Raku ugn
Jag skulle vilja ha tips om en bra Raku ugn som man bygger själv inte i fat utan i sten eller lekablock, har någon provat den som finns utbildningsvideon från Gotland (tror jag att den är).
Hur får man en fin turkos rakuglasyr,,min blev ljusblå matt!
Vad har du för recept?
Ibland kan det bli matt om man inte får upp temperaturen ordentligt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
hej
jag fick denna ritning från "rosanna keramik".
vet inte om det var en vedeldad ugn du var ute efter….
har inte provat att bygga den själv (ännu)
trevlig sommar!
/Mariana
Jag har flyttat på inlägget till en grupp som gör att det blir lättare att hitta. Samtidigt så puttar jag upp det så att det blir aktuellt igen.:)
_
_
Hej, jag är helt ny på detta område och har just köpt mig en drejskiva som jag övar mig på!! Jag skulle vilja ha en ugn ute på gården, men vet inte vad som är enklast att börja med. Undrar också var man köper bäst och billigaste lera. (handlar nu i en svindyr affär i Uppsala.)
/Kina

handla på lermakeriet i gävle i stället, billiga och jättetrevliga !

Kina B
En lista på leverantörer hittar du under fliken länkar längst upp här. De flesta har hemsidor eller kataloger som du kan beställa. Det kan vara lönsamt att jämföra priser. En del har hemleverans och andra kan ibland leverera till återförsäljare på orten, vilket kan vara lönt att fråga om när du ringer och beställer. Jag själv handlar hos Lars Tärn. Han bor nära mig, har bra priser och skrattar inte åt mig när jag ställer puckade frågor eller försöker förklara tekniska prylar med termer som "grunka" eller "mojäng".
Det där med ugn på gården, så fins det ju flera typer av ugn du kan välja. Den mysiga men inte så snygga varianten är gjord av lecablock och den praktiska, inte så snygga och inte lika mysiga varianten är gjord av hönsnät och isolerull. Lecablocks ugn brukar eldas med ved och brukar ta väldigt lång tid att värma upp och få fuktfri. Å andra sidan så är det ju mysigt att kunna grilla korv sammtidigt. Den lite mer praktiska modellen är gjord av hönsnät och går att stuva undan när den inte används.
Kul med svar, tack!
Har hittat en ritning på en ugn med lecablock, men hur fungerar en med hönsnät och isolerull?
/Kina
en fråga till….
Om man ska bränna i tex vedeldade ugnar måste man ha en speciell sorts lera då?
/Kina

nej inte någon speciell lera egentligen, men det är bra om det är lite mera chamotte i, då tål leran att bli snabbt uppvärmd och avkyld bättre.

Kina.B
En ugn med hönsnät och ull fungerar så att istället för att värmen isoleras med lecablocken så isoleras den med ullen, nätet är till för att hålla ullen på plats. En Hönsnätsugn eldas med gasol istället för ved.
Det hela betyder egentligen att du lätt kan flytta runt en hönsnätsugn, den behöver heller inte värmas upp i förväg vilket gör att du sparar tid. Men som sagt kanske inte lika mysigt som en vedeldad ugn. Men om man jämför med att det tar ungefär tar minst ett par timmar innan du fått upp värmen i den vedeldade i jämförelse med ungefär en 40 min i hönsnätsugnen så kanske det kan vara värt det + att du slipper stå och kapa ved.

Det tar inte jättelång tid att få upp värmen i en vedugn, det beror såklart på hur stor den är och väderlek, men min tar ca en timme att få upp i temp. Jag föredar ved om man kan välja, det är mysigare och billigare. Själva veden köper jag hos en såg här i närheten, dom där spillbitarna som blir på sidan av träden, dom är billiga och brinner bra och så kapar man rätt längd med motorsågen så är det bara att köra in sen. Så bygg en vedugn om du har möjlighet !

Mitt råd är tvärt om:D
Börja med gasugnen och bygg en vedeldad om du har tid över:D he he…
Tack så mycket för era svar. Har ni några bilder på era ugnar?
/Kina
Tunnan med keramisk fiber är kanske inte lika trevlig som den vedeldade, men den har sina fördelar. I morgon t ex ska alla vi i verkstaden samlas för att göra olika bränningar på en och samma gång. Vi ska bränna Raku, göra en lågsaltbränning, en svartbränning och rökbränna litet grejer, och vi räknar med att hålla på hela dagen.
Jag tänker lasta in min rakuugn i bilen och ta med den till bränningen. Den ryms bra och är inte tyngre än att jag kan lyfta den själv. Det skulle jag inte kunna göra om den varit vedeldad.
_
_

Tack, hur vet man att den är uppe i rätt temp? Man kan ju inte ha en termometer!! Är det bara att pröva sig fram eller?
/Kina
Kan man bygga en ugn för den första bränningen också, eller måste man bränna den i en vanlig elektrisk ugn? Jag har ju ingen sådan! Varför kan man inte göra alla bräningarna i en ugn? Kan den inte bli så varm som den måste vara vid första bränningen?
/Kina
Jodå, den kan bli tillräckligt varm för att skröjbränna. Problemet är väl istället att det går för fort. Det är stor risk för att sakerna spricker.
För att veta att man är uppe i rätt temp måste man kika in i ugnen. När glasyren ser blank och jämnt utsmält ut är det färdigt att ta ut.
_
_

Det är väl både att det går för fort upp i temp och att det slår in lågor på godset som gör en vanlig enkel rakuugn olämplig att skröja i. Men det är klart att det går, förr gjorde man ju alla bränningar med ved. Men jag rekomenderar nog att du skröjar i elugn. Det går att kolla tempen i rakuugnen med käglor, men du måste ju ändå se när glasyrerna smält ut eftersom du sätter in nya grejer eftersom. Bor du i närheten av Uppsala ? Jag tänkte eftersom du skrev att du handlar dina grejer där. Jag bor i Tierp så du får gärna komma hit och bränna, och kolla närmare på ugnen om du vill bygga en sen !

Jag skulle nog inte rekomendera att skröja i en Raku. Det skulle ta aldeles för lång tid och bli aldeles för dyrt. ( Handlade inte någon anna tråd om det här? )
Det är ju inte så kul om 75% av alla ens prylar går sönder, speciellt inte om man faktiskt lagt ner tid och möda på att göra dom.
Ett annat sätt att kolla tempen i rakun är köpa en pyrometer, den kostar runt en 2000:- .
En pyrometer är bra när man bränner i gasoleldad tunna. Då vill man inte hålla på och lyfta av locket alltför många gånger för att kolla, utan det är bra att ha den som fingervisning på när det börjar bli dags. Jag har svårt att se om det börjar bli färdigt genom titthålet.
I den vedeldade ugnen behövs den inte alls, inte i min i alla fall. Man kan lätt se när saker börjar bli färdiga och plocka ut dem.
_
_

Min åsikt är att man visst kan skröja i en rakuugn. Man måste inte alls bränna upp till 900 utan det räcker med att det nätt och jämnt glöder, som det börjar göra kring 600. Då är man förbi kvartsomvandlingen. Alla glasyrer kanske inte funkar perfekt, men det får man ju prova ut. Du har rätt Zzaga, att det tar lite tid och kostar gasol, men det kostar ju också en del att köpa en elugn.
Jag har t.o.m. bränt små stämplar i porslin genom att rikta en gaslåga direkt på. Från nygjord stämpel till ca 1000 gr och skröjad stämpel på ca 10 min. Visst kan man smälla några grejer innan man får kläm på hur fort det kan gå, men leran tål mycket, mycket mer än man vanligen tror. En grovchamotterad lera som man oftast har till Raku tål ännu mer.
En pyrometer är väldigt nyttig, inte direkt för att se när det är färdigt utan mycket för att hålla koll på hur fort tempen stiger. Om man ska skröja i ugnen först är den nästan avgörande viktig. Jag har vedeldat mycket och då även råbränt = skröj och glasyr på samma gång. Det är betydligt svårare att skröja långsamt med ved än med gas. En pinne kan ge skjutsen upp som gör att det blir för mycket, men en mm på kranen ger en jämnare tempökning. En pyrra är också ett suveränt sätt att lära sig sin ugns beteende vid olika inställningar. Om man t.ex. reducerar i ugnen i för stor grad kommer tempen att sjunka och har man då en pyrra är det bara att justera mot oxidation precis så mycket att pyrran tickar uppåt i graderna. Har man bråttom eller ont om gas ska man eg. bränna med en neutral låga för att utnyttja gasens energiinnehåll mest effektivt. Med en pyrometer är det lättare att få till den där perfekta balansen i syretillförsel.
Cherie, hade du koppar i glasyren du ville få turkos ? Den turkosa färgen mår bra av en alkalisk bas så jag föreslår att du letar upp ett recept med någon alkalifritta i och testar med kopparkarbonat.
Jag har också haft hjälp av pyrometern att hålla koll på reduktionen i rakuugnen. (En eldslåga ut genom skortstenen är inte alltid lätt att se i strålande solsken.
) Hittills för att inte få en oönskad reduktion, men nästa gång har jag tänkt reducera i ugnen.
Däremot har jag bara skröjat några småsaker i den, och de var så små så de räknas inte. Om jag inte minns fel så fick de följa med i en glasyrbränning som fick ta litet längre tid.
_
_
#23 Tack..jag har inte gjort glasyren själv,,men ska kolla upp vad den innehåller,,det finns så fina turkosa rakuglasyrer som jag sett ,,ska testa vidare.
hej Cherie, hör av dig så ska du få en bra beskrivning på rakuugn av lecastenar, jag har nog några bra glasyrrecept ochså. Jag ska lägga ut dem till er andra intresserade också så fort jag får tid/ elisabeth
Avalon
Det hade varit kul och komma upp och kolla in din ugn! Hur långt är det från Uppsala? Jag bor i Vittinge ca 30 min väster om Uppsala. Är du ledig på dagtid? Hör gärna av dig 070-703021
/Kina

27, kul ! Jag bor i tierp ca 5,5 mil norr om uppsala, precis vid e4;an och jag är ofta ledig på dagtid. Jag hör av mig !