Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 11581 ggr
Goerleena
2

Porslinslera!

Har precis gått från stengodslera till Porslinslera och min första reaktion var "Hel***e vad svårjobbat. Jag gör hästar och insåg snabbt att det inte gick att använda samma teknik som tidigare.

Finns det någon som skulpterar figurer i porslin och kan ge mig bra råd om vilka tekniker som fungerar bäst? Brukar ta en större bit lera och skulptera fram hästen, men försöker nu göra den i hålig istället med porslinsleran, tror ni det är bättre? Använder leran China från Cerama.

Väldigt tacksam för råd. Berätta gärna vad ni gör i leran!

Rozzy
0

Håller bara med dig, det är hopplöst svårt.

Sagakeramik
1

Jag tycker inte att det är så svårt. Mitt enda råd är att inte bearbeta leran när den är som allra våtast. Låt den bli lite fastare. Jag köper mina porslinsleror från Lars Tärn, dom heter Southern Ice och Harry Fraser men har andvänt andra porslinsleror och tyckt att de var ugefär det samma. Jag tycker det känns större skillnad när det handlar om drejningen än om skulpteringen.

pyromanen
0

När jag köpte mitt första paket porslin hade jag tänkt dreja av den…. det gick hur dåligt som hälst så jag gav upp, hyvlade upp porslinsleran med osthyvel och la på tork och har gjort saltengobe av den….  ¨så du 'är inte den enda som tyckt det var svårt!

Har bara skulpterat ett fåtal små saker i porslin och min viktigaste erfarenhet därifrån är att det måste torka LÅNGSAMT annars går det sönder.

lotta2
1

Jag tycker att porslinsleran är enklare att skulpturera i om man köper den som är uppblandad med fiber. Både Cebex och LArs T har sådana. Dom håller ihop bättre och så kan man laga sprickor mm som uppstår i tork eller skröj etc.

Rozzy
0

Det är lättare att hantera porslinspapperslera.

[rolnor]
0

Drejar i en Porslinslera från Cerama, går ganska bra, men det spricker (alltför) ofta vid torkning, hur försiktig jag än är, inte så kul…

Har testat dreja andra porslinslerar, men det kan vara helt omöjligt, stooor skillnad på plasticitet, kan nog påverka skulpterande också antar jag??!!

Goerleena
0

Jag tror att jag börjar bli lite kompis med leran nu, det är minimalt

med vatten som gäller så gick det bättre. Kom på en annan lösning med men jag tror jag håller tyst om den tills jag ser slutresultatetGlad

Kanske går åt skogen helt när skulpturen torkat och bränts. Jag får

återkomma då. Men är det någon som lyckats bra med skulptering i

Porslinslera så får ni gärna komma med tips.

keranina
0

Jag skulpterar i Porslinslera från Cebex, det går jättebra, det som jag kan ge som råd är att inte använda för mycket vatten, samt att jag "kluttar" upp min skulptur och sen karvar jag fram skulpturen, dock väntar jag gärna tills den blivit hårdare innan jag börjar ta fram figuren i den.

LeWE
1

Varför använder man Porslinslera om det är så svårt? Jag har själv aldrig provat, men jag blir lite nyfikenGlad

LenaR
4

#9 Lena, Porslinslera är så vackert! Dels för att man kan få den underbara transparensen, dels därför att glasyrerna får klarare färger och mer lyster på porslin.

Ett tips om man ska dreja stort i porslin är att blanda riskorn i leran. Det lärde jag mej av en av mina elever, och det stabiliserar väldigt bra. I brist på ris kan man ta linfrö eller något snarlikt. Man får avtrycken i det färdiga godset förstås! Men det kan bli en snygg dekor.

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

drejat11
0

Det skulle vara roligt att se en bild på någon sak som är drejad med riskorn (eller linfrö). Det låter spännande tycker jag.

Själv testar jag just nu att dreja i papperslera. Det är roligt att tänja lite på lerans egenskaper.

Goerleena
0

Mitt första experiment med leran gick åt skogen, det mesta exploderade förutom några små platta hästhuvuden. Men man lär av sina misstag, huvudena såg fina ut i alla fall och jag håller med #10  om att glasyrerna gör sig bättre på Porslinslera. Jag har inte gett upp ännu.Glad

[rolnor]
0

Jag har fleras exempel på glasyrer som blir finare på porslin, nån enstaka som faktiskt blev finare på stengods.