Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2601 ggr
lerboden
0

rakubränning

Har provat efter ett långt uppehåll, att bränna Raku i helgen  .

Nästan allt blev kopparaktigt oavsett  glasyr. Några krackelering att tala om blev det inte. mycket av glasyren rann ner i botten på krukorna. för länge brännt eller för hög temp. Och så gick ljuslyktorna sönder. för tätt mellan hålen.

nu undrar jag kan man bränna oxiderande i en rakuugn som eldas med gasol?.

reduceras det bara i ugnen eller både i ugnen och spånet.

spelar det någon roll vilket spån man använder i hinken efter bränningen.

Många frågor men svar bara på någon fråga mottages tacksamt.

roffe

Ulla
0

Visst kan du bränna oxiderande i en gasolugn. Se till att du får tillräckligt med syre bara. I min tunna har det hänt att jag fått glänta en aning på locket för att inte få reduktion. Annars kanske det räcker att dra ner på lågan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Om du visste hur jag kämpat för att få helt kopprigt och likförbakskat blir det mer eller mindre turkost Glad  pga min otäta gamla leka-skrot-ugn.

Vavrakeramik
0

Låter som att du varit för snabb med att lägga ner alstren i spånet efter du tagit ut ur tunnar. Kopparen hinner inte få syre annars och blir kopprig. Samma med kracken, de kommer vid avkylningen i luften, du kan även blåsa på alstren innan de läggs i spånen. Du ska höra när glasyren krackar i luften innan du lägger ner i spån. Sedan är det förståss en avvägning hur mycket krack man vill ha men så att godset ändå behåller sin värme. Kallnar det för mycket i liften så får du ej godet riktigt svart utan mer vit/grått.

Spånet borde inte påverka kopprigheten.

Om du får mer rödaktigt än kopprigt så beror det på att det är för lite syre i ugnen. Ventilera mer eller sänk gasolen litegrann. För att undvika sprickor använd lera med minst 40% chamotte samt öka gasolen stegvis så godset hinner värmas. Jämtjocka saker håller också bättre. Rinnet kan bero på tjock glasyr?

Lycka till med fortsatta rakubränningar, prova dig fram.

lerboden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag provat igen efter era råd och ideer.

Jag är mycket nöjd. nu kan jag se hur olika brännmetoder och efterbehandlingar blir.

Jag har mycket att prova ännu men det är en god början tycker jag.

krackeleringar, rätt färger i komb med det koppriga i samma glasyr. etc.

tack för råden jag fick.

sänder med ett par bilder bara för skoj skull.

roffe

LenaR
0

Snyggt att du fick krackeleringar i kanten på det vita fatet!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Grodan77
0

Fina krackar i kanterna ja!!! tycker att det ser ut som om dina glacyrer är lite för tunna tunna eller doppade för kort tid.!  Har du bränt nys saker ännu???Tungan ute