Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2954 ggr
LeWE
0

Blymonoxid

Kan nån förklara för mig vad blymonoxid är? Är det farligt att ha i glasyrer på bruksgods som bränns i stengodstemp? Är det samma som rent bly?

Lite orolig.Obestämd

LenaR
0

Hittade lite info på Wikipedia. Bly brinner bort i stengodstemperatur, men det "försvinner" ju upp i atmosfären istället.

Ska du använda det som fluss? Eller ingår det i något annat?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Det är bly (i förbindelse med syre). Blir som LenaR skriver gasformig vid stengodstemp, men kommer nog inte ända upp i atmosfären utan hamnar någonstans i miljön i närheten när den svalnat lite så tempen är under gränsen för när det är gasformigt, (kan inte den tempen i huvudet men det borde vara över lergodstemp men under stengodstemp)  Vart är ångorna när tempen når ner till lergodstemp? kanske på väg ut ur ugnen.. men inte så långt upp i fläkten… i verkstan…

LeWE
0

#1 Det ingår i en glasyr som jag köper färdig.

LenaR
0

#3 Undrar om det är som fluss? Jag har hört att man kan använda bly som fluss i stengodsglasyrer, men jag har ingen lust att pröva själv. Alla andra egenskaper som gör att man vill ha bly i glasyr borde ju vara borta i högbränning. Undrar vad fördelen är. Någon som vet?

LeWE
0

Hm.. undrar också eftersom det är en stengodsglasyr, den funkar iof att bränna i lergodstemp. Jag har köpt denna glasyr flera år men först nu står det på den vad den innehåller? Jag ska nog blanda till en egen i stället, då vet man ialla fall vad som är i.

Jag köpte den av Dunit förut men nu har cebex den, kanske de gör på annat sätt?? Dunit o Cebex har väl gått ihop?

LenaR
0

Har den inte dödskallemärkning om den innehåller bly? Det borde den ju haft förut också?

Förresten har jag fått svar på varför man använder bly i en stengodsglasyr: Eftersom flussmedlet brinner bort blir det högre kvartshalt i den färdiga glasyren, och därmed hårdare glasyr, och mindre risk att glasyren krackelerar med åren!

LeWE
0

Jo, jag har alltid gillat den glasyren, har aldrig varit dödskalle på den, den har funkat bra men nu ska jag nog blanda till själv istället.. pussvit.. kanske..

bosse-cebex-gbg
0

Enligt direktiv från Kemikalieinspektionen är vi ålagda att märka alla produkter enligt EU:s regler för kemiska produkter - och att dessutom tillhandahålla säkerhetsdatablad.   

Om Dunit inte dödskallemärkte den här glasyren tidigare, innebär det inte att den var mindre giftig då….

Obestämd