Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1846 ggr
pyromanen
0

Mindre romantiskt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foton av saltglaserande keramiker i arbete bruker vara spektakulära eldbilder i nattmörker… eller kanske nån med en glödande orange saltring på en pinne.. sällan sett ett kort på nån som sitter ihopvikt inne i en o-gradig  ugn med en vinkelslip i 2-3 timmar med slipdam överallt..

Fotograf min 7-åriga son

Sagakeramik
0

He he, så himla bra bild! Det är så här det är på riktigt, kallt (åtminstånde nu på vintern) dammaigt och bullrigt.  Jag får så många förfrågningar om folk som vill komma och "hjälpa till" , ingen av dom har nog tänkt att det är sånt här man behöver ha hjälp med, inte slänga in några vedkubbar i ugnen när allt redan är färdigt.

Lycka till med nästa bränning!

saltglazed
0

Är keramiker normala??? Du ska stå inne i huset och sköta maten istället. konstnär kallas det nog för att b.t sig.. annat var det förr….

pyromanen
0

#2 Om keramiker är normala?  titta dig själv i spegeln och ställ frågan en gång till…. "är keramiker normala" Skrattande

lotta2
0

Haha, härlig bild. ;D  Men Lise, för oss som ännu inte bränt våra egna saltugnar funkar ändå bilden med  ett litet romantiskt skimmer….

Ulla
0

Du ser ut att ha det riktigt mysigt därinne i ugnen. Jag skulle inte ha något emot ett alldeles eget litet likadant krypin.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

När jag ser detta får jag lite samma känsla som när man byggde koja när man var liten! Det ser ut som om du bor där! Gratulera din son till en härlig blid! Skrattande

mallezeilon
0

Vilken fanstastikt stor ugn du har!

Jag som kämpar med att komma igång undrar lite stillsamt och fånigt; Hur länge behörver du arbera för att tillverka alla saker som krävs för att fylla ugnen?

I jämförelse med julafton måste det vara helt underbart att öppna denna ugn efter en lyckad bränning!

pluppan
0

håller med lotta!! jag tycker att det ser jätteromantiskt ut och önskade att det var jag som satt där Cool

pyromanen
0

#7 allt är ju relativt!  Min ugn är för liten.  Det har varit bra gnaksa långt, för att det gjort att jag kunnat bränna den många gångar, men nu är den för liten, med tanke på hur mycket jobb det är med en bränning så skulle det vara bättre för mig att ha en på 1 kubik som t.ex. Saga har (min är ½ kubik) Framförallt om man gör lite större saker så blir den väldigt snabbt full.  fördel är förstås också att  man kan göra beställningar lite snabbare. Bränner ca varannan månad. Och ja, ugnsöppning påminner en hel del om julafton då man var 10 år…

#8: Du som är så lång!, du kommer få vika dig ännu mer än jag när du ska sitta i din egen om ett tag!

pluppan
0

va lång??? jag är 167,5cm ovan mark…. det var nog relativt dig och mangobango……hihi

[rolnor]
0

Tycker att det skulle vara jobbigt att bränna så mycket gods på ett bräde, tänk om man blandat glasyren fel eller misslyckats med reduceringen etc…???

pyromanen
0

#10 oj, bara 1 cm mer ä mig… hur kan jag sett så fel :-)  du får glädjes åt att du gör ett långsmalt intryck  Skrattande

#11  så tänker jag om om dehär anagama-keramiker som bränner 1 g om året!  Angående glasyren så har man inte samma på allt och en ny har man bara på några prover…..  och sen är ju osäkerheten en del i spänningen :-) det är som med julklapparna…

Stormhatt
0

Nog ser väldigt spännande ut måste jag säga, även utan dramatiken =)