fler ugnsproblem!
Här kommer tusen frågor:)
Har även jag kört min första ugn. Visserligen bara en skröj men käglan jag använde för 950 grader har inte vikt sig alls. Körde ugnen till 950 utan utjämning.
Elementen ser ut som sådana att de är tätt virade överst och underst och glesare i mitten, varför? Ser era element också ut så? Har testat dem genom att pensla vatten och se om det fräser vilket det gör vid 100 grader men bara där de är tätt virade. Tråden hänger ihop uppifrån och ner så det är ju samma slinga om man säger så. Hoppas någon hänger med på mitt svammel! En och samma slinga kan väl inte bara gå sönder i mitten? Kan det vara att det inte blir lika varmt där det är glest?
Jag tar tacksamt emot alla råd hur ni går tillväga för att liksom köra in er ugn till rätt temp odyl. Kan man göra så att man sätter en glasyrugn och ställer in ugnen på ett antal grader över önskad temp och sedan slå av ugnen när man ser att käglan börjar ge med sig?
Som sagt, många och aningen förvirrade frågor:) Hej för övrigt, o hoppas alla har det bra!!! Har inte skrivit på ett tag, befinner min i den nygravida dimman med illamående och trötthet utöver det vanliga! Tredje barnet på väg och jag börjar så smått fundera hur mycket tid jag kommer ha sen!!!???? Jag som precis fått till att börja dreja efter andra barnet, men va fan underbart är det med de små. Jag skapar ju ialla fall!:)
Petra

det finns fler som har problem alltså? ;)
Hej..
Jag kan rekommendera att bränna med käglor…
Har man en ugn där man inte kan reglera sektionsvis (kan jag) så måste man lära sig att läsa av varje bränning..tar tid att lära sig!
Det du skal göra är att skaffa käglor från 800 grader och uppåt..ställ sen käglor i tre sektioner och bränn..sen ser man hur käglorna smält ut och kan på detta viset packa ugnen utifrån hur känsliga glasyrer du har…är det svalare i botten ställ då den glasyren som du vet klarar att smälta ut där osv.
Även om du vet hur din ugn fungerar så blir varje bränning inte alltid som man vill ändå…Min ugn får för sig saker ibland så var 5:e bränning så fininställer jag grader utjämning osv…Varför undrar du då..jo för jag ser hur glasyren beter sig och jag vet hur jag vill ha den..Är slarvig på att provbränna när jag blandar nya glasyrsatser på 15kg/styck..kör på känn*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja, problemen blir man väl aldrig av med, suck! Men tänk vad bortskämd man blir när man inte bränner i egen ugn och bara behöver trycka på start:) Nu måste det liksom tricksas i ett halvår också innan man kan ställa ut sitt första alster på hyllan
Men det är väl det som är charmen?!
Jag tar tacksamt emot fler svar på mina frågor!!!

Hade jag varit dig skulle jag gjort som abbi. s. skrev. Ställa in tre käglor runt det temp intervallet du är ute efter, på tre olika höjder i ugnen, och sen se var jag hamnar. Antagligen är dina element på väg att ge upp och då kan du behöva ställa automatiken ganska mycket högre än den temp du vill ha. Så testa med typ 980 eller nåt sånt nästa gång, och se vad som händer med käglorna då. Du spar ju en del bränningar om du har flera olika käglor med varje gång, för då ser du ju vilken temp du nått upp till, istället för att bara veta att det inte blev 950 !
Grattis förresten, det är skoj med bebisar ! Trots att man blir sååå trött ibland…men snart är dom ju tonåringar och har inte tid med dig längre och då kan du dreja hur mycket du vill !!