Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4219 ggr
zzaga
0

Lerkran

I dag har jag köpt mig en vacumlerkran (begagnad men som ny) och sitter här i min euforiska lycka och undrar vad jag nu kan göra för roliga saker med den.

Jag fattar ju naturligtvis att jag kan tjonga i lera och sen får ut snygg luftfri lera i andra änden. Också att jag kan blanda två olika typer av lera och på så vis göra min egen.

Jag har sett att det finns mallar som man kan sätta för hålet , finns det såna färdiga att köpa är de svåra att göra själv? Måste man ha ett såntdär rullbord eller funkar det i alla fall? Kan man bygga ett sånt rullbord själv? Nått annat jag bör tänka på med min nya kran? Alla roliga användningsområden mottages tacksamt:D

/Saga

LeWE
0

Rullbord!? och mallar!?  Jag fattar inget..??

zzaga
0

Med rullbord så menar jag ett litet rullbord man ställer efter lerkranen där själva lerkorven kommer ut, det gör tydligen att korven inte fastnar i bordet.

Mallar som man fäster på änden av lerkranen så att man kan trycka ut olikformade "korvar" typ plattor eller fyrkanter.

lotta2
0

Jag hängde under flera år upp min kran eftersom jag tyckte den tog för stor yta liggande. Kan vara ett tips om man har en trång verkstad. Men nu har jag den liggande igen. Finns flera varianter för att korven inte ska fastna i bordet. Man kan ha en lutad bräda så korver "rinner" nedåt istället, behövs inte många cm lutning för att det ska fungera. Har man en bräda med bra glid på är det ännu bättre, annars kan man använda smörgåspapper.

Mallar eller schabloner kan man ha kul med och sätta för öppningen, vilket jag har gjort en hel del. Har tom monterat på en expansionslåda på lerkranen för att få större grejer uttryckta. För att det ska fungera måste nog kranen hänga upp missstänker jag. Men numera använder jag inte den. Det verkar som om det sliter en del på  silikonpackningen eftersom jag får täta om den varje sommar. Men oh ja det finns massor av kul att hitta på med den också…

zzaga
0

Aha.. bra att veta. Det kan väl ändå inte vara så svårt att bygga sitt eget lilla rullband om det skulle behövas… smörgåspapper verkar ännu bättre.

Coolt med expantionslåda. Då kan man ju göra STORA saker:D
/S

LarsT
0

Gratttis Zzaga, du behöver aldrig mer knåda ! Har du sett mitt rullbord på lagret ? Snorenkelt att bygga, kolla det när vi ses nästa gång. Ja, expansionskammare kan man sätta på. Det som avgör hur bra det fungerar är hur stor yta ut på mallen är relativt kranens original yta ut.  En av mina lerfirmor har en expansionskammare som pressar ut 50 cm breda och 1,8 cm tjocka plattor, otroligt praktiskt när man ska bygga stort. Och vill du dreja stort är en mall som släpper långa halvtjocka korvar perfekt för bitvis drejning. Jag har även en fiffig grunka som skär en massa lika långa bitar av korven och det är ju bra när man har många saker att göra i samma storlek. Finns mycket bra med en kran… Vad är det för sort ? Jag har ett specialmunstycke liggande som inte passar min egen kran, det kanske du kan använda dig av ?

zzaga
0

Tack:)

Ja du vet ju min hur jag drömmt om en länge.

Det är en Venco Vakuum 75 mm.  Oh, jag måste kolla vad du har för grunkor nästa gång. Det där munstycket lät ju spännande, lika så den där skära lika stora bitar. Jag såg en kompis som hade en pinne med spikar med samma avstånd imellan som hon tryckte ner och sen var det bara att skära.

Ja… naturligtvis kan man använda korvarna till när man drejar stort med:D Då slipper man stå där och rulla och hålla på, fasen vad smidigt!

Tack för alla råd:)

/S

zzaga
0

Tack:)

Ja du vet ju min hur jag drömmt om en länge.

Det är en Venco Vakuum 75 mm.  Oh, jag måste kolla vad du har för grunkor nästa gång. Det där munstycket lät ju spännande, lika så den där skära lika stora bitar. Jag såg en kompis som hade en pinne med spikar med samma avstånd imellan som hon tryckte ner och sen var det bara att skära.

Ja… naturligtvis kan man använda korvarna till när man drejar stort med:D Då slipper man stå där och rulla och hålla på, fasen vad smidigt!

Tack för alla råd:)

/S

Bruzapetra
0

Åh, vad härligt! Jag är också i tagen att köpa lerkran. Får man fråga vad du fick betala för den? Hittade du den på blocket? Vad kostar en ny? Det vore så skönt för handlederna att slippa lite jobb:)

pluppan
0

grattis zzaga! måste erkänna att jag är avisFundersam

zzaga
0

Ja.. jag fattar fortfarande inte att det är sant. Jag tror det nog först när den står här hemma.

Jag fick betala 14000:- för den. Jag tror de ligger runt en 30000:- nya. Den har tydligen inte gått så himla mycket heller runt ett ton.

Jag köpte den på blocket.

Det fins en till ute till försäljning, inte en vakum  men för det överkommliga priset av 3500:-

9 Tack så mycket:)

Bruzapetra
0

Åh, vilket kap!!"!! Som sagt tidigare det kommer till en när det som mest behövs. Jag väntar på att det ska bli min tur:)