Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1462 ggr
LeWE
0

Visa bilder?

Nån sa till mig att man ska inte visa så mycket bilder av det man gör i foldrar eller på nätet. Hon menade på att folk kan lätt kopiera det man gör. FundersamJag har lagt ut jättemycket bilder på min hemsida och här i forumet och jag ser att andra också gör det.

Behöver man verkligen vara orolig? Annars kan man ju gömma sina saker i en mörk källare.. hur kul är det? Jag tror det är bra att visa vad man gör, det är ju svårt att sälja annars?! Om man tittar på vad andra gör så ger det inspiration o man kan få en "kick" men att försöka göra efter andra.. det gör man väl inte? eller??

Jordemor
0

Jag tycker du diskuterar på rätt sätt Lena. I nån tidigare länk här på forumet har många varit in och diskuterat runt samma fråga fast ur en helt annna aspekt. Då handlade det om vad man inte får "stjäla" ide´mässigt och så. Jag kan inte riktigt se att det är det vanligaste andra keramiker gör utan just som du säger. Titta vad andra gör och låtas sig inspireras av det. För vad är det som inte är gjort förut??? Åtminstonne måste man väl tänka så när man tillverkar bruksföremål. Hur innovativ kan man vara när man skall göra kaffemuggar eller en kanna. Och allt blir ju ändå unikt, även om jag sett tex. en kanna på en bild som jag gillade. Jag har aldig träffat på nån som försökt göra en exakt kopia av något dom sett någon  annan keramiker göra(men det hade andra gjort det läste jag i tidigare länk)

EvaLeraMM
0

Självklart ska du lägga ut bilder. Det är jätte inspererande att se vad andra gjort. Jag har en bok där jag samlar inspiration. Där finns inte bara bilder på keramik utan även konst, växter, fotografier, färger, dikter mm. När jag gick på Folkuniversitetet fick jag lära mig kavla in spets i keramiken och det gör jag fortfarande. Det är massor av folk som gör det men ingen har ju exakt min farmors spetsdukar som hon virkat så allt blir unikt på sitt sätt även om tekniken är den samma. Och jag tror säkert farmor hade något grundmönster från början så allt kommer igen på något sätt. Jag blir smickrad när någon härmar vad lilla jag har gjort. Om man delar med sig får man så mycket tillbaka. Vi alla utvecklas tillsammans. Om någon skulle kopiera mig exakt är de ju mer synd om den som inte har egna ideér. Så dela med dig det är härligt…

avalon
0

Ja det är väl en risk man får ta, om man aldrig vill visa sina grejer eller bilder på dem så verkar ju det hela ganska meningslöst !

zzaga
0

Det kommer alltid att finnas folk som saknar fantasi och moraliska betänkligheter mot att sno andras grejer. Men om alla resonerar som så att man inte vill dela med sig av det man gör kan man ju som sagt lika väl slänga ner krukorna i en mörk källare.

Sen tycker jag mig se ett mönster att det mest är folk utan någon längre erfarenhet eller utbildning som sitter och kopierar andras saker. Människor som inte förstår att det ligger en lång arbetsprocess bakom de saker man producerar.

Kopior saknar ju sedan nästan alltid det som orginalet har, själ.

abbis
0

NU trampar du nog många på tårna zzaga…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Denna kommentar har tagits bort.
zzaga
0

Abbi.s

Är det dina tår jag trampar på?

lotta2
0

Kanske redan att smittan börjar uppstå under många utbildningar? Precis som man ibland kan bli på påverkad av en rådande trend ex Brunt  ( som man ibörjan tyckte var SÅ ful, men som nu tycker är helt ok…) så om man under flera år får se saker som har ett visst utseende så nog ens smak påverkas lite granna. Många keramiker överhuvudtaget tycks göra lika saker efter utbildningarna och på kooperativen sticker inte någon riktigt ut. Definitivt inte bland dom som gör bruksgods. Kanske lite rädsla också att ta in något riktigt udda i kooperativen eftersom dom tar en procent på försäljningen. Kanske är det så krasst att man tar in dom  säkra ofarliga korten som säljer bra?? Eller vad tror ni, är jag för cynisk?

avalon
0

8 du kan nog ha rätt Lotta2, men fy vad tråkigt om det är så ! Ofta när jag går på utställningar eller t.ex. blås och och knåda el. kaolin el. kaleido eller liknande så hoppas jag att få se nåt helt nytt och annorlunda, så man får en liten kick och en känsla av att det inte finns så mycket begränsningar Men det är inte ofta det händer. Det borde kanske skolorna tänka mer på då, att se till att eleverna vågar ha lite öppnare sinnen och testa lite mer. Och självklart får väl även vi själva se till att vara lite modigare oxå, och inte bara satsa på säkra kort.

zzaga
0

Vad gör ni själva för att sticka ut? Vad gör ni själva för revolusionerande saker som inte liknar något annat? 

Det går ju inte sitta på rumpan och vänta på att nån annan ska göra det åt en….

Ibland är det lättare att säga än att göra, inte sant?

Om man inte hittar de udda och annorlunda sakerna på blås och knåda får man ju leta på andra ställen. Världen är bra mycket större än några små svenska koperativ.

abbis
0

Ja du zzaga…..vad tror du själv…med tanke på hur många som är med i detta forum och som säger sig vara nybörjare kanske du skall tänka dig lite för…

Lotta2….du är inne på samma tråd som jag hade i början här på ifocus men som vissa inte tyckte jag hade rätt att yttra mig om då jag minsann inte visste hur det var att gå en utbildning..

men som jag trots allt står för…..

zzaga
0

Abbi.s

Bara för att det eventuellt finns många nybörjare här betyder inte det att just dom sitter och kopierar andras saker eller? Om du nu själv inte gör det så förstår jag inte varför du tar illa upp.

Det är vanligare att folk gör kopior av andras saker när de själva inte ännu har utvecklat sitt eget formspråk. Själv satt jag och tecknade av kalle anka bilder när jag var liten.

Jag skriver bara att det är vanligare att man som nybörjare kopierar andras saker för att man faktiskt inte har hittat sitt eget formspråk ännu.

zzaga
0

Jag förutsätter att medlemmarna här är så pass intresserade av ämnet keramik och form att de faktiskt är fullt medvetna om vad det innebär att ha ett eget formspårk.

Och om det är någon som tar åt sig av att de eventuellt sitter och gör kopior så tycker jag att den personen gärna får tala för sig själv.

Ulla
0

Det här har vi diskuterat tidigare. Vid ett tillfälle skrev Lr så här:

Alla nybörjare lånar, annars finns det ingenstans att börja. Så småningom bygger man upp sin egen repertoar och då slutar man.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LarsT
0

Eftersom jag varit med i ett par kooperativ råkar jag veta att den bistra sanningen heter kommersialism. Det är klart att alla vill se något nytt, det ligger ju i människans natur på ett sätt, men när det kommer till att öppna plånboken är det de självklara, lättillgängliga sakerna som säljs i första hand. Ofta har man resonerat vid intagningar som så att det är den gyllene kombinationen av "lagom" utstickande och lätt säljbara grejer som är mest intressant. De ggr man tagit in ordentligt utstickande medlemmar är det oftast så att alla, både kunder och medlemmar tycker att grejerna kan vara hur fantastiska och nyskapande som helst, men säljer …. det gör de inte. Ett kooperativs syfte är bl.a. att främja medlemmarnas försäljning. Säljbara grejer = högre intäkter = nya spotlights, hyllor = bättre exponering = ökad försäljning = o.s.v..

I praktiken är det därför de flesta går med öht. Vem har råd att jobba ideellt, bara för att främja nyskapandet ? Jag har en känsla av att man som relativ nybörjare tycker att det är lite fult att prata "kommersiellt" men i takt med stigande ålder och växande, dyrare barn blir mer öppen att tala klarspråk.

Jag har inte varit med om att medlemmar i samma kooperativ kopierar varandra direkt formmässigt, men är det t.ex. så att någon säljer en förbaskad massa små värmeljushållare ena julen, räkna då med att nästa jul kommer att uppvisa ett överflöd av just …värmeljushållare. Och visst är det som du säger Hanna att man kan hitta ung. liknande blå koppar i Lund såväl som i Stockholm som i övriga landet. Alla måste leva och om man inte hör till de få som kan leva på bidrag är det inte så konstigt att man hittar olika varianter av det som är säljbart på många ställen. Har t.ex. hört att rött med guldkant går väldigt bra i Stockholm och räkna då med att det kommer att sprida sig runtom i landet.

Att man som nybörjare kopierar saker man gillar ser jag som en självklarhet. Vi härmar våra föräldrar när vi ska lära oss talets förmåga, vi härmar bokstäverna på tavlan när vi ska lära oss skriva skrivstil i lågstadiet. Men om man tar 20 ungar som nyss lärt sig skrivstil och då kan se stora likheter i stilen, lika lätt kan man se olikheterna i stilarna några år senare. Jag tror det är exakt samma process när vi ger oss in i konstens eller i det här fallet, keramikens värld.

Om man blir uppenbart kopierad kan man välja att antingen ta det negativt, tro att kopieraren snor åt sig av min försäljningspotential os.v.. Så går man där och grämer sig, sprider negativ energi om sig, svårt att få nya idéer…som leder till minskad försäljning i slutänden (märker ni ironin ?)  Eller så kan man ta det positivt, att bli kopierad tyder oftast på att grejerna man gör är omtyckta och beundrade. Då sprider man positiv energi om sig, det leder till att man lättare kan få nya idéer och göra nya, lite "uppdaterade" grejer. Det leder till ökad försäljning.

Tyckar jag i alla fall….

abbis
0

nej zzaga…jag tar inte åt mig…jag vet att jag har en unik kollektion som inte liknar någon annans…

men din åsikt är solklar se citat innlägg #4

Sen tycker jag mig se ett mönster att det mest är folk utan någon längre erfarenhet eller utbildning som sitter och kopierar andras saker. Människor som inte förstår att det ligger en lång arbetsprocess bakom de saker man producerar.

Ulla
0

Jag känner precis som EvaLera. Jag blir också smickrad när någon försöker göra likadant som jag, för det måste ju betyda att dom gillar det jag gör.

Jag tror på att vi utvecklas mera tillsammans. Man ger och man tar. 1+1 blir mer än 2.

_
_

Ulla
0

Bra liknelse det där med barn som lär sig skriva Lars. Just så tror jag att all inlärning fungerar.

_
_

Jordemor
0

Som nybörjare kan man faktiskt bli "skiträdd" för åsikter som  att man måste ha sitt eget formspråk och att man inte får "härma " nåt man sett och gillat. Hur vet man när man gjort det föreseten och när man lyckats hitta det där alldeles speciella som ingen annan gjort förut. Jag har en sådan liten kollektion just nu som jag har  designat själv och tror att jag är ensam om .Och jag har inte sett någon annan göra likadana eller ens i närheten. Det är kul men antagligen så är jag ju inte ensam eller hur? Vill man då veta om det? Hur känns det iså fall?

cherie
0

Jag känner ibland att man är lite rädd att bli kopierad,,och då menar jag kopierad av någon som är i ens närhet,,tänker på en kurs i silversmide som jag gick och satt på kvällarna och ritade och ritade för att komma på det jag ville göra..när jag sen satte igång satt en man rakt emot mej och gjorde av mina saker,,jag blev förbannad och sa åt honom att jag har jobbat för att komma på det här föremålet.. vi var nybörjare båda två..riktigt irriterande var det..senare när jag gick en kurs i bland annat måleri så blev vi rekommenderade att måla av en del av de stora målarna för att lära oss olika tekniker..så visst ska man kopiera men man kanske inte kan ta betalt som om man har jobbat dag och natt med att komma på en bra eller kul form.. Om vi sen lägger ut bilder här så har vi dokumenterat det vi gjort och har ett bevis på att det är våran ide´om vi nu vill det..Ja man kan se det från olika håll tycker jag.

EvaLeraMM
0

LarsT jag gillar skarpt ditt inlägg och håller med till fullo.

Sedan kan man söka insperation på så många andra håll och inte bara gå och se på keramiker. Jag gllar tyger och har en stor kärlek till gamla klassiska filtar och deras mönster som jag tar inspiration av. De mönstrena går i arv från generation till generation.

Allt går i tränder, det är ju bara att se på modet. Nu kan man t ex plocka fram sina trikåbyxor med fot häl (om man har dem kvar) och vara hur inne som helst bland ungdomarna. :o)

Nu kan man se på startsidan ”Nya medlemmar” och ”Nya dagboksinlägg” kan det komma till en som heter ”Nya bilder i fotoalbum” också??

Ulla
0

Det finns med på todo-listan, men den är låååång så jag kan inte säga något om när det blir. Skrattande

_
_

Godsagare
0

När man hittat sitt eget uttryck då har man lättare för att säga nej när ev kunder har önskemål om att man gör en viss grej. Man vet helt enkelt att man inte representerar det de önskar.

Jag rekommenderar istället kunden att vända sig till en keramiker som redan gör dessa saker.

Jag har dock gjort undantag. Jag blev tillfrågad om att göra en hög vas som kunde stå på golvet. Jag sa att jag inte kunde dreja höga saker men att jag kunde rekommendera en keramiker som var väldigt duktig på det.

Men kunden var envis och ville absolut att jag skulle göra den. Då meddelade jag att det kunde ta tid för jag måste öva på det, tills jag var nöjd. Detta undantag gjorde jag mer för att jag ville lära mig dreja högt. Har inte letat efter nån mall hos nån annan, jag höll det så "enkelt" och utan dekor som jag har som uttryck.

Jag har dock inte drejat fler vaser, något jag borde göra för det var kul och jag tror det finns kundunderlag för dem.

avalon
0

För ett tag sedan så fick jag en ide som jag tyckte måste vara helt unik(!), men jag sökte på nätet för att se om det fanns någon som gjort något liknande och det fanns det såklart ! Så jag pratade med den personen och sa som det var att jag fått en ide och sen såg jag att du gjort något liknande före mig, är det ok att jag ändå jobbar vidare med min ide ? -Jättekul tyckte han, helt ok, kör på ! Och grejerna blir ändå inte alls särskilt lika i slutändan. Men det skulle inte kännts ok av mig att bara göra grejerna utan att prata med honom först. Visst det kanske finns massor av andra som gör liknande oxå, men det vet ju inte jag. Så där är kanske en fördel istället med att visa sina grejer, då vet ju folk vem som var först, om det skulle uppstå en diskussion.

abbis
0

bra innlägg LarsT

lotta2
0

Bra att jag fick min misstanke om kooperativen bekräftad. Tyckte kanske jag var cynisk, men vid närmare eftertanke så är det ju ganska självklart egentligen. De bedriver ju inte någon välgörenhetsinrättning dom heller. Trist bara att man har känslan av att det är där den riktigt "bra"  och spännande keramiken visas…Kanske bara bra PR av dom själva…

Det finns ju ett sätt att skydda sej mot att bli kopierad rakt av -gör för svåra grejerFlört. Alla tekniker som tar rejält med tid att lära sej brukar vara lite "säkrare"…

LeWE
0

Man kan ju också "mönsterskydda" om man har en speciell grej man inte vill ska kopieras. Jag skickade efter papper från patent o regístreringsverket för en grej jag gör men jag tyckte det blev för dyrt. Själv skulle jag aldrig kopiera nån annan även om en del kommer till mig med t ex en mugg som nån annan gjort o vill jag ska göra lika, jag säger då att jag gör muggen på "mitt" sätt för det är omöjligt för mig att göra lika och dessutom har jag "mina" glasyrer. Man får nog leva med risken att bli kopierad, mer eller mindre, men som hantverkare har man ju inte nån jättestor produktion så det är knappast lönsamt att lägga ner pengar på ev mönsterskydd.

LarsT
1

Det kan gå lite troll i det här med att ständigt ha kravet på sig att göra nytt, nytt, nytt. Ibland kanske fokus glider över på det nya istället för att lägga kraften på att göra det man gär bättre, bättre, bättre.

Jag kan lätt uppskatta t.ex. en kollega som har gjort (för lekmannen) samma mugg i 15 år. Men det är inte samma mugg, det är en ständigt förbättrad, mer raffinerad mugg med samma grundform och uttryck men detaljerna, det finstilta i hantverket, avslutningarna, balansen …. Det är som ett Bonsaiträd ung, det blir inte speciellt mycket högre eller grönare med åren, men ändå vackrare och vackrare.

I vårt västerland ska det ständigt ändras och förnyas och fort ska det gå. Men i öster finns det en annan uppskattning av "långsamhetens behag".

Så hetsa inte så förbenat på att allt ska vara så fantastiskt nytt, tycker jag. Slappna av lite, luta er tillbaka och fundera på en detalj i taget …

zzaga
0

Lars

Allt är MTV's fel vet du inte det?;)

Jessika
0

#23 Godsägare, det fanns väl även andra skäl till att du inte kunde tacka nej till den beställningen om jag inte minns fel Flört

hihi

Ulla
0

#28 (Lars)

Det kommer mig att tänka på något som jag hörde förut. Nuvarande Rakumästaren i Japan hade antagligen tröttnat på sina teskålar som sett likadana ut sedan begynnelsen med ständigt samma glasyrer, så han lanserade något nytt - och blev totalt nergjord. Man ville inte ha några nymodigheter, man ville ha det traditionella som man betalar skyhöga priser för. Det ska se ut som det alltid har gjort.

_
_

Bregotta
0

Som "nybörjare" och amatör på keramik blir jag lite ledsen av kommentarer typ nr 4. Jag är beteendevetare och vet beroende på min proffession en del om hur människor utvecklas och lär sig. Precis som LarsT skriver i sitt inlägg ser vi och försöker göra lika, men vi har också en kraft i oss att försöka ta oss vidare och tänja gränser, ibland för att vi inte har erfarenhet och förstår bättre ibland för att man inte har historien med sig och begränsas av den. Bl annat därför går världens utveckling framåt. Erfarenhet och kunskap krävs för att man skall kunna hantera livet på ett bra sätt och utvecklas men det behövs också nytänkande och "frisk" syn (läs oerfaren) på saker och ting för att det skall gå framåt.Tänk om jag skulle vara rädd för att dela med mig till praktikanter av min erfarenhet i mitt jobb… Skulle jag vara rädd för att bli kopierad?Jag har min alldeles personliga stil, är "kontnär" i mitt yrke! Nej, jag blir precis en del av er smickrad och är säker på att min personliga touch gör mig till  "konstnär" i mitt jobb … Att lära ut är utveckande för mig med!

zzaga
0

Bregotta och Abbi.s

Varför blir ni ledsen över mitt inlägg men reargerar överhuvudtaget inte över ilnlägg där Lars skriver samma sak?  

"Sen tycker jag mig se ett mönster att det mest är folk utan någon längre erfarenhet eller utbildning som sitter och kopierar andras saker. " Zaga

"Att man som nybörjare kopierar saker man gillar ser jag som en självklarhet. Vi härmar våra föräldrar när vi ska lära oss talets förmåga, vi härmar bokstäverna på tavlan när vi ska lära oss skriva skrivstil i lågstadiet. Men om man tar 20 ungar som nyss lärt sig skrivstil och då kan se stora likheter i stilen, lika lätt kan man se olikheterna i stilarna några år senare. Jag tror det är exakt samma process när vi ger oss in i konstens eller i det här fallet, keramikens värld." Lars

LenaR
0

Tänk att det är ofta 'motståndare' i debatter är överens, bara det att de uttrycker sig så olika så de uppfattas som motsatser.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bregotta
0

Ja, lr visst är det ofta så! Allt blir ju också så mycket skarpare när det syns i skrift.

zzaga - Ja det är samma sak som ni skriver om man tittar på de meningar du återger men du glömde att du också i ditt inlägg skrev

"Det kommer alltid att finnas folk som saknar fantasi och moraliska betänkligheter mot att sno andras grejer."

och

"Människor som inte förstår att det ligger en lång arbetsprocess bakom de saker man producerar."

Det var det jag reagerade på och som gör att jag tycker de båda inläggen uppfattas olika!

Jag tycker att jag både förstår och försöker göra min "egen grej" … och har moral och fantasi.

zzaga
0

Bregotta

Du tycker med andra ord inte att det stämmer att det fins folk som kopierar andras saker?

Jag har aldrig sagt att DU inte förstår eller att DU sitter och kopierar.  Om du läser cheries inlägg så beskriver det en del av verkligheten där det fakiskt ÄR så att en del inte förstår arbetsprocessen som ligger bakom att få fram en idé.

Jag förstår heller inte varför just DU känner dig träffad om du inte själv sitter och gör kopior. Jag har aldrig sagt att alla nybörjare sitter att gör kopior eller hur?

Bregotta
0

… jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen.

abbis
0

Snälla zzaga man behöver inte känna sig träffad p.g.a att man sitter och kopierar som du uttrycker dig..vi känner oss träffade för att du tydligen ser ner på dom som inte har någon utbildning.Du ser ett mönster som du uttrycker dig…Det så jag  tyder dina innlägg .Vi har ingen utbildning så vi måste glo på andras produktioner…jo tjena

Jag har blivit känd just på att jag har en design som inte är "skolad"  och det är jag jävligt stolt över..Sen är 33 år i yrket tyngre än en 5 årig utbildning på någon skola…tycker jag

VI duger lika bra som ni som har era gedigna utbildningar..kanske kan vi vara lite bättre t.o.m ..Finns dom som aldrig lär sig ett bra formspråk trots gedigna utbildningar..Erfarenhet kan ge nog så bra utbildning.. 

tror att det är lika viktigt för oss självlärda som dom som utbildat sig att hitta sin egen nisch så VARFÖR skulle vi kopiera..

Du har nog målat in dig i ett hörn ….

p.s blivit tillsagd att ändra i mitt innlägg då jag tydligen är booven i diskussionen

zzaga
0

Abbi.s

Det här är sista gången jag säger detta till dig och alla andra här:

Jag ser INTE ner på någon av någon på grund av deras utbildning eller brist på utbildning.

Jag struntar i om en person hållt på i 30, 50 eller hundra år jag struntar också i om personen i fråga gått utbildning från sex års ålder tills personen i fråga är pesnionär. Jag tittar ENBART på vad personen gör, för mig är det det enda som är relevant i frågan.

Jag ser lika mycket mönster som Lars gör i att nybörjare kopierar sina favoriter ja.

Jag anser här med att diskusionen för min del är över. Jag är trött på att behöva försvara min utbildning.

abbis
0

Skriv inte som du gör då…..

LeWE
0

Verkar var ett känsligt ämne!!

Jag utbildade mig till förskollärare för ung 30 år sen för alla rådde mig till det, familj o vänner, jag ville redan då jobba med keramik men jag jobbade på dagis några år och sen tog keramiken i alla fall över. Det verkar som det på nåt sätt var meningen för mig. Jag tror inte att jag vågat om jag vet det jag vet i dag, och kanske inte om jag utbildat mig på konstfack el liknande. Det är ju tufft att vara egenföretagare och dessutom konsthantverkare.

Jag är glad att jag inte visste då vad jag vet idag på nåt vis, annars hade jag aldrig vågat ta steget och jag ångrar mig inte även om det är tufft ibland.

LenaR
0

I artikeln För en trivsam samvaro finns följande forumregel:

- Utgå ifrån att allt Du läser har skrivits med gott uppsåt.

Jag tycker det är något en och annan här i tråden kunde tänka på.. så den trivsamma samvaron blir kvar!

Annars är det fritt fram för heta debatter tycker jag, man ska väl bara försöka hålla dem så sakliga som möjligt!

Vänligen!

Lena

SirpaFingerroos
0

Hej , jag tycker: Du och alla andra inkl. jag ska fortsätta lägga ut bilder!! man får sådan inspiration, glädje och "kick"att fortsätta skapa och smida nya ideér. Jag har precis börjat en keramik kurs.. det är super kul!! Jag blir inspirerad av dina och andras bilder. Och jag tycker att man ska skapa eget. Om man kopierar blir det aldrig lika originalet. Vi som är nybörjare vill se bilder från er som är duktiga=) =) =) Trevlig helg!! Hälsn Sirpa Cool

LenaR
0

Jag har en ganska tråkig idé om gränsen mellan att låna lite och att stjäla. Den går ungefär så här:

Om jag stjäl en skål från, vem ska vi ta, vi säger från Hanna, och jag får den att se ut som en typisk Lena-skål, då kommer ingen att kunna anklaga mig för stöld. Skålen kommer att passa in i min produktion, jag kommer att kunna peka tillbaks och säga 'titta på de här sakerna, skålen är logisk följd av det jag gjort tidigare.'

Om jag misslyckas med stölden - skålen ser fortfarande ut som en typisk Hanna-skål - så är det en stöld och jag åker dit som plagiatör.

Tänker inte påstå att jag gillar idén, men jag tror det är så det fungerar i praktiken.

Eller?

För övrigt blev jag väldigt förtjust i Liz Bowes saker… Och jag tycker inte det är konstigt att låna snörlåsningen till något annat!

LenaR
0

Vad fegt det där lät 'så här tror jag det är, men jag står inte för att jag tror det.' Jag är en cyniker och jag står för det!

avalon
0

Kanske skulle utvecklingen stanna av om man inte fick stjäla eller låna ideer av andra, för att sedan vidareutveckla dem ? Tänk om man hade varit lika rädd för att kopiera för hundratals år sedan, så ingen vågade göra en mugg för att grannen ju gjorde muggar, hur skulle keramiken (och allting annat) se ut nuförtiden ? Jag tycker det är skillnad på att kopiera någonting rakt av, och att göra en egen variant av något man sett. Samtidigt så tycker jag att man skall vara försiktig med att låna av andra, tror själv att jag skulle tveka i det här fallet. Vore kul att se hur det blir Hanna, om du bestämmer dig för att göra nåt av det ! Det kommer antagligen att se ganska annorlunda ut, jämfört med hennes grejer.

Ulla
0

Heja, allihopa! Tänk om alla vore tvungna att uppfinna hjulet på nytt på egen hand, och inte fick dra lärdom av vad andra kommit på. Hur skull världen se ut i dag då

_
_

LarsT
0

Att binda eller sätta fast lock med snören av lin eller bomull, lädersnodd, djursenor, ståltråd, koppartråd, pilekvistar, tvinnad bark, vattenslang i plast, täljda träbitar o.s.v….Jag lovar, vad som än faller dig i smaken….Det är redan gjort !!

Jag tycker du ska strunta högaktningsfullt i om du har sett eller fruktar att du kommer att se någon som tänkt i samma banor. Det är ett faktum, vare sig man vill eller ej …Det är redan gjort !!

Ang. utbildning/självlärd-frågan så är min åsikt i det hela att det inte självklart går att se på grejerna att skaparen ifråga har en keramisk utbildning eller ej. Jag har stött på folk som lyckats ta sig genom år efter år av utbildningar utan att för den skull ha lärt sig knyta skosnörena själv. Precis som det finns exempel på självlärda som med egen drivkraft på ett eller annat sätt inhämtat nödvändiga kunskaper själv. De skolor jag själv gått på har i princip fungerat som ett sätt att få studiemedel och en verkstad att hålla på i. Inte mycket kunskap har kommit av "utbildningen" i sig. Det är först när man äntrar verkligheten utanför skolan och stöter på alla problem i verkstaden man verkligen börjar lära sig. De kompisar som fortsatt till Konstfack o.s.v. har det varit ung. samma för, bara med större materialresurser. "Lärarna" har oftast lyst med sin fysiska frånvaro.

Det är väl mänskligt att försvara det man har ? Har man 200 000 i studieskuld vill man inte gärna inse att det var onödigt och då blir det svårt att argumentera bort pengarna. Mer eller mindre alla yrkesgrupper har en falang som försvarar sin utbildning och vill göra ner de som klarar sig utan skulden och studierna. Det svider att inse, men inte desto mindre finns det t.ex. outbildade lärare som både har fast anställning och tjänar mer än de "riktiga".

Ibland tycker jag det verkar som att många människor är räddda för att bilda sig en egen uppfattning om det de tittar på. De är osäkra, har kanske sett för lite att relatera till, är allmänt auktoritetsundergivna eller vad det nu kan vara. De behöver liksom en garanti för att grejerna de ska bedöma "är bra" … och då kan det ju vara praktiskt att titta i utställarens CV och se en eller annan akademi eller högskolas namn. Ett ovedersägligt bevis på att det är "erkänd" och bra konst man ser….eller ?

Det som möjligtvis kanske kan vara lite mer vanligt bland folk som gått en utbildning är att de under några år haft möjligheten att skapa lite friare under en tid, jämfört med de som helt sonika bara startat upp en verksamhet och behövt tänka kommersiellt för att kunna leva på sitt hantverk eller konst. De har möjligtvis också umgåtts med andra intresserade och debatterat och ifrågasatt det de gör mer än "gördetsjälvaren". Men det är fortfarande väldigt individuellt och bara för att de ifrågasatt och debatterat är inte detsamma som att de är "duktigare". Alla utbildningar oavsett ämne blir inte bättre än vad man själv gör dem till.

Jag tror inte att det är så att mer utbildade snor mindre idéer än tvärtom. Sen har vi ju frågan om det är så att folk med utbildning gör bättre keramik ? Läge att trampa på tår …

Men tråden handlar om att visa bilder och det tycker jag att man ska göra. Vad gör man när man ställer ut ? Eller är med i en tidningsartikel ? Eller skickar ut reklam ? Ju fler bilder och uttryck och tekniker alla, proffs såväl som amatörer ser och tar till sig, desto vidare och djupare blir allas idébanker och desto större blir möjligheterna att associera, koppla ihop och skapa något som, åtminstone tills man ser att det redan är gjort, känns bra i magen och huvet ett tag. Och det räcker väl ?

abbis
0

Tack LarsT…kunde inte sagt det bättre själv….Glad

lotta2
0

Jättebra skrivet Lars i #50, precis mina tankar som jag inte lyckats formulera. Kopierare finns i alla läger… 

Utbildningen kan vara oväsentlig. Viljan att bli bättre är det som utmärker en bra keramiker, att vilja förfina och sträva efter ens eget arbete ska bli bättre. Oavsett vad man gör, det är mer ett sinnestillstånd.

Hanna, detta föremålet med lädergrejer är som Lars skriver inte nytt. Jag såg något likande av en annan keramiker i en gammal keramiktidning, så precis som Lars skriver: Det är redan gjort. Gör din version.

Men för den skull behöver man ju inte göra identiska grejer.Så mycket roligare att låta ideérna växa till sej i sitt inre och komma ut som ens egna varationer med släktskap av andras tidigare arbeten.

LeWE
0

Oj, vad mycket det blev! Väldigt intressant att läsa o jag håller med Lars i det han skrev. Skönt att få bekräfta att man naturligtvis ska visa det man gör, annars är det ju ganska meningslöst arbete!

cherie
0

Ja Lars du har gjort det igen ..sagt än massa bra saker som man känner igen sig i..och som sagt det är väldigt inspirerande att se på vad andra åstadkommit i sin kreativitet..utbildad eller icke..man utbildar sig ju hela tiden, väldigt mycket på den här sajten den är helt underbart kul och bra att ha tillgång till..Tack alla som jobbat för den och ni som är med och skriver era åsikter och visar era bilder..så att vi kan lära ännu mer och utveckla oss själva..