Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 1747 ggr
Gransfors
0

Gipskurser

Hej där!

Undrar om någon vet var man kan gå kurs/utbildning i gips, dvs tillverka gipsformar till indrejningsmaskiner, gjutformar etc.

Jag vet att Keramikskolan i Lidköping kör sådana, men det fanns risk att kommande kurs inte blir av detta år.

Tacksam för svar :)

zzaga
0

Jag tror Capellagården har en gispkurs också

MiaTua
0

Capella har sommarkurser varje sommar i gips och dom brukar bli av.

I Lidköping  på Formakademin som dom heter nu, finns det bra förutsättningar att göra indrejningsformar och gjutformar.

mitt tips är att vara i kontinuerlig kontakt med Formakademin till de har tillräckligt med anmälningar.

zzaga
0

Tärn har nämnt att han ev kommer att fixa kurser så småning om. Kanske kan fråga honom.

LarsT
0

Du stressar mig zzaga Räcka ut tungan … Gipskurs hade ju varit kul, ja. Själv är jag ingen expert i ämnet även om jag har pysslat lite grann. Om det är nån här på forumet som känner till en duktig gipsguru så är jag inte alls främmande för att hålla en gipskurs i min nya lokal med en duktig ledare. Tvärtom är det bara kul att ha olika kurser och olika ledare, ju fler desto mer lär man sig. Lera, glasyr och ugnar/bränning känner jag mig hyfsat kunnig att själv hålla i men jag är öppen för allt. Det finns säkert specialbitar jag själv behöver en kurs i.

Det var väl Hamada som sa att det tar 50 år att bli en fullärd keramiker. 25 för att lära sig hur man gör och 25 för att glömma bort det. Sen kan man börja jobba på riktigt …

lotta2
0

Jättespännande, jag hade ju kommit direkt…

zzaga
0

Lars

Förlåt, men vi e ju hånga ju!!! Skrattande

lotta2
0

Vad är detta Zaga, vad är "hånga" är det ett skånsk uttryck?  Här blir man nyfiken…

zzaga
0

He he… hång= sugen , hånga= sugna:D

Att skånska ska vara så svårt att förstå;)

LarsT
0

Hieda skulle man också kunna säga. På "svensk" blir det ung. hetsiga - otåliga.

lotta2
0

Lars T, en reduktionsbränningskurs vore nog en populär kurs också, tycker det verkar så komplicerat med lågans längd och lukt osv.. Och lämpliga reduktionsgrader och hur länge etc.  Verkar så mycket enklare att lära genom att se än genom att läsa sej till det. Tror det skulle finns ett stort intresse för sådan  kurser också.

zzaga
0

Lotta2

Jag e också med på en sån:) Jag brukar alltid lära mig bäst av att faktiskt se hur någon annan gör och sedan själv få prova.

Jag tycker också att det där med salt, soda , ved och reduktion verkar jädrans komplicerat. Det verkar finnas hur mycket som helst att lära sig där.

LarsT
0

Ja, när det gäller flambränningar av olika slag är det kunskaper som måste levas och upplevas. Det är också det som är tjusningen med dem. Det går inte att kalkylera fram ett resultat med en formel utan det är ett samarbete "in real time" med leran, ugnen, veden, vädret och andarna. Som Raku då, men det går inte att jämföra en liten rakuugn i leicablock med en stor, pustande och väsande eldsprutande drake till saltugn. Den upplevelsen finns det inget som slår, åtminstone i keramikväg.

zzaga
0

Fasen va coolt det låter:D

Jag såg nån film på nätet där någon filmat sin ugn när den var som varmast och det lät verkligen som en skitsur drake.

Gransfors
0

Ja, tack för tips om Capella!

Har själv gått 2 år på Formakademin och de har verkl fint utrustade lokaler och prima gipskunskap där. Man får verkligen blodad tand och lite av en ny värld öppnar sig ;) 

Till Lars T: Tips om gipslärare - vi hade Nina Bergqvist på Formakademin, hon var iaf då (02-04) lärare där och duktig. Driver också eget och tillverkar produktionsformar på beställning eftr vad jag förstått. Kanske kan fråga henne om hon vill leda någon extern kurs.

Det jag är ute efter nu är en grundkurs åt min praktikant som får sponsrat genom abf. Skulle helst ske innan våren så det är lite klurigt. Ja letar vidare :) Tackar!

Cerama
0

hej!

på ceramasyd i Malmö har vi en kurs som behandlar gips och tillverkning av egna gipsformar samt även gjutning -lersortiment-hjälpmedel och verktyg.

Barbro