Nickel
Jag har ett par nickelrelaterade frågor:
Vet någon hur känsligt det är med Nickeloxid i den färdiga glasyren? Jag vet att en del keramiker bara använder transparent/vit glasyr till bruksgods, men det verkar tråkigt… Hur farligt är det för en nickelallergiker?
Har någon ett färdigt recept på en grå eller grågrön matt/sidenmatt stengodsglasyr som inte innehåller nickel eller nickelhaltig färgkropp? Tacksam för alla förslag eller recept!
Och förresten: hur känsligt är det för en allergiker att handskas med färgkropp på nickeloxid under glasering? /Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Inte för att jag vet, men nickelallergier har ju funnits länge så jag tycker att man borde hört något om det var problem med nickel i keramik. Gissar att det inte läcker ut från glasyren.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej
Jag tycker att man skall vara mycket försiktig med nickel och krom vid hanterandet av oxiderna. Men användandet av plasthandskar och ett bra andningsskydd räcker gott. Nickel fäller inte ut ur den brända glasyren om inte halten är extremt hög.
mvh anders fredholm
Jag är både nickel,krom kännslig, de dom sa till mig när jag senast testa min allergi, som också visade sig hade blivit värre. Dom avråde mig helt att använda nickel, krom.
Jag var väldigt förtjust i krom och blanda en del sån glasyr. Men jag har lugnat ner mig med kromet. Jag använder det ibland men mer försiktigt.
Tycker ni att man ska använda plasthandskar alltid när man handskas med oxider eller räcker det att skydda sig mot nickel och krom?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Går det att hitta en matt/sidenmatt grå-grågrön glasyr utan att använda nickel i någón form? Jag har läst att magnesium kan dra kopparoxid åt det grå hållet, så jag provade med en glasyr som innehöll ca 25% talk, men det blev bara grönt. Med litiumkarbonat+manganoxid+koboltkarbonat har jag också fått lite grå till gråblå glasyrer, men då har de varit blanka. Andra förslag, någon?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.