Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1993 ggr
purpur
0

Drejning

Hejsan!

Jag tänkte att jag provar skicka ut en fråga här på forumet eftersom det finns så mycket kunskap och erfarenhet här. (Det här är ett väldigt trevligt och lärorikt forum)

Som nybörjare i att dreja så får jag ibland ofrivilligt till en grop/hål i min lerklump när jag ska för leran uppåt i centreringen.  Speciellt om det är lite större klumpar jag jobbar med.

Är det någon som har något förslag på hur jag kan göra för att undvika detta?

Många tacksamma hälsningar

LenaR
0

Lägg på mer tryck (hela kroppstyngden!) så att du får med dej hela klösen, inte bara ytan.

Alternativt, knåda leran ordentligt innan du börjar, och skippa fasen med att kona och luta ner helt och hållet. Mycket smidigare tycker jag! :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaStina
0

Jag känner igen problemet när jag själv var nybörjare. Det gäller ju som LenaR skriver att inte bara få med sig ytan utan hela klumpen upp. Jag minns att jag själv lyckades bäst när jag mer kramade upp konen istället för att trycka upp den om du förstå hur jag menar.

Jag tyckte att "konandet" var till stor hjälp i början när man skulle centrera, men kan man skippa det med ordenlig knådning istället kanske det är lättare som nybörjare.

Lycka till!

josefinfriberg
0

Jag hade samma problem… det beror, som de skriver ovan, på att man bara får med sig ytan. Jag gick lite för hastigt uppåt med händerna och fick på så sätt inte med mig hela leran. Lite långsammare och med lite mer tryck så gick det betydligt bättre.

Lycka till!

//J

purpur
0

Va bra svar!

Betyder att krama upp konen att jag använder mig av båda händerna lika mycket? Nu lägger jag mer tyngd på ena handen att föra upp leran….

Tack för svaren. Ska prova att lägga lite mer tyngd och tryck i centreringen och ta det långsammare. Glad

LenaStina
0

#4  Jo, med krama menar jag nog att man använder båda händerna, men den ena lite över den andraObestämd. Svårt att förklara skriftligt….kanske ungefär så som små barn klämmer ur en tandkrämstub på mitten.

Jag känner så väl igen problemet och minns hur lycklig jag blev när det helt plötsligt bara funkade att centrera…..ungefär som att lära sej att cykla - helt plötsligt går det bara. Det är nog mycket övning som gäller, och man hittar väl till slut det som passar en själv bäst.