vriden klös
n
Nu är jag så frustrerad att jag kastade det sista misslyckade försöket till fat i väggen så att leran skvätte ända upp i taket!!!.Någon annan som känner igen sig?Kan inte få till det när jag ska centrera lite större klösar.Verkar som att lerklumpen vrider sig i mitten och hur jag än försöker blir den aldrig riktigt centrerad.Och det gör att mina försök att göra ett fat går åt pepparn varje gång.Någon som kan förklara vad jag gör för fel.Har snart gjort slut på 2 paket lera utan att få till det.Förresten kan man återanvända alla misslyckade försök igen?Nu pratar jag inte om några jättestora klösar men kanske 2 kilo eller ditåt.Är ju amatör men tycker att om man kan få små klösar på mitten borde det ju gå med större åxå.
ajaj jag förstår din frustration!
det är svårt att förklara så här vad någon gör för fel, prova att inte dra upp leran så högt…..kanske (kommer säkert bättre svar av någon annan) är ju själv amatör
om jag var du skulle jag uppsöka en keramiker i närheten och fråga efter en privatlektion. det är definitivt värt en slant!
naturligtvis kan du återanvända all lera, om du inte har någon gipsplatta bör du gjuta en sådan omgående. lägg alla misslyckade försök på denna tills det torkar upp lagom och sen bara knåda ihop igen. om leran är återanvänd många gånger bör du knåda in lite ny lera. jag brukar alltid blöta upp ny lera och lägga upp på gipsplattan tills det blir lagom blött som jag vill ha det. även helt torkad lera (obränd) är bara att blöta upp igen och lägga upp på plattan.
hoppas att du får till det!
/Mariana

ja, ett antal ganska stora gipsplattor är helt suveränt för att återvinna lera. Bygg en ram av spån skivor eller nåt och täta med limpistol, spika helst inte utan dra ihop med spännband eller skruvdragare så det är lätt att ta isär. Häll i gips och låt torka nån vecka, tag sen bort formen och då är gipsplattan färdig att använda. Jag lägger direkt alla misslyckade drejgrejer där och knådar om efter en stund. Om jag misslyckas längre fram så grejerna har börjat torka så låter jag dom torka helt, krossar, häller i en stor hink med vatten och låter stå några dar. Sen upp på gipsplattan !
när jag gjuter gipsplattor brukar jag bara tejpa ihop formen med silvertejp och armera med hönsnät i mitten

Hej Pluppan
Det låter som om du tar i för mycket. Även om du har en större klös behöver du inte använda speciellt mycket mer kraft.
Har du provat att centrera delar av klösen och inte allt på en gång?
Börja med att centrera lite överst (ungefär som om du skulle dreja på klös). Sen centrerar du mitten och sist längst ner. Jag tror inte att det skulle vara någon fara med att du skulle dra upp leran för högt. När du centrerar i sektioner så försök tänka att du ska fösa/föra det ocentrerade upp. Det är i princip omöjligt att centrera en stor klös längst ner mot drejskivan enbart genom styrka. Så därför är det bäst att föra det ocentrerade upp mot toppen.
/Saga
#4 zzaga
det var kicki bly som undrade 
/pluppan
zzaga.. förstår inte riktigt vad du menar.Hur får jag tag på det i mitten då?Du menar att dra upp leran till en hög pelare eller?Men när jag gör det räcker ju händerna inte till -har försökt att dra upp den högt men det liksom blir knövligt i toppen på klösen och så börjar den att vobbla eftersom den vrider sig på nåt sätt.Kanske jag tar i för mycket som du säger för när jag ska trycka ner den igen vrider det sig.Ska prova att vara lite lättare på händerna.Gipsplattor har jag och brukar lägga leran på det men jag trodde inte att det räckte med att knåda ihop leran igen.Trodde att man var tvungen att sila leran eller nåt.

Den är ju ocentrerad direkt när du har dragit upp den, det är då du skall centrera en del i taget. Jag börjar nerifrån en gång, och sedan uppifrån nästa, men det gör man nog som man vill. Se till att få en sektion centrerad och strunta i om det vobblar uppe eller nere. Händerna räcker aldrig till hela så man måste centrera den bitvis. Om det vrider sig när du pressar ner den så gör du det nog för snabbt.

kicki
För att få upp leren som i en pelare så bara klämer runt klösen med båda händerna (en strypande rörelse), när du gör det så måste ju leran ta vägen någonstans och nedåt går ju inte eftersom drejskivan är där.
Det är bra om leran börjar vobbla där uppe, det betyder ju (förhoppningsvis) att det ojämna flyttat sig dit. När det börjar bli för vobbligt måste du naturligtvis centrera delen igen.
När du centrerat den nedersta delen lite så flyttar du handen upp så långt att den fortfarande vilar mot den centrerade delen där du har stöd av (den centrerade) leran. När du lägger handen emot leran så börja med att lägga den del av handen som är längst ner mot drejskivan först mot leran.
Ok..Tack för alla bra tips…..ska prova och se om det funkar bättre.
Hänkelpress
Om jag inte minns helt fel så var det någon som hade byggt en hänkelpress och bifogat beskrivning. Jag har sökt men kan inte hitta inlägget. Någon som känner igen detta?

En hänkelpress kan vara till stor hjälp vid centrering av stora klösar !!!
Skämt åsido, om jag förstår frågeställaren rätt är det bara vid större klösar problemen uppstår ?
Om man inte vill använda armstyrkan man ändå inte har så strunta i det där med att dra upp i kon. Minst ansträngning är det att centrera så gott det går genom att klappa till leran innan man slaskar ner den med vatten. Sen centrerar man utsidan enbart så att den inte svajar alltför mycket, gör hål direkt så att man fördelar lermängden som ska bli fat till en falukorvsliknande ring. Tricket när man inte har övermänsklig styrka är att ta hjälp av de fysiska lagarna. En mindre mängd lera på ett större avstånd från centrum påverkas ganska mycket av centrifugalkraften. Din insats blir då att centrera leran du har fått ut från centrum och det är mycket, mycket lättare än att försöka ta sig in tvärsemot centrifugalkraften till centrum av en stor klös. Det räcker nästan att snurra fort och hålla emot….
När man fått ut en fatliknande form är det betydligt enklare att bearbeta leran i alla partier, t.ex. pressa bottnen med sken. Det parti som ska bilda vägg och lyftas upp centreras då precis innan man börjar lyfta.
Grejen är liksom att man inte måste centrera hela klösen rakt igenom direkt. Är det mindre mängd föredrar man det givetvis, men när mängden överstiger 3-5 kg börjar de flesta relativa nybörjare få problem med det. Men prova att dra upp 15 kg lera i en kon …..

#19 Lars, hur menar du att man centrerar väggen när den dras upp? det känns som att är den fel då så går det inte att göra något åt det…

Nej, det är nästan aldrig för sent. När man bara har den tjocka "ringen" kvar centrerar man den innan man dra upp/ut genom att dra den up och trycka ner den igen. Det blir ju samma sak som att göra kon, men nu med betydligt mindre lera och centrifugalen till hjälp. Det är kanske lite svårt att förklara exakt hur såhär skriftligt, men det är i varje fall principen.
Stora klösar på 10-20 kg eller mer kan man dela upp på mindre bitar.Centrera 3-5kg slå på nästa klös på den andra och centrera igen också vidare.Eller som en Japan visade grov centrering använde knytnäven för att göra hålet genom att slå lätt hela tiden på leran.

Har ni inte sett i cebexkatalogen -05-06 på en av första sidorna finns en sida med en galen kines som gör precis så, slår klös på klös och sedan centrera. Han gör verkligen en JÄTTE skål.
(han ser inte heller särskilt vältränad ut, men svettig :)