Bananbränning
Jag hörde nyligen talas om något som kallades bananbränning. Är det någon här som gjort en sådan? Hur går den till? Är det som en gropbränning där man slänger med bananskal, eller gör man på något annat sätt? Det skulle vara kul att veta litet mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det låter supercoolt. Om man fick reda på vad det är så kanske jag äntligen skulle kunna få någon användning av alla min bananplantor som bara står och skräpar.
Jag har hört att man kan ex svartbränna med torkade bananskal och få läckra effekter, men tyvärr har jag aldrig provat själv…

Blir det hägftigare effekter med bananskal än med vanligt pinnar? Är det som när man kokar ägg med lök runt skelen vid påsk? Är det någon som vet?
Det enda jag hört är att bananskal påverkar koppar, t.ex när man reducerar kopparglasyrer/-patinor vid rakubränning. Men jag har inte sett nåt särskilt resultat av det. Har för mig att det ska hjälpa upp blå nyanser i koppar.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Banan det stoppade jag i en skål och brände med i en anangama bränning som tog flera dygn. Efter åt så kunde man se var bananen varit som en mörk vaker skugga delvis glaserad av sig själv. Det är det ända som jag gjort med banan.

He he.. coolt med en bananskugga:)
Häftigt L.A.E.
Jag har läst att konventionellt odlade bananer ( alltså ej kravbananer) behandlas visst med ngn kopparlösning för att dom inte ska mögla så fort. Så det är väl därför som dom kan ge viss effekt.

Fasen låter ju farligt med kopparlösning… koppar är ju giftigt:/
Använder också ostronskal bli mycket häftigt i Anagama brännigar.Under skalen blir det som en tun glasyr hinna. Hade en fest en gång när jag brände en ugn.Tog en stor behållare ställde den på ugnen fyllde den med popcorn. Alla barn tyckte det var kul när man tog bort locket för det sprutade popcorn över allt. Mycket festligt för det såg ut som snö till slut. Om man har tråkigt när man bränner så använd popcorn.
Kul idé med popcornen. Jag gillar att man kan skoja till det så att det avdramatiserar det hela.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

he he:)
Jag har bara dåliga erfarenheter av poppcorn bränning. Varenda gång jag ska göra poppcorn så bränner jag dom. Jag tror jag köpt 20 mickro poppkornpåsar och alla luktar helt bränt. Sen när jag försökte göra poppkorn på det gammla klassiska viset (på spisen) så rök det så mycket att brandlarmet här hemma gick och de ringde ifrån räddningstjänsten och undrade om det bran här hemma:/ Nu får jag snällt be gubben göra dom åt mig.