Favoritverktyg
Vad har ni för favoritverktyg i era gömmor? Vad kan ni inte klara er utan? Är det ett gammalt sken som är som en förlängning av din hand, eller en en liten pinne som du hittat på vägen?
Själv gillar jag ju verktyg och samlar på mej massor i mina lådor, men egentligen så använder jag nog bara 4-5 stycken till vardags. Men det enda jag inte skulle kunna klara mej utan är nog en riktigt bra drejsvamp.
Vilka är era favoriter?

Några smidda italienska skulpturverktyg i metall. Använder dem till allt. Lera, gips, vax, gummi, vid glasering etc etc. Jag modellerar mest och gör en del gipsformar så dessa verktyg är ovärderliga för mig.

Jag har precis skaffat en liten gummisken, förstår inte hur jag klarade mig utan den förut, jättebra att jämna till botten o utsidan vid drejning.
En liten begagnad fruktkniv… Slätar till, skär av. Den är bäst bara

Mina modellerpinnar som vi tillverkade på min första keramikutbildning för mer än 20 år sedan! Vi gjorde dem av bambupinnar och slipade dem till önskvärd form. Kostar i princip ingenting och är ändå näranog oumbärliga!
Gör era modelleringspinnar av buxbom. Har några som jag inte kan vara utan.
Vore trevligare med foton i den här tråden! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

En gammal rostig avbruten palettkniv. Har den kommit bort blir jag helt ställd.

Hittade en böjd stång med en plastkula i änden i källaren, vet inte var den kommer ifrån, perfekt att använda när jag vill vidga en kruka med smal nacke.
Mina favoriter är några rejäla miretter/beskickningsslingor som jag och en kompis gjorde tillsammans på min utbildning för 15 år sedan. Har försökt göra nya, men ännu inte lyckats göra några som funkar lika bra -dessvärre är de snart så slitna att de går av…. På bilden syns också bland annat en hemmagjord krumpassare av eneträ.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Pust, jag tycker jag har alldeles för många verktyg, fattar inte hur det har gått till men många är dom. Viktigast för mig är nog avdrejningsjärnet som är spetsigt (koniskt) och den lilla sämskinnsbiten. Svamp kan jag inte va utan och drejpinne vid höga, bukiga alster. Ja, jag tror att dom verktyg man har blir favoriter annars hade man dom inte kvar. Jag funkar så att varje gång jag behöver nåt ovanligt eller som fattas mig, hittar jag det - i köket, på loppis eller så tillverkar jag det. Funkar det då bra, så blir det ett favvisverktyg. Det jag behöver är snarare att sanera i alla prylar och börja arbeta med "bara" nävarna.