debatt " Fri konst"
Är det ngn som tycker ngt här?
idag när jag satt i min keramik ateljé så funderade jag över konsten i allmänhet . Är konsten fri här i Sverige , eller är den styrd på något sätt?
Jag kom och tänka på alla dessa inredningsprogram(folkbildning?!!) på Tv som är så populära. Ofta predikas det något slags ideal med ganska sterila och fula inredningar. Någon slags industriell och spartansk konst, arkitektur är väl vad man mest ser idag. Jag hatar mininalistisk konst, även sån där pop konceptkonst.
Vad tror ni här på "keramik i fokus", finns det kanske en slags styrd folkkonst idag, typ Ikea?
Där varenda Svenssons hem tråkigt nog ser lite ut som Ikeastilen.Kan man inte skapa ngt själv istället?
Är det ingen här som vill utmana industriella hajar?
Ett nytt avant -garde emot storkapitalisters likriktade imperium.
Men kolla bara Hammarby Sjöstad, ett nytt folkhem som är sterilt.Ingen vill väl bo så dyrt och tråkigt.
Det behövs för sjuttsicken mera konkurrens emot dessa hajar. Varför sitter konsthanverkare och keramiker och mumlar lite om att de är minsann keramiker och snackar om spartanska jordnära färger? Är detta fri kultur ? , att man inte kan tjäna pengar på exempelvis keramik?
Vem är det i så fall som har skapat denna verklighet,
som gör att konsten undermineras?
Men även den där distinktionen mellan att vara industri-keramiker, mumlande hantverks keramiker med jordnära folkkonst färger samt den galna ( konstfack?!!)konstnären.
Kan man inte bara säga åt skatteverket, det är samma sak, skatta inte mindre på konsten och mer på keramiska bruksföremål. Utan reducera rejält på skatten för småföretagare oavsett hur man tillverkar det.
Det är ju hajarna som en dag skall krossas!, annars har man ju ingen själ kvar i kulturen.
Finns det någon som tycker som jag eller vill debattera lite?, och eventuellt är intresserade att ha en utställning tillsammans.
Varför inte starta ett galleri i gamla stan med cafe etc.? "Keramik kafe" som minsann skall utmana industrins tråkiga standardisering av hantverk,konst, inredning och arkitektur.
Man vill ju leva i trevliga miljöer inte fula och karga utan jordmån och kreativitet.För verkligheten är inte vad vissa skapar, exempelvis byråkratiska och korkade forskare i ekonomi.
Hälsningar Solveig
SH
Det var värstans, får en kännsla av att du är lite arg i största allmännhet, skaffa en säck som du kan boxa på. eller sträck upp armarna mot himlen och SKRIIIIIK!!!
Helt OK att vara arg, men det är viktigt att veta varför man är arg, annars blir det lätt missriktat. Kan bara säga att jag gör den keramik jag älskar själv, inte för att passa in i ett visst fack, du skulle nog förstå om du såg mina saker och hur jag bor…
Jag har velat starta något i Gamla stan tillsammans med andra som vågar länge..Nu är vi 6 krukmakare/keramiker från iFokus som hyrt galleri i gamla stan i juli..Ett steg i rätt riktning,eller hur!
Svenskar är så försiktiga och vågar ingenting .Både när det gäller design och inredning..Titta bara på alla vita shabby chik butiker som växer upp som svampar ur jorden..undrar va dom gör när nästa trend kommer*L*För här skall följas minsta trend..
Själv öppnar jag en butik till om en månad…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vart då Abbi? Låt oss höra.
Pendelavstånd…Karlskoga
#0 "Är det någon som tycker något här?"
Jag tycker det är jättekul att du vill ha igång en debatt! Du frågar om konsten är fri i Sverige, eller styrd. Jag skulle påstå att all kultur är styrd. Styrd av alla föregångare, av trender, av behovet att bryta mot det som varit förut… Vi skapar aldrig något från noll. Om vi gjorde det skulle våra verk inte kommunicera något. Det skulle vara som en författare som skapade sej ett helt nytt språk istället för att nyskapa språket. Men det var kanske inte så du menade?
Varför våra hem skulle likna varandras vet jag inte. Jag tycker inte det stämmer. Jag har sett allt från hem som är inredda med konst på varenda kvadratmeter, t.o.m på sidorna av bokhyllor, till hem som är så spartanska så man tror det är ett kloster.
Alla människor är olika! En del är säkert likgiltiga inför sin omgivning också, och köper gärna ett färdigt vardagsrum från Ikea. Det finns inga "fel". Jordnära färger eller primärfärger, släta ytor eller dekorerade, vitlackerade funkismöbler eller patinerade asiatiska, det är upp till var och en.
Eller ska vi diktera en ny standard…? 
En fråga till, vilka är hajarna, jag förstod inte vad du menade? All industriproduktion?
//Mumlande krukmakare 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lycka till med nya butiken Abbis!
Tack LenaR 
Oj va glad jag blev av ditt upplägg till debatt! Håller med dig i mycket. Men fokuserar nog mer på de bitar av svenssonhem som inte ser ut som ikea! ser färgklickarna, de anarkistiska påhitt och roliga idéer som väldigt många har… många fler när man kommer närmare inpå än vad man kan tro efter en snabb titt är en del yta kanske är just samma "standard". Så jag har inte ilskan som dig, (ska inte krossa något) men vattna med vattenkanna så gott jag kan.. på de groddar jag ser….
#0 Förresten, du ställde en fråga som jag tyckte var bra:
"Vem är det … som har skapat denna verklighet,som gör att konsten undermineras?"
Den skulle jag också vilja ha svar på!
Är konsten/konsthantverket underminerad? och vilken verklighet är det vi pratar om?
Att man sitter på sin kammare och inte når ut med sina krukor beror helt på en själv! Det kommer ingen fe och delar ut möjligheterna att exponera sig .Det får man ta tag i själv!

#10 he he.. Bra Abbi
#10 Det beror på hur man tolkar frågan förstås. Jag tänkte mer på hur kulturutövande ses som någon sorts hobbyverksamhet. Kultur i form av litteratur, konst, musik är det som driver samhället framåt, inte ett bihang till ett fungerande samhälle.
Så jag tolkade frågan som en värdefråga, vad är det som har fått oss att värdera kultur så lågt?
Men gör vi det , värderar den lågt?
Oj, vad kul att man fick så många svar.
Det trodde jag inte att jag skulle få.
Först ett svar till Abbis, jo jag håller med om att här i Sverige är svenskar så försiktiga och vågar ingenting.Vad kul att du är med och startar ett galleri.Kommer gärna och kollar på galleriet i gamla stan samt din butik någon gång här i framtiden.
Det är riktigt att det inte kommer ngn fe, men jag….måste fundera.
Gamla stan är väldigt mysigt och om jag jämför Gamla stan med det gamla skattehuset( på Götgatan), numera en shoppinggalleria som heter "Skrapan" så tycker jag att "Skrapan" är rätt tråkig och ful.
Det har ju byggts ganska mycket nya shoppinggallerier typ i Skärholmen, det planeras att byggas en till på Odenplan och i Slussen etc.
Är det det folk vill ha i allmänhet, en massa Shoppinggallerier?
Jag tycker det är trista miljöer.
Varför bygger man inte en flashig hängbro som "Brooklyn Bridge" tvärsöver vattnet ifrån Gamla stan till Skeppsholmen och Strandvägen istället?
Ooh på vägen dit kan man bygga en stor grekisk kruka i stengods eller kanske lergods på Skeppsholmen som turister kan gå in och och fika i.
Ja och varför inte sätta något gigantisk och surrealistisk mitt på Strandvägen, typ lite som konstnären Gaudi och göra konstgallerier i det ?
Jag tror att i och med att folk i allmänhet blir avtrubbade och mättade av allt som är industriellt i shoppinggallerier så blir många bara aktiva konsumenter som köper det som är billigt och funktionellt.
Man blir passiv för att skapa något eget med själ i, helt enkelt.
Men vissa gör ju annat som ni till exempel.Och det är ju kul.
Majoriteten av den svenska befolkningen "shoppar" nog hellre på ikea eller andra stora varuhus eftersom det är billigt.Många vill inte heller investera eller har råd att handla någon annan stans.
Och därmed blir deras hem rätt likriktade i konst och inredningstil även "lägenhetsstil" om man nu bor i lägenhet.
Och presumtiva konsumenter som istället borde handla i mysiga konsthantverkgallerier i Gamla stan blir lojala konsumenter i de gigantiska shopping-gallerierna.
Alla värderar inte konsten lågt , men de flesta är nog pragmatiska och köper det som är billigt .
S
SH
Jag får inte ihop det…blir bara lösryckta iakttagelser. Att små barn kan direkt utan att tveka skulptera eller rita vad som helst, såsmåningom händer nåt, samtidigt som dom själva (och kompisar) börjar att kunna titta "utifrån" och jämföra, se att det inte är tillräckligt "perfekt" och där slutar så många att själva skapa, lämnar över till "dom som kan". Samtidigt snålas det med skapande timmar i skolan när det som bäst skulle behövas att nån visar nya spännande material/arbetsmetoder för att komma vidare. Man måste INTE vara ett geni i avbildande teckning för att ha glädje av att skapa konstnärligt, BORT MED BETYG I KONST, missvisande och glädjedödande.
Så blir man "stor" och börjar flänga runt i vårt stressiga samhälle med så mycket att välja på…och så mycket man kan få direkt, bara man kan betala, så jobbas ska det, hjulen ska snurra, slutar vi konsumera så blir det dåliga tider. "Alla andra har" säjer barnen som matats med reklam sen späd ålder, BORT MED REKLAM OCKSÅ (åtminstone från barnprogram). Så prylar får dom, vi vill ju inte missunna våra barn nåt..dom måste ju bli lyckliga (lyckade) vuxna. Tiden räcker inte till, vi försöker köpa oss tid, och struntar i att "baka bröd, sticka vantar och tälja krokar". Att handla vackra prylar är ju också ett sätt att "snabbskapa", att välja och bära hem och placera, men det räcker inte riktigt till och går så fort, plötsligt står man där med oj, så mycket prylar, och så har man ett till problem, kan inte köpa mera, -har inte plats i skåpen (vanlig inte köpa, bara titta kommentar).
Så alla som upptäckt det egna skapandets glädje ska hjälpas åt att uppmuntra och sprida budskapet! Halleluja.
A.M.L
"14 En liten rättelse bara ..Vi startar inte ett galleri vi har hyrt in oss på ett galleri för en period på 10 dagar tillsammans*L*
Jag tycker jag känner igen lite i denna debatt då den påminner om en annan tråd där vi diskuterade olika kvaliteter och hur folk väljer..Jag har inget emot att ha en butik/verkstad i ett galleri där det rör sig mycket folk men det skulle jag aldrig ha råd med .Marieberg i Örebro tar 3300:- kvm + provision på omsättningen! Gallerierna är till för dom slätstrukna kedjorna med samma samma samma produkter..Jag hoppas dock och tror att folk inte är superkorkade utan vet att dom får det dom betalar för.Många har faktiskt inget val idag att välja att köpa kvalitet för dom har inte råd
. Jag tror därför inte det handlar om avtrubbning utan pengar..
Frågar man barnfamiljer varför dom väljer att besöka dom stora shoppinggalleriorna så svarar 99% bekvämlighet, allt på samma ställe barnen kan sysselsättas etc etc..Även shoppingen på IKEA är bekvämlighet och att det är billigt..När man shoppat klart köper man en korv för 5 spänn-…
Kan påpeka att inom loppet av 3 månader har 2 väl inarbetade butiker varav en gigant gått i konkurs uta på mariebergs galleria..Men det är nya som tagit deras lokaler så det kommer inte stå tomt..
Jag tror aldrig vi ska försöka konkurrera med dessa giganter utan istället försöka åka snålskjuts i bakvattnet..Ha kvaliten som konkuransmedel och vår otroliga kunskap det är bättre!
Mariesol, kul ideèr, bra att din kritik blir konstruktiv, en sak jag själv skulle vilja ha är ett hem som ser ut som dom i "sagan om ringen"-filmerna, med stor rund dörr, inga räta vinklar, mer galenskap skulle jag vilja ha! Skulle bli svindyrt att bygga och som andra påpekat, det är penningpungen som styr oss i hög grad, man får vara galen i liten skala, ens keramik kan ju få vara lite "out there"

Friheten tar vi ifrån oss själva, våra tankar e dem som kan stoppa den mest begåvade från att lyckas !!!!
Våga!
O tänk på att vi är våran egen lyckans smed!!
INGET KAN ERSÄTTA (konkurera )DET HANDEN SKAPAT!!!
Carriz
Grattis Abbi till nya butiken