Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2862 ggr
saltglazed
0

kiselkarbid

Är det någon som har något bra recept på internreducerad oxblod?

tomica
0

hmm, du får improvisera lite när det gäller frittan och leran..men det fixar du..

Fältspat Fs  28

krita           14

Lera           12

kvarts sks  21

bariumcarbonat 3

Fritta hk 4609  30

kopparcarbonat 1.5

järnoxid   0.25

tennoxid  1

silicium     25

Kul om du testar denna gamla variant med dina kunskaper..! Denna får spännande varianter med ökning av koppar..  Ursprunget är från Gustavsbergsgubbarna..   Vet ej hur du räknar men denna är en unikglasyr..så det där med hundra procent gäller ju inte då… Lycka till!

/ Thomas

saltglazed
0

Hej tack för det. Men du har inte analysen på fritten?

LenaR
0

Vad är fältspat Fs? Och kvarts sks?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

saltglazed
0

Klart det går att göra rött med den utgångspunkten. men frittan ? lägger man in allt i datorprogrammet och går in med andra frittor istället då kommer man i slutänden få en som liknar den analysen man har idag. Du får rota fram analysen om det finns någon. Glad

tomica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, gubbarna använde sig av material som gått ur tiden och ibland bytt namn.. analysen har jag ej.. jag återger ett recept jag fått från Sven Vejsfelt..jag har en del kvar av färdigblandad glasyr..

Om dessa fanns att tillgå även på Höganäs vet kanske du.. 

Fritta 3508

Fritta HK 4609

Fritta   1311

Som sagt, dessa beteckningar stod på burkar och påsar i den gamla fabriken här i Gustavsberg..dom tog ju fram en del själva..och köpte in utifrån, så vissa ämnen kan vara svåra och ibland kanske omöjliga att få tag på..

Detta recept är nog svårt att få fram som det en gång var..men det kanske kan fungera som utgångspunkt för spännande tester om inte annat..Glad

På bilden är det detta recept..dock med ett stänk kobolt i botten..

Mvh/ Thomas

tomica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en annan bild som återger receptet bättre.. Den mittersta har endast sprutats med den glasyren..

saltglazed
0

Tackar nu känner man igen ett nummer så nu kan man ta fram en analys. den mittersta ser riktigt fin ut dom andra är lite dimmiga. kanske lite mycket tenn i?

tomica
0
tomica
0

Jo, jag har olika varianter i en gammal bok.. dom andra brevid minns jag inte vad jag gjort..stundens infall..dutta hit och dit…men kul är det..! Mycket tenn är möjligt på dom andra.. Men det är intressant hur olika det blir på olika leror…Jag ska bränna dessa på en vit porslin..får se hur det blir..Glad