Påstås vara den senaste varianten av papperslera med linfibrer istället för papper. Fck sedan höra att det inte skulle vara lin utan nylonfibrer i leran. Vet inte om det stämmer men kanske det i så fall räknas till en slags glasfiberlera. Rolig att jobba med i alla fall!

kia1
0

blir det inte onödigt mycket gasutvekling , är inte nylon någon slags plast? tycker det låter ohälsosamt.

Ulla
0

Ett litet avsnitt ur boken Paper Clay av Rosette Gault (ceramics handbook):

"Another form of silica is fibreglass: a technological wonder. Fibreglass is spun silica, literally glass strands. If you find source of fluff fibreglass, this can be incorporated into the clay body for fibre strength both before and after firing. These fibres are less flexible than nylon however. The fibres are not hollow and resist water compared to cellulose. Fibreglass, in high-fired clays, fuses inside the clay body like the glass it is."

_
_

LenaR
0

Handlar det om samma sorts glasfiber som man fluffar till kring julgransljusen för att det ska se ut som snö? För i såna fall är ju användningen begränsad, det kliar som attan i händerna..

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Det låter som samma slags glasfiber :)

Minst lika mycket kliar det när man bygger och isolerar väggarna med glasfiber. Men då är det inte bara händerna som kliar.

_
_

charlottaaberg
0

jag har i många år utvecklat en egen metod där jag använder en kombination av glassfiber och porslin vilket ger otroligt tunna, starka och genomskinliga ytor. det finns bilder på min hemsida under 'ceramic installations' på www.charlotteaberg.com

maila mig gärna om du har frågor så kanske jag kan dela med mig av lite hemligheter!

Ulla
0

Åh, vad spännande det låter! Du skulle inte kunna visa något litet smakprov direkt här i forumet?

_
_

charlottaaberg
0

jodå, om ni har tålamod! :)

Ulla
0

Hur går det Charlotta? Jag är jättenyfiken.Glad

_
_

LarsT
0

Ett enkelt experiment man kan roa sig med är att kavla in helt vanlig glasfiberväv i lera. Alltså den typ man använder för att klä väggar med och sen måla över. Lägg en sån bit över en lerplatta och kavla ner den i ytan. Det hela blir en armerad kaka som är lätt att bygga med. Bränner man i precis rätt temp så smälter glasfibern in i ytan med leran och bildar med transparent porslin en ännu mer transparent kropp. Innan man får till rätt temp kan det vara klokt att ställa objekten på ett tjockt lager chamotte i ugnen för att undvika katastrofer …. Kan det vara nånting ditåt du har använt charlottaaberg ?

Godsagare
0

Lars,

Med "rätt" temperatur menar du? Ungefär var ska man börja experimentera?

Låter kanonläckert!

//Jessica

LarsT
0

…Att gradvis höja tempen tills man når det resultat man tycker bäst om. det beror ju på både glasfibern och leran vilken exakt temp det handlar om. Jag hade börjat på 1000 gr och ökat i 50 gr-steg. Kan tänka mig att det är svårt att hitta precis rätt direkt om det är transparensen man vill ha. Men annars funkar fibern som stärkande armering under byggandet också …

charlottaaberg
0

hej! ursäkta, det blir inte så ofta jag hinner logga in! jo jag kör med porslin och glasfiberväv, och det ska brännas i minst 1260för att det ska bli transparent ;)