Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2444 ggr
martensson
0

Bygglov????

Pratade just med en man som sköter den fastighet där jag skall ha min verkstad och han påstår att man måste ha ett bygglov för att sätta in en 150-250liter elugn. Kan det verkligen stämma???

cherie
0

Det låter lite skumt med bygglov,,  om fastighetsägaren är överens med dej och du har egen elmätare,så förstår jag inte vad byggnadsnämnden har med saken att göra?? men det vore intressant att veta?? lycka till.

martensson
0

visst gör det!!!! Återkommer när allt är klart *L*

abbis
0

Aldrig hört nått så korkat…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

EvaLeraMM
0

Vikten på ugnen kan ha betydelse. Om ugnen är väldigt tung (som de brukar vara) klarar inte alla golv att bära upp det. Om det har med bygglovet att göra vet jag inte men det är bra att kolla upp i alla fall.

LarsT
0

Jag tror att fastighetsägaren tänker att en ugn är ung. som en eldstad och det kräver bygglov. En keramikugn är dock mer att likna vid en förväxt köksspis ev. med en förväxt utsugsfläkt över och de ggr jag frågat kommun eller skorstensmästare om information vet de inte ens vad jag pratar om, än mindre kan de luta sig mot ett regelverk. 

Som en lathund för vikter brukar toppmatade ugnar väga i runda slängar 1 kg / liter vilket gör att en 150 liters ugn belastar bjälklaget lika mycket som att jag sätter mig i en stor fåtölj. Och det ska inte vara nåt problem, tycker jag. Frontmatade å andra sidan väger ca 2 kg / liter och då börjar det bli lite för mycket för normala träbjälklag. Kan va bra att veta när du pratar med myndigheterna.

Det varierar ju väldigt från olika kommuner, det här med bygglov och olika brandföreskrifter och man ska naturligtvis alltid fråga först om man hyr. Har man egen fastighet tycker jag att sunda förnuftet har mer att säga till om än olika "förståsigpå"-myndigheter.

abbis
0

Brandmyndigheten har jag varit i kontakt med då jag vid alla mina 3 flyttar flyttat in i k-märkta hus som delvis varit låga i tak…men om man tänker att dom gett tillstånd  att jag haft 2 jätteugnar(375+220l) på en minimal yta med ett tak som slutade 30 cm från ugntaket samt att det var bara 20 cm till vägg runt  om ugnarna och detta blivit godkänt….körde så i 11 år …det enda kravet va B30 gips samt en skiva som är svår att få eld på typ som sitter i soprum på väggar o tak…hade inget utsug så det var som en bastu när ugnarna gick …dock en i taget…båda dessa ugnar stod på ett normalt bjälklag…och det gör även min stora ugn idag i mina nya lokaler….

Brandmyndigheten mätte värmen i mellanbjälklag och i själva rummet och godkände detta…

Idag har jag en ugn i ett 4 ggr så stort rum med en utsugsfläkt som har en specialgjord kåpa som skall täcka in 2 ugnar den täcker hela taket och är ihopbyggd med det fläktsystem som satt på vinden efter det dagiset som fanns i huset tidigare..

Jag har renoverat ett 1700talshus under en 11 årsperiod dom enda ggr jag behövde bygglov var när man gjorde ett större ingrepp ändrade planlösningar helt eller gav mig  på ytterfasaden..

en ugn är inte fastmurad som en öppen spis och den har sällan en murad skorsten….

Krävs det bygglov är det mycket konstigt att ingen sagt något vid besiktningar…och det har jag gjort

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Linoja
0

Jag hade mitt försäkringsbolag i min verkstad som fick säga sitt innan jag tecknade försäkring. De kollade bl a på brand- och inbrottsrisk.
I min verkstad har jag betong i golv, väggar och tak så någon större brandrisk är det inte. Har man ont om plats och brännbara material i omgivande konstruktioner kan man skydda dem med en mineritskiva (www.tepro.se).