murad dörr
Hej
Jag har slut på min kvartssand som jag brukar blanda med lera att ha som murmassa till saltugnsdörren.
Jag letar efter alternativa (och snabba) sätt att mura upp dörren till saltugnen. Har sett några som kör ut två lersträngar att ha emellen men har inte provat själv, nån som testat?
Har också hört om någon som doppade tidningspapper i lerslamma och hade utanpå, nån som testat detta?
/S
vi körde lersträngar mellan stenen. sedan i slutet klenade vi en tunnmassa fylesand blandad med lera på muren.. man kan säkert ta vanlig sand och lera till det sista där det blir ju inte så varmt där…
Murar inget. Bara staplar stenen i dörren.
Ovanför dörrstenen, där denna möter valvet lyfter sig ju valvet när ugnen blir riktig varm så att det blir en springa. de första bränningarna höll jag på o kletade in duttmasa där när jag var uppe i 1000 nånting, numera skiter jag i det, det kommer ut lite flammor vid reduktion, men det kan jag leva med.

Saltglazed: Fylesand är just kvartssand och det är den som är slut:(
Jag har ifs lite vanlig sand men frågan är om den gör nån nytta alls. Det är vanlig fyllnadssand.
Pyro: Mina block går nog inte stapla så fint som dina pyro. Men jag staplar inte heller mina så som du verkar ha gjort på ditt foto. Min dörr går förbi valvet och ligger inte alls under så som dina är. Jag har inte skurit mina block.
Kan man kanske krossa porosiltegel?
#3, Är din dörr utanför valvet altså? Hur stora hål/spricor ska du täcka för? Kanske funkar med grov chamotte och/eller tärns grovmalda aluminiumoxid?
Mina är lätta stenar och busenkla att såga till.
här är inte fylesanden slut än.. det man kör på själva muren gör även vamlig sand nytta det spricker inte. vi brukar prova bruket innan vi använder det. det ska ju vara lätt att slänga på och stryka ut man får ha snärten i handleden.. hade säkert funkat lika bra med lera åxxå..

4 Porsiltegel är aldeles för dyrt att använda
5 Jupp, den står helt fritt utanför vilket gör att jag kan mura den högre= tyngre, än själva valvet. Det brukar inte bli några sprickor där du har dina, alltså mellan dörren och valvet utan i själva dörren i sig.
6 Fylesanden är inte slut här i Fyledalen heller , men jag hinner inte åka och hämta. Kanske blir det bara vanlig lera.
Låter som att bränningen är nära förestående, så lycka till!!
Fler idéer har jag inte om dörrmurningen men om du har ett akut behov av kvartssand och inte hinner till din vanliga leverantör så kan du köpa tvättad sand på ställen som säljer byggvaror i 25 kgs säckar, dom har den till för murning och som sandlådesand sa dom när jag köpte den.

8 Ja, på lördag:)
9 Tack för tipset Lotta, jag får ta och kolla upp det.
Den fina gråaktiga sanden som finns på många stränder brukar fungera fint…..även användbar som magringsmedel till lera…men provbränn den först…
Ju gråare/vitare, desto högre temperaturtålighet.

11 Tack för tipset. Jag hinner inte provbränna denna gången, men till nästa gång ska jag testa och se om det kan funka:)