Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1885 ggr
zzaga
0

Bindningsmedel

Hej på er:)

Är det någon som vet vad man kan använda som bidningsmedel om man vill blanda sina egna underglasyrfärger?

Jag såg att Cebex sålde nått, men det kanske fins nån egen grej man kan göra?

MiaTua
0

ska du göra egna färgkroppar?

annars om du bara ska måla med oxider är det bara att tillsätta vatten eller glycerin och riva färgroppen oxiden.

Har inte du gått på Anders Fredholms glasyrkurs?  Eller jag kanske blandar ihop alla här på forumet.

I hans bok där det står om det på sid. 37. och på sid 53 hur man gör färgkroppar.

Lycka till

zzaga
0

Nej jag ska inte riva egna oxider utan bara blanda fk med ett bindemedel tänkte jag så att jag kan använda dom som underglasyrer.

avalon
0

Jag brukar använda glycerin och blanda med oxider, vet ej om det funkar med färgkropp oxå.

MiaTua
0

vatten eller glycerin funkar som bindemedel istället för dyra saker från cebex. här på skolan gör vi en blandning av oxid(80) ballclay(20%) och vatten.

zzaga
0

Ok, men funkar det att måla på skröjat och sedan glasera över utan att det löses upp av glasyren?

LeWE
0

Jag gör så, blandar oxid eller fk med glycerol och lite vatten, det går bra att måla på skröjat o sen lägga glasyr på. Måla bara inte för tjockt.

zzaga
0

Ok, jag får väl försöka igen. Innan när jag gjort så har färgen lösts upp av glasyren inte så kul:/

LarsT
0

Du kan prova med vanligt vattenlösligt trälim. När det torkat löser det inte upp sig men nackdelen är att du får förvara blandningen i burk med lock för att det inte ska torka. Principen är ju enkel, så vilket vattenlösligt lim som helst borde fungera.

zzaga
0

Tack Lars:)