Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3703 ggr
rakuLotta
0

klarar formen bränning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fråga angående ett fat jag gjort men ännu ej brännt. Jag har kavlat det extra tunnt( det har fungerat bra förut, fast då har jag ej skurit ut mönster i det)

Son ni ser på bilden så har jag skurit ut en blomma, och min fråga är nu om ni tror den klarar att hålla formen på de två ställen där den har två flärpar som liksom hänger i luften. Strängen emellan var så tunn att den gick av när jag skar ut så jag fick göra en "abrovinch" på detta sätt istället. Tänkte bränna i stengodstemp, men jag undrar om den håller formen då eller behöver nån forn av stöd under dessa, eller om den skulle klara sig bättre i lägre temperatur?

helenahenstedt
0

Förstår inte vilka två flärpar du menar, och det vore bra med en bild på hela fatet.

En gissning är att det nog blir svårt att behålla formen, men skulle vilja se hela fatet.

Glasyr?

rakuLotta
0

dessa menar jag.

rakuLotta
0

Här är bild på hela fatet. Det är lätt skålformat, svårt att se på bilden, det ser helt flackt ut, men det är det inte.

Glasyr hade jag tänkt mig, men har inte bestämt vilken ännu. Antingen svart blank, men bara på ovansidan( det är fylelera) eller så har jag en svart redox, fenix. Då brukar jag singelbränna, men jag vet inte om det är bättre att skröja innan och sen glasera, eller om det inte spelar nån roll. I vilket fall som hellst så ska glasyren bara vara på ovansidan.

Jag bara undrar om flärparna kommer att hänga ner av tyngden och om det då funkar att göra stöd under, eller kanske en hel skål som är likadan att lägga fatet i? ( bara funderingar)

rakuLotta
0

Min fråga är oxå om det är lättare att behålla en form om man bränner i lergodstemp?

LenaR
0

#4 Den var lätt: ja!

Jag tror det är hög risk att flärparna slår sig i högbränning.

Snyggt fat dock!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
0

tack Lena. Då kanske just detta fat får brännas i lite lägre temperatur då, så får vi se vad som händer. Har fler där jag klarat skära ut formerna med en tunn lersträng emellan så där testar jag nog högre. Spelar det någon roll om jag bränner med glasyr eller inte. Håller sig formen bättre om det får vara ren lera( tänker om glasyren "tynger" extra?)

LenaR
0

Så kan det vara, att glasyrer drar skärven ännu mer ojämn. Alla glasyrer passar ju inte alla leror perfekt.

Du kan testa hur bra dina glasyrer passar genom att göra tunna tunna lerplattor och glasera dem på ena sidan. Krymper glasyren mer än skärven kommer de att bli konkava, och tvärtom. Idealiskt ska plattorna vara - platta fortfarande efter glasyrbränning!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

helenahenstedt
0

Jag funderar på om skålen blir mer benägen att resa sig på sidan med det utskurna mönstret, eftersom det är mindre lera där.

Berätta gärna hur du gör och hur det går!

rakuLotta
0

Jag hade en tanke om att göra ett likadant fat i samma lera men helt. Glasera bara ovansidan med redox  på fatet med blomman och sedan singelbränna dem tillsammans i varandra. vad tror ni? Skulle detta funka som stöd?

helenahenstedt
0

Borde funka, var bara supernoga med att ingen glasyr kan rinna ner i formen.

Om du bränner vanlig elugn borde du också kunna häva in en massa chamotte, lägga i faten som i en grop i chamotten och bränna. Chamotten kan du återanvända.

Funkar inte i gasugn m fl pga fläkt…

josefinfriberg
0

Hoppas att det går bra, det är en jätte vacker blomma!

//J

rakuLotta
0

Så var den bränd och den klarade att hålla formen. Tog chamotte och "pallade upp" bakom blomman.

tack för hjälpen! Lotta

rakuLotta
0

oglaserad under

Bregotta
0

Kul att det höll formen! Vad fint det blev!

helenahenstedt
0

Kanon!

josefinfriberg
0

Super Skrattande !

rakuLotta
0

TackGlad! Ja, det kändes kul att den faktiskt höll. Trodde att den skulle vrida sig lite , för det var svårt att få till högen med chamotte så att den inte trycktes upp ur hålen och hamnade på glasyren. Vet inte om den skulle hållit formen ändå eller om det var chamotten som gjorde det. Jag brände singelbränning med 50 grader upp till 600 sen upp till 1150 grader. Inte lika högt som jag brukar med redoxen.

Det är så skönt att ha er här när man är osäker på nåt. Tack igen!

pyromanen
0

Kul att få se resultatet! tack!

helenahenstedt
0

Nu kom jag på att du hade ju kunnat lägga något papper, typ hushållspapper, under som hindrat chamotten från att hamna på glasyen. Pappret brinner ju upp. Kanske nästa gång?

rakuLotta
0

Smart  Helena, tänkte inte så långt! Stod och lyfte och pötte till högen ett antal gånger. Det hade ju vart bättre med nåt som skydd ja!

helenahenstedt
0

Jag var inte så smart förräns jag läste ditt #17-inlägg.

rakuLotta
0

Skrattande

Ulla
0

Det här är ett tips som jag känner att jag kommer att ha nytta av. (dvs att man kan använda sig av chamotte.) Det är så enkelt så jag borde ha tänkt på det själv, men men…Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_