Blå matt glasyr?
Är det någon som har ett bra pålitligt recept på en matt blå stengodsglasyr. Den skall vara riktigt ordentligt blå, så mycket åt det kornblå hållet som det bara går!
Här får du en pålitlig blå matt glasyr som jag använt ganska mycket.
Glasyr A 21 Blå matt
Cornish Stone 67
Kaolin 16
Krita 16
+ CoO 2,5
Har inte provat under kägla 9 men funkar bra vid 9-10
Fredholm

Jättebra! Skall jag genast testa. Hade nästan gett upp hoppet och så kommer svar från ett så kunnigt håll!!! Stort tack! 

Hej Bregotta!
Fredholm har säkert ett bra tips åt dig där..
Jag gillar matta glasyrer och har märkt att det skiljer från lera till lera hur matt/blank den blir..vilken lera använder du?
Jag har bytt lera för den sakens skull..och gått över till en Porslinslera..då får jag fram en matt och starkare lyster i färg mm…
Sen tror jag du kan pröva med att lägga en vit matt som grund..kanske som ett expriment i allafall…
Lycka till..!
Thomas

Hej tomica, jag anväder lite olika leror men oftast fylelera. Det är fyle i detta provet. Den blåa färgen blev lite starkare och mer kornblå än fotot visar. Fylen är lite speciell när det gäller glasyrerna men denna funkade bra tycker jag, sånär som på att jag skulle vilja ha vill ha den mattare då…

Har du prövat på flera leror?
Jag tror det kommer att skilja en hel del…
Du kanske kan pröva att dutta i lite aluminiumoxid..det används ju ibland för mattning av glasyrer..kanske beroende på övrig sammansättning..mina kunskaper inom området är än så länge begränsade..sen tror jag att glasyren blir mindre benägen att rinna genom denna tillsättning..
/ Thomas
Aluminiumoxid funkar, men billigare är att tillsätta mer lera. Helst ska man då räkna ner motsvarande mängd kvarts, men det finns ju tyvärr inte fritt kvarts i receptet, så jag skulle prova att bara tillsätta 2-10% kaolin. Och om det inte funkar skulle jag försöka räkna om glasyren.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
PS. Det är inte roligt att räkna om glasyrer! Jag föredrar häll-i-lite-och-se-vad-som-händer-metoden… 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej!
Jag har ett recept som jag är lite osäker på, men som jag tror skulle kunna funka. Vill minnas att jag använt det på fylelera för länge sen men med annan infärgning. Glasyren är verkligen matt och jag tyckte mycket om den. Kan ju vara värt ett litet prov. Kanske minska eller ta bort titandioxiden helt?
Det var ju som sagt väldigt länge sedan jag använde mig av detta recept så jag vill vara övertydlig med att du är försiktig vid ev. användning så att glasyren inte smälter ner på plattan eller så i ugnen. Lycka till!
Kalifältspat 50%
Krita 25%
Kaolin 15%
Kvarts 10%
Titandioxid 8%
Kobolt 2.5% eller 3%
Det enda som jag kanske skulle vija att den var är lite mattare, den blev för blank. Finns det något att göra för att få den mattare?