Blymonoxid
Kan nån förklara för mig vad blymonoxid är? Är det farligt att ha i glasyrer på bruksgods som bränns i stengodstemp? Är det samma som rent bly?
Lite orolig.
Det är bly (i förbindelse med syre). Blir som LenaR skriver gasformig vid stengodstemp, men kommer nog inte ända upp i atmosfären utan hamnar någonstans i miljön i närheten när den svalnat lite så tempen är under gränsen för när det är gasformigt, (kan inte den tempen i huvudet men det borde vara över lergodstemp men under stengodstemp) Vart är ångorna när tempen når ner till lergodstemp? kanske på väg ut ur ugnen.. men inte så långt upp i fläkten… i verkstan…

#1 Det ingår i en glasyr som jag köper färdig.
#3 Undrar om det är som fluss? Jag har hört att man kan använda bly som fluss i stengodsglasyrer, men jag har ingen lust att pröva själv. Alla andra egenskaper som gör att man vill ha bly i glasyr borde ju vara borta i högbränning. Undrar vad fördelen är. Någon som vet?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hm.. undrar också eftersom det är en stengodsglasyr, den funkar iof att bränna i lergodstemp. Jag har köpt denna glasyr flera år men först nu står det på den vad den innehåller? Jag ska nog blanda till en egen i stället, då vet man ialla fall vad som är i.
Jag köpte den av Dunit förut men nu har cebex den, kanske de gör på annat sätt?? Dunit o Cebex har väl gått ihop?
Har den inte dödskallemärkning om den innehåller bly? Det borde den ju haft förut också?
Förresten har jag fått svar på varför man använder bly i en stengodsglasyr: Eftersom flussmedlet brinner bort blir det högre kvartshalt i den färdiga glasyren, och därmed hårdare glasyr, och mindre risk att glasyren krackelerar med åren!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jo, jag har alltid gillat den glasyren, har aldrig varit dödskalle på den, den har funkat bra men nu ska jag nog blanda till själv istället.. pussvit.. kanske..
Enligt direktiv från Kemikalieinspektionen är vi ålagda att märka alla produkter enligt EU:s regler för kemiska produkter - och att dessutom tillhandahålla säkerhetsdatablad.
Om Dunit inte dödskallemärkte den här glasyren tidigare, innebär det inte att den var mindre giftig då….