slängas
Nu har vi kört kanske 10ton gipsformar på tippen och kanske 7ton ballclay mm. har hört av mej men tycker de e slöseri. men vad ska man göra!
Visst är det ett slöseri
Själv ska jag göra en stengods lera med Ball clay. Och det blir en tunn slamma som får ligga ute så vattnet får avdunsta tills leran får en rätt konsistens. Har ett ton liggande av Ball clay.
Synd att man inte har så stor plats annars så hade det varit bättre att jag tagit hand om det istället för tippen.
Lennart E
Ja hur många är vi inte här som köper ballclay? kostar säkert 30 kr/kilo om man köper det småpåsar… Plats har jag men inte en lastbil att köra det på eller lust att betala frakt för såna mängder som jag aldrig får användning för… Har du testat fråga Lars T om han vill ta hand om det? det är väl inte så jättelångt från Högnäs till Tommelilla?
Glömde visst att skriva att det görs till sommaren ,alltså slamman av Ball clay.
Räknade ut att med min blandning till stengodslera så
7 ton Ball clay + 3 ton av annat gott + 3 tusen liter vatten = 13 000 kg super bra lera. + lite arbete
#4: Handknådning? 
Nej , men kanske med fot knådning en gammal metod som liknar en spiral ungefär eller som en snäcka. Man blir rätt trött i höfterna + fötterna , har testat så jag vet.