Inspiration!
Vad gör man när den inte vill infinna sig?
Eller när allt man tar för sig bara slutar med en hopknölad klump?
Ska man bara strunta i skapandet då, eller ska man fortsätta att försöka?
Själv brukar jag bli ganska uppgiven och kasta ner den eländiga lerklumpen i spannen och gå därifrån.
Hur, vad och varför gör ni?
Vissa dagar är det total katastrof. Drejningen funkar inte, vad man än gör så ser det underligt ut. Tror att jag inte kan fokusera riktigt dom dagarna. Så då brukar jag göra något annat, glasera eller fundera över nya grejer. Tycker inte det är någon idé att framhärda och bli förbannad när allt jag får ut av den dagen blir skit ändå… Inspirationen däremot har jag inget problem med att hitta, men ibland funkar inte motoriken riktigt.

Jag har det också som Lotta. Ibland funkar bara inte kroppen. Det är nästan så att man skulle tro att den glömtbort hur man drejar vissa dagar. Och ju mer man försöker ju värre blir det:/
Jag brukar inte heller ha inspirationsbrist, ett råd för att avhjälpa inspirationsbristen är att skriva ner ideér när du får dom. Jag har långa listor på saker som jag vill göra och eftersom jag har teflonhjärna är det väldigt bra med listor:)

Jag får riktiga svackor ibland och det kan ta månader i värsta fall innan jag kommer igång igen, jag gör oftast något annat då målar eller arbetar med silvret. Men när jag kommer igång igen då blir ja gnästan manisk kan sitta hela dagar i sträck.
Inspiraionen att hitta på nya grejer tycker jag det är svårt att hitta det blir oftast det vanliga muggar fat lyktor
Då sätter jag mig och seriedrejar sånt som jag vet ändå går åt…då kan man tänka på andra saker …har 250 olika saker i kollektionen så är det en seg dag då blir det oftast småsaker på klös..
abbi
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Städa är perfekt om man är oinspirerad eller har en "dålig motorik dag". Kasta gamla misslyckade saker som skräpar, rensa alla konstiga lådor, skura, damma, skrubba drejskivan…jag lovar att dagen efter är lusten där igen !
Mmm, städa är bra. Möblera om och försöka få det mera praktiskt är också bra. Till och med att ta hand om gammal lera är trevligt när man inte vill…
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tråkiga rutingöror är bra när det inte vill sig vid drejskivan. Kvarna lera, sikta engobe, glasera, prismärka, bokföra…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Många bra tips, man blir ju inspirerad….

Jag tror Kajsas tips om att bokföra funkar aldeles utmärkt till att få tillbaka lusten:D
Dessutom känner man sig så otroligt nyttig när man äntligen tar itu med sådana saker. Bra på alla sätt och vis. 
_
_
Jag håller på och städar
här bland trådarna och passar på att flytta denna till en annan grupp. Forumrelaterat är mest tänkt för sånt som handlar om forumet men jag ser att flera inlägg hamnat fel. Konstigt, finns det buggar som flyttar runt på inläggen? 
Om ni råkar på något helknasigt så kan ni väl meddela mig så lägger jag det där det hör hemma.
_
_
Alkohol är bra för kreativiteten, det har jag sett i en vetenskapligt välunderbyggd undersökning!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#13 för några veckor sen träffades jag och en kompis och gjorde lite keramik hemma på köksbordet. Vi drack några glas vin samtidigt och det var väldigt trevligt! som du säger, det blev några nya kreativa ideér. Skoj!
Det var/är väl inte helt ovanligt med "kreativa konstnärer" som dricker mycket, jag har hört uttrycket "rödvins drickande flummiga konstnärer", minns inte i vilket sammanhang men tydligen finns kopplingen rödvin-konstnär-flummig.
Mmm, man kanske ska tillägga att undersökningen jag nämnde väldigt noga påpekade att alkohol passar bara i vissa av kreativitetens faser. Det är väldigt bra i hjärnstormsfasen, sen får man allt nyktra till vid själva utförandet, men sen det går alldeles utmärkt att supa till inför utvärderingen. Men akta er för att arbeta vidare under själva utvärderingen!! Så fort man ska dit och arbeta vidare är det avhållsamhet som gäller.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag brukar virka. Började på en jätte stor pläd för ett år sedan. Det är så monotont och enformigt så efter bara några varv har hjärnan flygit iväg till keramiken igen så jag bara blir tvungen att åka dit och greja. Pläden blir nog aldrig klar :o)
Joo här kan det bli torka ordentligt ibland..men det finns många bra sätt att fördriva tiden med som att städa (man vill börja jobba direkt när det är ny ordning) gå ut med hunden (gör jag även när inspirationen finns) men det blir klart längre promenader när inte ideerna tar upp hela hjärnkapaciteten..- jag jobbar också nästan manisk vissa perioder..det är då man fattar varför, man håller på med detta härliga material.. jag brukar oxå göra saker som "jag kan" under idestopp..man känner sig tillfreds då när man har åstakommit lite utan att vara helt uppslukad av arbetet.