Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 954 ggr
Hanna--
0

Gamla glasyrer...

LarsT
0

vågar jag använda dem - ja, det är klart

det är massor, (måste de t ex stå frostfritt?) - Ja, om du inte vill knacka hål på dem när du ska använda dem. Glasyrerna i sig tar ingen skada av frost.

vågar man använda riktigt gamla glasyrer - sju, på inandning

vet ju inte vad där är i -förstår  att jag inte skall ha dem på bruksgods - vet inte din mentor det ? Åtminstone om det är Blyglasyrer ? Är det stengodsglasyrer kan du använda dem på bruksgods, såvida det inte är matta bariumturkosa och liknande. Men blir de blanka och krackfria är det tämligen säkert.

hur gamla kan glasyrer bli egentligen, kan de bli för gamla…? - Nej, inte generellt. Vissa ämnen kan vid längre förvaring kristallisera sig, bilda klumpar och då blir det svårt att röra upp dem igen. Om du har några sådana kan du sikta bort klumparna och hälla ihop  resterna till en hink - "noname". Kan bli riktigt fina resultat med multimixglasyrer.

När du bränner dem för första gången är det klokt att ställa provbitarna på en chamottebädd eller nån skröjad rest som kan fånga upp ev. rinningar.

Hanna--
0

.

EvaRittsel
0

Jag har "övertagit" en skolas kermikverkstad och har samma problem. Och testar glatt. Varje gång jag bränner en glasyrbränning för eleverna slänger jag in prov och får då veta om det är stengodsglasyr eller lergods. Men jag lägger min provbitar i en rostfri form fylld med sand först….