Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4945 ggr
Heart
0

Sikta glasyr

Behövs glasyren siktas om ifall den står länge eller om det är glest mellan glaseringarna?

LenaR
1

Jag tycker det kan behövas ibland. Men en omgång med mixerstav kan ersätta siktning! Men det är ingenting man måste göra med alla glasyrer, det är bara om man får problem med klumpar osv.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Är väl mindre problem om man tillsätter CMC, då sjunker väl inte partiklar till bottnen?

LeWE
0

Vad är CMS? Kan man använda mixerstav i glasyren.. har aldrig tänkt på det??Glad

LenaR
0

#3 Mixerstav kan ersätta siktning på en del glasyrer. De flesta faktiskt! Vad CMC är vet jag inte, använder bentonit i mina glasyrer.

bosse-cebex-gbg
1

CMC är en organisk "konsistensgivare", släkt med Carrageena och liknande. Fungerar bra i glasyrer m.m, och till skillnad mot bentonit och ball clay, försvinner den i bränningen. Kan ibland "surna" och lukta mindre gott.

LenaR
0

Så mina älskade (förjäkliga) krackglasyrer kanske skulle må bättre av CMC än av bentonit? Skrattande

LarsT
0

CMC=Cetylmetylcellulosa, ung. som ett förädlat tapetklister som finns i många varianter med olika egenskaper. Dina krackglasyrer krackar lite, lite mer om du inte har nån lera alls (bentonit) utan CMC eller annat brännbart ställmedel.

Kemiskt ställmedel eller glasyrlim eller CMC eller vad man nu kallar dem kan som Bosse säger surna om de får stå länge men det finns konserveringsmedel man kan lägga till en udd av så minskar det problemet.

LenaR
0

Tack för den infon!

Glad

lotta2
0

Lena, får du inte en massa små luftbubblor i glasyren  när du kör med staven?

[rolnor]
0

Jag kör bara med mixerstav, silar aldrig, funkar bra upp till 3-4kg glasyr, sen kan man såklart mixa i omgångar, så det går väl att göra riktigt stora mängder om man vill, har aldrig problem med luftbubblor.

LenaR
0

Inte jag heller, inga problem med luftbubblor. Däremot problem med att mixerstavarna inte håller så länge. Bättre med cementblandare!

[rolnor]
0

Menar du en stor tombola eller en sån man använder till en hink typ? Man måste ju på nåt sätt slå sönder dom klumpar som blir?

LenaR
0

Hehe, en stor tombola, just det! Som han i reklamen som köpte två till barnen. Skrattande

Nej ett sånt tillbehör till en borrmaskin helt enkelt. Hoppas ni vet vad jag menar, för jag kan inte förklara!

lotta2
0

Som en stor färgblandare man sätter fast på borrmaskinen, som en gigantisk visp, det finns ju även för blandning av cement mm. Är toppen till stora glasyrblandningar samt putsbruk mm…Går inte att vara utan i min uppfattning.

LenaR jag trodde ju du stod och hade en sådan där liten köksgrej, mixerstav från köket och duttade i…:D Nu låter det ju lite  rimligare om det inte är små glasyrprover som det gäller.

ijonsson
0

#11 Hmm…jag fattar inte.. Använder du mixerstav ELLER cementblandare till borrmaskin? Eller lite av varje kanske..?

[rolnor]
0

Jag kör med en sån liten från köket, duger till 3-4kg glasyr

lotta2
0

Det var som sjutton, är det så mycket kräm i en sådan liten en? Då ska jag nog köpa en sådan en så jag kan ha till lite mindre blandningar.

pyromanen
0

Men de håller inte så länge!  tål inte riktigt musten…

[rolnor]
0

Min kärvar ibland

lotta2
0

Pinsamt nog berättade jag ju för maken att jag nu tänkte köpa en mixerstav och ha till glasyrerprover mm , och vilken fiffig idé detta var…!

Blev lite generad då han frågade vad som hände med den förra som jag tog från köket till verkstaden för några år sedan… Minnet blev först helt blankt, sedan mindes jag att jag ju faktiskt hade en överbliven från köket som jag använde och det funkade ju riktigt bra, men min stav tog slut ganska snart efteråt. Ibland är det ju lite festligt att ha dåligt minne och ibland lite pinsamt…