sättmärken
En fråga till dom som saltglaserar. Sättmärken är det någon som jobbar med staplingsteknik i Saltbränningar. Här i höganäs har väl dom gamla krusen varit förknippade med sättmärken på kanterna. Det blir ju mer ekonomi i bränningarna och lite billigare i slutändan. För mig kan det vara som en dekor men kanske kunderna inte är vana vid det.
Har gjort fat som jag staplat i varandra med snäckskal fyllda med duttmassa (fat fyller ju hemskt mycket i ugnen annars). Tycker själv att några av dessa är bland det snyggaste jag gjort, det blir så trevliga färgskiftningar där det har varit "trångt", nära intill duttarna. Men det verkar bara vara jag som tycker det är snyggt tyvärr, har inte såld bra alls. Har inte staplat annat, nog mest för att det inte skulle passa med just de saker jag haft - ska vara många i samma storlek och skapligt kraftiga kanter och inte nåt man ska ha mot läpparna om det blir strävt… En kompis till mig som var med o bränte engång hade gjort dödskallar i gjutporslin som hon staplade i min ugn med pluttar mellan, där blev det som en "dekor" som ingick.
Kan nog ha betydelse om du kan få tillfälle att berätta om sättmärkena, kanske som nåt kul.. såhär gjorde man även med gamla höganäs… bla bla, så det blir en extra kvalité nästan
. Har märkt när jag stått på marknader och börjat berätta för folk varför många saker är så olika på ena o andra sidan, att flammorna kommer si o så… då tycker de plötsligt det är mycket mer intressant…. o köper… kanske funkar med sättmärken också.
sättmärken eller inte. men allt som jag har gjort lock till har jag satt sättbitar och locket ovanpå krukan. Det har funkat bra ingen har klagat. Men just skålar och få ekonomi på dom. fördelen är ju dels insidan är skyddad under bränning 2 på samma yta, och ekonomiskt bränningsmässigt men vill kunden ha med sättmärken blir ju att se. ska testa småskålar nästa bränning och se om det kan bli snyggt man får lägga sättbitarna lite på snedden åt samma håll..
Låter som en kul idé att göra lite snyggare sättmärken som du beskriver- då blir det mer som en dekor. Kanskeblir så man känner igen en äkta "saltglazed-skål" i framtiden, de karakteristiska sättmärken (tänker på antikrundan år 2060
)