Keramik iFokus

Keramik

Etikettmedlemmar
Läst 2385 ggr
alliz
0

Glasering

Jag hade för bråttom och glasyren var nog för tunn så mina burkar blev jättefula, flammiga och ojämna. En var i röd lera och den blev brunsvart ?

Kan det vara något annat fel och finns det ngt sätt att göra om och kanske lyckas bättre ?

Alliz

Eva-Karin
0

prova glasera om det. det brukar fungera. värm upp godset och lägg på nytt lager med glasyr.

alliz
0

Tack det låter hoppfullt - någon har sagt att det ALDRIG går att glasera om. Frågan är om det fastnar. Ska jag doppa och låta torka och doppa igen ?

Varför fastnar det mer på vissa ställen ?

Alliz

LenaR
0

#2 Glaserar du om kan du bara doppe en gång. (Nästa dopp sköljer av det glaserade.)

Värm godset till mellan 100-180 grader och kör!

Kan det vara olika godstjocklek som gör att du får olika tjock glasyr? Eller har godset hanterats med kladdiga händer?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
0

Jag testade att glasera om i julas. det funkade på vissa, andra inte. Det är väl bara att testa. Värmde i hushållsugnen och sprayade sen med hårspray( gärna den våta mist varianten. Inte torr aerosolspray) och doppade.

Hoppas det funkar.

susanne.k.wall
0

Jag har aldrig provat själv men att blanda en del av glasyren med tapetklister lär också fungera enligt en kollega.

alliz
0

Roliga tips :-)  Säkert bra också, får pröva.  Tack !

Vad kan det bero på att turkos glasyr kan bli svartbrun på röd lergods ?

Dom som blev flammiga och ojämna var på vit lergods och glasyren är för lergods.

Ulla
0

Ett annat tips är att blanda med sirap. Jag har inte heller testat men det lär lukta gott när man bränner. Bränt socker - påminner om bak av pepparkakshus.Skrattande

Det ska antagligen penslas på så jag garanterar inte resultatet :)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

#6 Grönt + rött = brunt?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Eva-Karin
0

#7 Min "läromästare" Dan Grip använde melass i sina glasyrer. Samma effekt som sirap och funkade utmärkt att glasera om med. Han sprutade på glasyren och när jag tänker efter så kommer jag inte ihåg om han värmde godaset eller ej.

Resultatet av melassen blev i alla fall en obränd glasyr som var väldigt stryktålig och fastnade lätt. Gick bra att hantera innan bränning utan att få fingeravtryck eller riskera glasyravfall

helenahenstedt
0

Skulle tro att det snarare är järnet i leran som påverkar glasyren. Prova att vitengobera.