Vit glasyr
Jag har köpt en ny stengodslera som heter Röd CS760. Den blir mörk mörk röd-brun när den är färdigbränd (se bild). Jag vet att detta låter konstigt men jag är ute efter en vit glasyr som ser lite plastig ut. Färdig blandad, för jag har inte gått kursen hur-man-gör-egen-glasyr :o) Finns det någon som har något tips. Jag har vit 955 och gul med pricker från Cebex som blir okej men jag vill mer ha den där tjocka lite sega känslan på glasyren när den är bränd. Allt tips mottages tacksamt.
Och du har inga planer på att börja blanda glasyr heller? Inte för att jag har några tips på plastig glasyr tyvärr, föreställer mig att du menar en ordentligt täckande glasyr, sidenmatt eller lite mattare?
Du skulle ju kunna prova med att blanda ordentligt med tenn- eller titanoxid i en transparent eller vit köpeglasyr, annars vet jag inte..
Men det är en vacker lera! Den använder jag själv också.
/ Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Det ser ut som en standard tysk rödbrännande 1200 graderslera med mycket järn i. Järnet kommer att vilja jobba ihop med glasyren, mer ju högre du bränner i temp. Hur högt har du bränt den med den vita glasyren på ?
Tyvärr kan det vara knepigt att få till en helt täckande vit på en så oxidrik lera. Ett sätt är att engobera den med vit engobe innan skröjen så att du stänger inne järnoxiden och får en vitare grund för glasyren.
Hade du gett dig in på att blanda själv så misstänker jag att det är en fet, smörig lite sidenmatt magnesiumglasyr du skulle leta efter. De har bättre täckförmåga. Känner inte till nån färdigblandad sådan dock, de är lite speciella och kan vara petiga att få till bra och då är det inte så lockande för glasyrfirmorna att sälja.
Kanske en sinterengobe skulle kunna vara nåt att prova också ?

Tack så jätte mycke för tipsen Lena och Lars. Jag bränner vit 955 i 1250°. Två fråga Lars: Jag har gjort mina engober av en vit lera. Jag har provat dem på denna lera och de funkar. Men om jag ska göra en vit engobe ska jag bara ta leran som den är? Eller ska jag ha i vit färgkropp eller något annat?? Vad är en sinterengobe?
Hoppas att jag till sommaren hittar en kurs att lära mig blanda egen glasyr. Känns som ett måste i nästa steg i utvecklingen. :o)

Om du bara ska ta leran som den är beror på vad det är för lera …troligtvis , ja !
En sinterengobe är ett mellanting mellan engobe och glasyr. Alltså en slags halvglasyr som kan läggas på innan skröjen, brännas en gång bara och bildar en vattentät yta precis som glasyr. Se t.ex. min hemsida under "Redox". Det är sinterengober. Finns som enfärgade kulörer eller mer effektfulla varianter. Redox används t.ex. i klinkerindustrin där man torrvalsar in granulat av Redox i ett ultratunt lager, singelbränner och får flamliknande effekter. Används också till tegel/taktegel för att ge lite roligare ytor. 1 kg Redox räcker för flera tusen tegel på fasadytan. Men kan förstås också användas för keramik, vattenblandas, sprutas, doppas o.s.v..

Du är som en hel bok LarsT. Tack så jätte mycket och vad glad jag är att detta forum finns där man kan fråga allt. Få fantastiska svar och ändå inte känna sig okunnig och nybörjar aktig. :o)
Självklart kommer det upp en fåga till: Om sinterengoben bränns i skröjen och blir en vattentät yta går det att glasera på den sedan? Jag menar eftersom den blir vattentät fastnar väl inte glasyren… Väntar med spänning på svaret. Och tack tack igen.
Bryter in och svarar Sintrar gör både gods och engobe först i stengodstemperatur. Efter skröj ser ytan ut och beter sig som vilken engobe som helst.

Förlåt, lr, men jag måste rätta dig…Sintrar, eller "smälter ihop", det gör alla ämnen förr eller senare. Det händer olika saker vid olika temperaturer och under olika intervall. Det finns stengodsleror som blir sintrade och t.o.m. tätare än "vanliga" stengodsleror vid bara 1080 grader. Det finns stengodsleror som nästan aldrig sintrar och de kallas ibland eldfasta. De gör man eldfast tegel av. Vad är en glasyr annat än en sammansättning mineraler som först sintrar, sedan smälter och blir blankt och rinnande. Det finns alla sorters råämnen, leror och glasyrblandningar och alla kan de ha olika egenskaper och användningsområden. Redox sinterengober är sintrade vid 1050 grader och kan brännas upp till 1250 innan det händer sånt man inte vill …
Eva, visst är det så att det är svårt att glasera ovanpå en sintrad yta och det spelar ingen roll om det är en lera, engobe eller glasyr.
En sinterengobe vill man oftast ha för att slippa bränna två ggr men visst kan man trixa med sockerlösning, värme och annat om det är det man vill.
Det finns inga gränser, allt är möjligt, bara man kommer på hur ….
Förlåt om jag låter som en besserwisser, det är inte meningen….ville bara vidga lite på de "sanningar" vi fått oss itutade från skolor och kurser (jag också).
Det är bra, annars har vi ingen nytta av det här forumet! Vad redox sinterengober är för något vet jag inte, jag blandar bara mina egna :)

OK.
I en annan tråd pratas det om Terra sigillata och det är just en sinterengobe. Nu blir den ju inte alltid så sintrad, men det är i varje fall ett av målen med att göra partiklarna mindre i engoben och därigenom mer flussande..

Lars
Här kommer en idiotfråga:
Alltså små partiklar=flussande? För att? De är mindre?

Ja. Av samma anledning som man (somliga) använder kvarts i olika malningsgrader för glasyrer resp. massor. Sen finns det ju de som maler sina glasyrer i kulkvarn för att göra dem finkornigare och för att få ämnena att reagera lättare med varandra.
Det är därför man separerar de olika skikten från varandra i sigillatan, alltså vill åt de mindre partiklarna som lättare "geggar" ihop sig i värmen. Sintrar alltså….

Tack:)
Hmm… Jag skulle nog behöva gå en glasyrkurs också 

Ja den där glasyrkursen känns väldigt intressant nu. :o)
EvaLeraMM:
Har du provat att pensla med ren kaolin utspädd i lite vatten? Du får exakt det uttryck du söker - kritvitt och vrålplastigt, glasera sedan transp. Ju plastigare du vill att uttrycket ska framstå, ta tjockare med kaolin och tjockare med glasyr. Lycka till!

Nej det har jag inte povat Sannas. Tack för tipset.
Hej!
Mitt första inlägg i forumet, fantastisk sajt förresten, tusen tack! Äntligen fick jag reda på vad Redox är för nåt. I undervisningssalen där jag har kurs, har jag hittat många gamla påsar med alla möjliga produkter som jag inte har en aning om vad det är, bl.a. Redox, men nu vet jag ju det! På tisdag ska jag skriva ner de olika märkningarna, konstiga sådana - sen frågar jag er här - ni verkar kunna allt!!!

Namnet Redox är ett handelsnamn. Bojjan, ni har utan tvekan köpt era Redoxer av Jan Peterson i Arkelstorp, min föregångare. Det är bara han som sålt dem i Sverige tidigare iallafall och nu är det bara jag. Om du har problem med att bestämma innehållet i påsarna kan jag säkert hjälpa dig. De Redoxer som finns på min hemsida är blott en liten del av alla som finns och har funnits. Men det kan vi ju via privat mail isåfall….