lera som spricker
Håller på och tummar lite skålar för att mest prova på tekniken som amatör. Men kanten spricker. Ställer leran i lufttät påse mellan tillfällena och har till o med prövat lägga fuktigt papper över kanten. Men inget hjälper nåt vidare. Använder en stengods med 50% chamotte. Har ni några tips på hur jag ska hantera leran för att få ett bättre resultat?

När du jobbar så fukta aldrig kanterna med rent vatten! Fukta med slicker gjord av leran du jobbar med. Försök hålla kanten lite tjockare än resten av godset tills du är klar, då kan du tumma ut till samma tjocklek som skålen i övrigt har. Lycka till.

Jag håller med, håll kantern tjockare så länge du kan.
Och jobba med kanten från början och i starten på varje ny omgång. (Med omgång menar jag tumtryckning nedifrån och upp under rotation så att varje nivå blir tummad runt om.) Håll om kanten med vänster tumme o pekfinger samtidigt som du stryker lätt i sidled längs med uppe på kanten med högerpek eller tumme, liksom inne i vänsterhanden, rotera runt som drejning i slow motion.
Om det börjar spricka så jobba med formen så att den får en mindre omkrets upptill. fyll eventuellt på med mer material.
Generellt är sett svårt att pausa ett tumningsprojekt för länge. Vatten är tungt och vill rinna neråt till botten. Dels det och dels kondensera ut sig på eventuell plastpåse.
En bra övning är att göra serier av lika storlek och form, 3-5 st i taget, små mellan och jättestora.
Lycka till!

Testa att fukta en bit tyg istället för papper. Lägg tyget där du inte är och jobbar och flytta det efterhand.
Kolla lite vart du står och jobbar också. Vissa rum är väldigt varma och torra vilket ju gör att godset torkar snabbare.

Lera med 50% chamotte spricker extremt lätt. Använd en lera med mindre procent chamotte är mitt tips.

Jättetack ska pröva med att hålla kanten tjock och fukta tyg istället för papper.
Trodde mycket chamotte var perfekt för tumning men mer och mer funderat på det och tror jag bör pröva en smidigare lera. Så bra att det bekräftas.

Chamotte är nästan nödvändigt, om man ska tumma riktigt stora grejer, annars säckar de, men det kräver mycket teknik och träning. Det finns ju väldigt många varianter av andel chamotte och grovlek. Det är verkligen personligt vilken man föredrar och vilken typ av saker man vill göra.