Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5841 ggr
saint
0

transparent glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan jag få lite hjälp till hur jag blandar transparenta glasyrer till lergods o stengods. Har fått oglaserat material i min ägo och har lite svårt att skilja ut vad som är vad sas. Kan både ler o stengods brännas vid samma temp. om man håller sig till lergodsets "glasyrtempratur" som isåfall är vad 1050…? Dum fråga? Enda sättet för att få veta är att våga vara lite dum ibland! Tack för den hjälp jag kan få!

LenaR
0

Det finns inga dumma frågor!

Du kan glasera alltihop i lergodstemperatur. Vill du blanda egen lergodsglasyr också? De flesta som arbetar med lergods köper nog färdiga glasyrer.

Med tanke på färgerna i dekoren är lergods säkert bättre dessutom. Du får starkare färgskala!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

saint
0

Tack för svaret! Jag vet att det enklaste naturligtsvis vore att köpa färdiga glasyrer,men här finns dåligt om pengar.Däremot har jag massor av "pulver" att blanda egna glasyrer och jag vill gärna använda det som finns hemma just nu. Har nog det som behövs för att blanda transparent men har inget recept på olika satser sas. Har letat över nätet och i mina gamla recept men hittar inget transparent. Låter det "genomskinligt"? haha.Tacksam för mer hjälp!

saint

saltglazed
0

Vad har du för pulver? Vi kan säkert hjälpa dej om du talar om vad för pulver du har. ska du blanda lergodsglasyr så måste du ha några borfrittor! inte så svårt att blanda en egen transparant glasyr till lergods jag kan hjälpa dej om du har någon borfritta liggandes

L.A.E
0

Har en som inte är färdig testat, möjligt att den ska läggas tunt för att inte det ska bli bor-slöjor(svagt blå) ?

L.A.E 932.g   temp max ca  1020-1120 c

40   kalifältspat

35   ulexite går att bytta ut mot Gerstleyborat

15 ball clay

10 kvarts

Som sagt bara att testa och se Glad

saint
0

Tack snälla för svaren jag fått! Tydligen har jag inte rätt grejer trots allt? Detta finns: Borax fritta- krita - flinta - ockra - natrium fältspat - nefelin syenit - kobolt karbonat - mangan oxid - kaolin - järnoxid - rutil - kalifritta - piplera - natron fältspat - kvarts och en hel del andra oxider…är jättedålig på det här!:( finns det nåt som går att använda till transparent glasyr? I receptet ovan står bl.a ulexite o Gerstleyborat, det har jag inte ens hört talas om! Som ni kanske förstår är jag självlärd och har dålig erfarenhet av just glasyrer. Orkar ni ge mig fler tips? Jag är såå tacksam för att nån tar sig lite tid!!!!!! Tack snälla!!!

saltglazed
0

Kolla nummret på boraxfrittan! med den fixxar du lätt en lergodstransparant. Skulle tänka mig en sammansättning på boraxfritt, kaolin och kvarts. Med ett tänkbart recept till lergods kan vara Boraxfritta 58. Kaolin 24. Kvarts 18. om du har möjlighet att prova en liten blandning. Men nummret på frittan måste du veta om du ska kunna använda den på rätt sätt.

saint
0

Tack så hjärtligt för all hjälp! Nu ska jag försöka göra det bästa av det jag har!

Bara en fråga till….? Vad ska det vara för nummer på Boraxfrittan då….

Tack tack och åter tack för hjälpen! Saint

saltglazed
0

Kolla vad den heter den fritta du har. Vilken beteckning din boraxfritta har så kan man blanda in rätt förhållande till de övriga ämnena.