Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4502 ggr
avalon
1

Kakel

Jag funderar på vad som är enklaste sättet att göra kakel plattor, kavla eller gjuta ?? Jag vill gärna höra lite om era erfarenheter av kakeltillverkning !

LarsT
0

Det beror på mängden och hur viktigt det är att det är raka släta plattor. Vad har du tänkt dig ?

zzaga
0

Senaste jag har hört av tips vad gäller kakel är: använd lera med mycket chamotte i och torka dom på galler för att undvika att de slår sig.

lotta2
0

Om du ska ha en rationell tillverkning som går någorlunda snabbt att göra ett större antal så skulle jag sikta på kavla och använda en kakelstans. Jag gjorde 10 kvm kakel genom att kavla och skära runt en mall i trä som jag gjort. Det blev bra, men det tog extra tid genom att putsa snyggt kanterna när dom var läderhårda. Cebex har kakelstansar tex.

Se till att dom torkar långsamt gärna i högar med ett par plattor på varandra, gå gärna och blanda runt i högarna eftern någon dag så dom torkar sakta. Jag hade då mina i en gammal fuktig källare och torkningen var ju lagom långsam då. Man kan tynga ner hörnen på plattorna genom att lägga dom i förband, men det har jag aldrig använt själv. Chamotte i som Zzaga säger hjälper verkligen till.

Om du ska gjuta måste du ju göra ganska många gjutformar för att det ska löpa lätt? Fast om dom ska vara med oerhört  mycket relief på dom så är ju det en lösning.

LarsT
0

Som sagt, det beror på hur raka man vill att dom ska vara. Lera med tillsats av t.ex. talk gör att den rör sig mindre i torkningen, s.k. kakelmassa. Om man kavlar ut råplattan är det viktigt att hålla reda på kavelriktningen. Leran krymper inte lika mycket i båda riktningarna och då kan detbli trixigt när plattorna ska monteras. Det är en fördel med gipsformarna och gjutning. Du kan också använda gipsformen lite som gamla tiders tegelform där man hade halvplaskig lera man "slog" ner i formen, därav namnet handslagen tegel. Om du slammar upp spilleran är det enkelt att mixa i mycket chamotte och även talk. Det är bra med perforerade torkplattor. Bromsen att göra klinker eller kakel tycker jag alltid är att det tar så himla mycket plats så inget annat kan göras i verkstan samtidigt.

Men det är himla kul att ha eget och inte nån trist massproduktion.

avalon
0

Jag har hållit på och kavla nu och jag tycker det blir så mycket extrajobb med att skära och få det rakt och putsa runt kanterna och så. Jag skall göra ganska små plattor och vad jag vet så finns den där kakel stansen bara i "vanlig" kakel storlek. Dessutom har jag inget kavelbord och då blir det så jobbigt att kavla ut stora stycken och få dom jämntjocka. Därför tänkte jag testa att gjuta och göra ungefär som LarsT skrev att använda uppslammad lera+chamotte och bara slafsa ner i formen. Ville bara höra först så det inte fanns en massa nackdelar med det, det är ju lite jobb och att göra formen så det vill jag inte göra förgäves !

Jag brukar torka dem i högar mellan spånplattor med någon tyngd uppepå.

KeramikeniSkredsvik
1

De få kakelplattor jag har gjort kavlade jag och skar ut med en gammal kaksporre = man slipper putsa kanten och om plattorna är lite ojämna i formen så syns inte det så mycket pga den taggade kanten. Jag gjorde 5x5 cm.
Långsam torkning är jätteviktigt, de sista jag gjorde slog sej så mycket att 70% gick åt skogen. Så jag tappade lusten att göra fler.

Sofia

zzaga
1

Någon stans på denna sida fins en artikel skrivet om det jag beskrev: http://www.potterymaking.org/past.html