vinglas
Har farhågor om att mina vinglas kommer att spricka i botten och undrar man gör för att förhindra det? Jag drejar hela glaset i ett "stycke" och gör det inte för tunt i själva glaset, beskickar i botten? vad mer?
- Redigerat 2020-10-24 11:43 av Ulla

Varför tror du de ska spricka? Har du en "tjurig" lera? Allmänna tips är att presa ihop bottnarna ordentligt genom att dra fingrarna några gånger fram o tillbaka alt med ett sken. Sen kan du låta dem torka långsamt för säkerhets skull.

Ett bra tips som jag själv fick lära mig för många år sen är att knåda leran åt samma håll som den ska drejas och knåda leran så den formas som en kon. Det är inte lätt att beskriva hur man ska göra…men knåda leran så den snurrar åt samma håll som du drejar, runt, runt och när du sätter den på drejskivan ska den vara formad som en kon med den spetsiga delen nedåt, smacka på klösen rejält så konen plattas ut. Gör du så kan jag garantera att du nästan aldrig får sprickor i botten. Lycka till/Susanne
Och så, som vanligt, pressa botten ordentligt!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för tipsen! Har tidigare drejat mugg på liten fot och har då haft problem med att de spricker i botten. Har en bra lera, vad den nu heter? cebex. Gör som Susanne tipsade mig om, dvs drejar åt samma håll som klösen är formad. Det kan möjligen vara så att jag inte har pressat bottnarna ordentligt eller att jag inte tar i ordentligt när klösen ska på plats. Jag provar med lite "hårdare tag" helt enkelt. Here we go again!
Jo, om du har foto/skiss på modellen och foto på hur sprickorna ser ut kanske det blir lättare att gissa!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Återkommer om problemet kvarstår. Tack så länge!