Träaska
Jag tänkte testa och blanda lite träaska i glasyrer och e lite fundersam, ska man tvätta askan först ? Jag har hört lite olika om det och i vissa recept står det t.o.m. unwashed. Ska man bara sikta den då och hälla i ?
Man kan göra vilket som. Jag har bara tagit tillvara aska en enda gång och då tvättade jag den. Jag har ännu inte blandat någon glasyr av den, bara gjort några prover. De verkar i alla fall riktigt lovande.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag är ingen expert på askeglasyrer, men jag har blivit varnad för att om man tvättar askan kan man tvätta bort allt 'roligt' i den. Någon som vet mer?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Man kan använda askan otvättad,men den blir lite mer "ohanterlig" om man inte tvättar den. En del ämnen som finns i askan tvättas ju bort ( upp till ca 25% av de flussande ämnena ) men om man vill ha en glasyr som mer eller mindre lika sej från gång till gång så är det bättre att tvätta askan. Men tänk på att om du använder askglasyrer att använda handskar, askan är rejält frätande.
Va?? Frätande? Hade jag ingen aning om. Vet du vad det är i askan som fräter Lotta? Är det lika illa i torrt tillstånd?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag läste i Fredholms lilla bibel att aska innehåller lut, det är bl.a. den man tvättar bort och det är den som e farlig !
Det måste ju finnas en anledning att det står unwashed i recepten ibland så jag tror jag struntar i tvätten så länge !!
Lr, tänk på att aska är frätande också om man får det i luftrören, (och i ögonen, )så andningskydd på bör man ha! Och handskar även om man tvättar askan, för allt försvinner inte. Och det får man små sår på händerna av när man glaserat ett tag utan handskar..Så det gör man inte om.
Att det står unwashed är troligen en glasyr där det ska bli rinneffekter i och då gör man ju bäst i att inte tvätta. Men det finns ju askglasyrer med allt ifrån 5- 100% aska så spännvidden är stor. Allt ifrån fasta ej rinniga glasyrer till helt tvärtom.
Askglasyrer är spännande. För den som är mer intresserad kan jag rekommendera Phil Rogers bok: ASH GLAZES.

lotta2 Tack för boktips !
Javisst e det spännande, det ultimata hade ju varit om man dessutom hade en stor härlig vedugn ! Bränner du i elugn?
Ja, Avalon, tyvärr så bränner jag i elugn dels pga slapphet, enklare att bara trycka på knappen och bränningen kör sej själv.Men någon gång när jag får råd och tid över så ska jag skaffa en vedugn, allra helst en sodaugn. Jag bara älskar de effekterna…Men aska går ju bra at köra i elugn också, även om man inte får de allra mest häftiga effekterna.
En annan grej du kan testa som ger bra effekt är att ta en nyglaserad kruka och sikta över lite aska över skuldran på krukan. Så får du snygga ner rinneffekter.

Va kul ! Tackar för tipset lotta2.
Tack för navigeringen och tack för alla tipps.
Peter

Hur gick det för dig Avalon? Blev det några askglasyrer?
På reduktionskursen jag gick i Ramshyttan för Sune Högberg gjorde vi ett triangelprov med aska, lera och fältspat och vi fick en del spännande glasyrer bl a en varmt skogsgrön som var superfin. Askan vi använde var bokaska och vi reducerade från 900 grader till 1250 bara för säkerhets skull, vi var ju flera stycken som hade olika leror på våra grejer plus att vi hade olika glasyrer med oss förutom triangelprovet.
Bokaska är skittsnyggt. Finns en underbar bild i Ash glazes boken. Jag blev riktigt lycklig när jag fick reda på att vi beställt bok och björk blandat till vår vedpanna. Så här ska det eldas enbart boki pannan ett par ggr så jag kan göra snygga glasyrer. Trevligt att man får någon använding av askan när man ändå eldar…

Oh, bra att veta. Här i närheten finns ett litet sågverk där de mest verkar såga bokträd. De har en väldigt stor sågspånshög utanför….:D

11, jag testade med aska från äppelträd, både att bara hälla det över obränd vit glasyr och att blanda en askglasyr och inget av det blev bra ! Det blev bara grått och matt. Så jag gav upp då, men jag har askan kvar i burkar så det blir väl nya försök nån gång. Jag tror att jag var för slarvig med askan kanske, jag plockade bara bort dom största kolbitarna och hällde i, kanske skulle ha siktat den…Jag har läst någontstans oxå att askan måste vara helt utbränd så att den är vitgrå annars funkar det inte bra.

Sant, Avalon. En halvt utbränd aska innehåller för mycket skräp oftast. Brännerman bara tillräckligt högt och länge blir den utbränd till slut men genom siktningen får man enklare det man är ute efter, det finaste dammet. Man kan bränna askglasyrer i elugn, bara man är medveten om att det i längden sliter. Att förbränna lut (natriumhydroxid) är ung. som att saltglasera fast i väldigt utspädd form. Det finns professionella saltglaserare som saltar genom att spruta in lut i flytande form i ugnen.Man kan också få liknande effekter med natriumklorid (koksalt) eller natriumkarbonat. men då utan siktning. Samtidigt mister man det liv som en askglasyr kan få. Men olika natriumföreningar kan man använda för att få ett lätt "skimmer" över t.ex. en engobe.

En sak till. Som också sägs tvättar man vid tvätten bort de flussande ämnena till viss del. Det beror på att de är vattenlösliga och det är just luten det handlar om. Men genom att tvätta får man också en mer konsekvent och homogen aska. Flussar den inte tillräckligt kan då istället tillsätta natriumkarbonat eller lut i torr form. Det gör att man har mer koll på kemin i den färdigblandade glasyren. Möjligen mister man en del effekter, men å andra sidan är det lättare att upprepa glasyrblandningen….

Va trist att äppelaskan inte funkade:/
Hm… björkaskan jag använde var inte heller siktad eller speciellt utbränd lite kolbitar och sån fans med. Jag bara tog lite och blandade med vatten och kletade på , så det kanske är olika från olika trädslag hur väl brända de måste var?

Hur högt brände du björkaskan zzaga ? Ofta ligger klassiska askglasyrer runt 1280 gr men det går ju förstås att flussa ner dem med fältspater, krita o.s.v..
Njae, alla trädslags aska vill man helst ha så utbrända som möjligt. Att gräva fram dem ur en typisk kamin brukar innebära mer skräp än från en riktig vedpanna med underförbränning. Det är väldigt stor skillnad i rest-askmängd mellan de två och det betyder ju att kaminens aska har mycket mer oförbränt skräp man kan klara sig utan.

Jag brände kon sju nästan i botten.
Men den här björkaskan var just ifrån en kamin, kanske var ifrån en väldigt bra kamin? :D
Jag ska ta och testa med askan ifrån äppelträden här ute också. Den askan är isf bara bränd i en öppen eld utomhus.
I rutan senas i Fokus uppe till höger, rullar just nu en text från någon som skulle köpa aspflis. Jag tänkte naturligtvis genast på keramik (ved- aska- bränna) så jag klickade på länken och hamnade på mussajten. Börjar det bli dags att byta fokus?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_