Prisångest
Jag gör lite muggar, fat och skålar som jag lägger ut i en lokal butik och hamnar alltid i en prisångest. För jag vet att hon lägger på minst 150 procent på mitt pris. Så har jag ett pris på 100 kr, kostar den i butik 250 kr. Nu är det ofta provision och med det priset blir det svårare att få något sålt. Vad är en normal taxa för det butiker normalt tar, och vad säljer man en mugg för till en butik. Vore ytterst tacksam om ni kunde resonera med mig.

Vad för mugg? Med utan hänkle? Vilken typ av hänkel, draget eller pressat? Med utan guld? Saltglaserad? Med dekal/er? Stor eller Liten mugg? Med mycket eller lite dekor? Bränd antal ggr?
Du bör ju räkna på vad du behöver för att det skall vara lönsamt för dig att göra muggarna i tid och material + moms + din ev. vinst.
På kooperativen där jag är med tas mellan 35-40% i provision på komissionärer.
tycker det låter hutlöst! det är ju du som gör muggarna! Ditt exempel med 100 kr till dig och 150 till affären är ju 60% komission! Jag säljer på komission på 5 ställen och där tar de: 20, 20, 30, 25 och 40%. Stället med 40% är i Danmark där det igengäld är bättre priser, så jag får ut lika mycket (drygt).
Mer än 40% känns orimligt för mig. Det skulle i så fall vara om man fick nåt annat på köpet… fick ställa ut på nåt kul ställe så att själva grejen att få vara med ger nåt, eller ger mycket reklam för att många ser det så att det ingår lite marknadsföring i att ha grejer just på nåt visst ställe…

Jag tycker jättemycket om din mugg! Fint med örat så lågt ner, och i höjd med den lilla näpna dekalen.
60% är verkligen fullständigt ohållbart. Det måste kännas bra för en själv när man säljer. Var i landet är du?

Om man säljer på provision bestämmer man väl själv priset? Skillnad om man säljer till butik.. eller?
Hej, jag undrar om du har firma, om du eller butiken betalar momsen, för det spelar ju roll för priset. Jag säljer en del på kommisson och butikerna tar aldrig mer än 50%, vilket jag i och för sig kan tycka är mycket, men den som har tillverkat borde aldrig få mindre än den som säljer tycker jag.

Jag har också funderat en del på det där med priser. Jag tillverkade och sålde keramik för ca.16 år sedan. När jag nu sakta har börjat med keramiken igen och ska sälja en mugg tex. tycks det ju självklart för mig att ta samma pris som då…..men det går ju inte!
Då för 16 år sedab skulle jag ha begärt 150 kronor i handen för din fina mugg, men vad ska man ta idag?
Vidare funderar jag på tekannor ca. 1.5 liter/1 liter med mycket arberad dekor och hemgjord hänkel. 500/400 kr ?
Jag upplever att prissätningen oftast handlar om känlsor, gillar man grejen och tycker att den har en bra funktion är det väldigt mycket lättare att sälja den dyrt!
Man får ju inte sälja för billigt! Men å andra sidan är det ju kul och bra om kunderna kommer tillbaka.
Jag håller med dem om att 60% är mycket. Om butiken köper mina saker - då får de väl lägga på hur mycket de ville. Men sälja på kommision, jag skulle inte gå över 50%.
#2 Pyrro, jag måste sälja på fel ställen, jag tycker det ligger mellan 30 & 50 överallt?
Jag håller med mallezeilon, någonstans kring 150:- skulle jag nog lägga mej.
#5 LeWe, jag diskuterar alltid priset…. Är jag ensam om det?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Man lägger på minst 2,5 på det man köper in 100:-=250:-.Provision är påslagen mellan 30-50% just för att man inte tar några risker alls! Man betalar moms på den vinsten man gör på provisionsförsäljning oavsett om den som lämnar in är reggad företagare eller inte!!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hur mycket de lägger på är lite beroende på hur duktiga de är på att sälja. För man vill ju sälja grejjerna man tar till butik eller galleri?
KAN de sälja sakerna till det höga priset, så fair enough, då kan de ju ta sin vinst, men blir det inget sålt och de bara står där…nä, då borde de fundera på om de verkligen kan ta det priset.
Man kan efter ett tag och med visst skinn på näsan förhandla om sitt kontrakt, eller hur?
Sen en annan prisångetsak; vad är kompispris? Jag tänker det ursprungliga priset utan kommision eller procentpåslag. Eller vad säger ni? Alltså, om man säljer direkt till en vän utan mellanhand?

Jag anser att en handdrejad mugg med hänkel bör kosta minst 200 kr, om den är bra gjord.
Kompispris ger ångest, har bestämt mig för att det inte finns. Men sen står jag där…och faller till föga ändå, inte för att de tjatar utan för att jag fegar ur och inte värderar mitt arbete tillräckligt högt.
En silversmedskompis tar betalt för materialet men inte arbetet, men där är ju materialet så mycket dyrare.
Jag vet att Designtorget sist jag sålde där tog 48% i kommission för folk med firma men mer (kanske 58%) för den som inte har firma för att täcka upp momsen. Men moms är inte min starka sida tyvärr.

Abbis du skrev att man alltid lägger på 2.5 gåner priset på köpt vara. Är det så eller finns det variationer beroende på inköpspris. För om inte, då blir priset högt och kanske svårsålt iallafall. Men för att summera er är att jag behöver förhandla kommissionen och att det är bättre att sälja med kommission eller sälja själv än till butik. Tar ni samma pris till kommission som till försäljning till butik direkt.
Priser är grymt svårt, men jag har blivit bättre på att ta betalt när jag tänker: vad blir inköpspriset för en butik som är intresserad - då måste jag ju lägga mitt utpris högt eftersom de flesta butiker har 2.5 i påslag. Vilket gör att jag tar ett högre pris än planerat.
Jag säljer hellre 50 muggar för 90 kr st (jag får 90kr av butiken) än 10 själv för 220 kr styck. Men det är väl ett ställningstagande var och en måste ta. Jag tycker det är härligare att skicka en faktura och få pengar direkt, än ligga ute på kommission och jag inte har en aning om det blir några pengar eller ej!
Kompispris är jag världsmästare på! ALLA min kompisar får kanonpriser, har insett att jag aldrig skulle klarat att ta fullt pris av vänner, har intalat mig själv att mina kompisar är levande reklam och i sin tur generar nya kunder…
/a-k
#13 Visst finns det variationer men det minsta du måste ha på prylar är 2,5 då momsen är 25% .På mat där momsen är 12% lägger jag på 2,2.Jag har oxå produkter som jag köper i volym eller får kraftiga rabatter på där kan man lägga på upp til 4-5 ggr utan att skämmas*L*.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/