Har du fått några bra tips? Det enda jag kan rekommendera är röd och orange färgkropp. Jag tror alla leverantörer har flera fina färger att välja på.
Sen får du göra en testlinje för att ta reda på hur många % du ska ha i. Ett tips är att göra testen i skröjbränning först, och när det ser lovande ut kan du testa i rakubränning.
Hoppas det är till någon hjälp!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om du använder en rödbrännande lera och glasera med en transparent glasyr (t.ex Cebex 054) + 2-8 % röd järnoxid så får du en vacker "orange" skärv mot svarta krackeleringar.

Gjorde en grej i röd lera med gul färgkroppsglasyr. Det blev en väldigt fin orange av det. Tyärr höll den ej så jag har ingen bild.

Röda/orange/gula färgkroppar kan fungera men vissa är känsliga för reduktion i ugnen, de bleknar helt enkelt. Utan färgkropp är det svårt att få en riktigt röd färg, det blir mer åt järnröd vilket visst är snyggt men inte rödrött. Riktigt röda färgkroppar är ganska dyra och i detta fallet är det t.o.m. dyrare att "blanda själv" än att köpa färdigglasyr som ger mycket starkare färg än med oxidfärgning.