Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 958 ggr
Iasos
0

Glasyrbränning

Vad krångligt det är med olika glasyrer, köpte en röd på cebex som blev bra när elementen var kassa i ugnen då den gick upp till 1175 grader, brände en ny ugn med nya element o då blev den röda inte bra rann lite o blev flammig förmodligen för varmt. Har oxså fått två fläckar med glasyr på plattorna, måste jag ja bort det ordentligt till nästa bränning?? Fastnar godset annars på nytt igen.??

Iasos

zzaga
0

Det är bra att bränna med koner i ugnen. Den temperaturen som står på givaren stämmer oftast inte med den verkliga temperaturen i ugnen.

Ja du måste ta bort all glasyr ifrån plattorna.

zzaga
0

Glömde säga det här också:

Anledningen till att du måste ta bort all glasyr är ju att du bränner i samma temperatur igen, alltså smälter glasyren igen och stelnar igen, om du då har ställt nått ovanpå kommer den saken att fastan i glasyren och i plattan, som stelnat glas (vilket man ju kan säga att det är). Glasyrer har också en förmåga att "äta" sig ner i plattor och göra märkena djupare och djupare hela tiden.

Ulla
0

Du har väl skyddat plattorna med plattengobe? Då är det mycket lättare att skrapa bort glasyr som runnit ner på dem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

avalon
0

Om det sitter riktigt hårt fast kan man hacka med stämjärn + hammare, och även slipa med små slipstift som man sätter i borrmaskinen.

Hanna--
0
Iasos
0

Tack för tipsen!! Ja jag har skyddat med plattengob så det skulle vara lättare att ta bort. Att det blir vasst det har jag känt…hm. Plåster på! Fick bort det mesta ( det var inte så mycket som runnit) med stämjärn o hammare, men det är fortfarande lite kvar, får försöka med slipning.

Iasos