Får ifs. gärna beskriva fler bränningstekniker än raku:D
Rakuböcker? Jag gillar mycket Branfmans bok om raku:Raku, A practical approach. Den innehåller allt om Raku, i alla fall det mesta. Många tips om hur man bygger ugnar, naked Raku, koppar matt, osv. Sedan finns det en del glasyrer också i den också.
Raku av Tom Andrews är ju också bra, men den är ju lite mer inriktad på att bara visa arbeten av kända keramiker. Inte så mycket grunder utan mer vad man kan åstadkomma med rakutekniken.
Jag gillar den här boken.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ulla
Det är ju lite svårt att av göra på en kort beskrivning. Men det verkade som om mycket av boken handlade om hur man bygger sin egna ugn, presentation av keramiker och rakuglasyrer.
Det finns en bok som heter 'Investigations into fire' som öppnade mina ögon för vad man kan göra med lågbrännt. Men jag tror det var mest om keramikerna, och för all del utpekade riktningar att experimentera vidare i. Lite glasyrrecept och lite teknik. Kommer inte ihåg vad författaren hette eller vems bok det var…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lr
Tack för tipset. Ska genast ta och kolla upp vad det kan vara för en bok:)
Sedan har vi ju Jane Perrymans "Smoke-fired Pottery" som tar upp olika sätt att rökbränna keramik och hur flera keramiker arbetar med det. Också en bra bok.
_
_

Ulla
Oh, tack för tipset:) Det låter spännande!
Ulla-Vad kul att du rekommenderade den! Jag har funderat på den länge men inte kommit till skott. Ska nog beställa den nu. Beställde just "500 teapots", så här hoppas jag inspirationen kommer att spruta ur öronen…
Åh, gillar du 500 teapots' tycker jag du kan investera i '500 bowls' också. Den är precis lika rolig!

Tack för alla tips! Ni får ju väldigt gärna tipsa om andra böcker som man absolut bör ha i sin bokhylla. Själv har jag följande "måsten" i min hylla:
Emmanuel Coopers: The potter´s boook of glaze recipes
Finn Lynggaard: Keramiks handbok
Robert Fournier: Illustrated dictionary of practical pottery
Lr:
Jag har gått och fluktat över 500 teapots men inte vågat köpa den. Jag är vansinnigt förtjust i att göra tekannor och lite rädda att bil allt för påverkad av vad andra gör.
Zzaga, det där är ett dilemma för mig också. Det har hänt mig att jag fått en superidé till, säg, ny kopp, och två månader senare bläddrar jag i en gammal keramikbok och ser 'min' kopp i den. Pinsamt.
Men jag tycker ändå att det är befriande böcker (hur högtravande låter inte det?), både den om skålar och den om tekannor, inte bara för att man ser så udda tekniker och designer, utan för att en del av föremålen ställer frågor om hur man definierar en skål/tekanna. Mycket spännande!
Håller med er båda om att det är lätt att bli påverkad ibland. Fick se en tekanna på ett av de större keramikgallerierna/kooperativen som var direkt snodd ifrån en drejbok både i form och glasyr. Lite trist tycker jag när jag inte kan göra sin egna grej utan att direkt kopiera.
Jag bara väntar på nästa bok nu som ges ut nu under våren: 500 Pitchers som jag absolut vill ha, jag älskar kannor…..också…
Jo, en av mina måste-ha-böcker är 'The Japanese pottery handbook' av Penny Simpson, Lucy Kitto & Kanji Sodeoka. Den är en "ren" teknikbok, inga bilder på föremål alls, bara teckningar på form, beskrivningar på tillverkning, dekor, något lite om bränningar… Det låter säkert trist, men det är en riktigt fin bok.
'Prismas stora bok om keramik' är också bra. Den går igenom tekniker så grundligt genom att guida en genom tillverkningen av ett särskilt föremål. Och så är den på svenska vilket är trevligt tycker jag!

14# Lr
Ja, visst är det surt:( Men man kan ju sammtidigt inte sluta kolla på vad andra gör, det är ju så spännande:D
Jag får kanske ta o köpa den också då. Men då ska jag fasen teckna ner ALLA mina tekanne ideer jag har INNAN jag köper boken så att jag har BEVIS för att ideérna va mina innan jag köpte boken:D

#15 lotta2
Sånt förekommer här nere i skåne också. En verkstad som är känd för att göra trädgårdsspjut hittade till sin förvåning lika dana spjut hos grannkeramikern några mil bort:(
Jag har väldigt svårt att förstå hur nån med vilje bara kopierar, att man inte tycker att det är pinsamt. Jag skulle dö av skam (även om det inte va med vilje).

16 Lr
Tack för tipset om 'The Japanese pottery handbook det låter som en spännande bok.
Prissmas stora bok om keramik har jag tittat i några gånger. det är som du säger mycket trevlig:) Det är bara ett avsnitt i den när de gör en gigantisk annanas som jag tycker är hemsk, he he.. men man kan ju inte gilla allt…
#18 Zzaga, nej jag håller med dej.Det är underligt tycker jag att man inte kan göra om grundidén så att den åtminstone får ett eget uttryck. Så länge man åtminstone bearbetar grundidén till ett eget uttryck är det ju ok tycker jag.Men att kopiera slaviskt rakt av tycker jag är ett bevis på dålig fantasi. Men jag tror att en del inte bryr sej ett dugg. Kanske känner de sej osäkra på sin egen röst?

#20 lotta2
Jo, kanske är det så. Men jag har en läskig kännsla av att det handlar om att sälja också. De här spjuten som jag talade om har varit väldigt lyckade , om man tittar på försäljningen. När jag tänker efter så känns det nästan ännu värre:/ Då är man ju inte bara en kopierare utan en girig sådan också.
Men det är märkligt vad folk sätter gränser. Här nere fins en keramiker som vars hela sortiment består av föremål som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att sälja eller ens ha hemma innomhus för eget bruk.
Keramikern i fråga är ingen nybörjare eller så (40 år i branchen). Naturligtvis kan man ha olika smak vad man tycker är snyggt. Men det är märkligt att man inte har mer yrkesstolthet.

Nu har jag beställt en massa böcker!
Det blev:
Raku (John Mathieson) den va ju så varmt rekomenderad, 500 teapots (mot bättre vetande;) och Investigations into fire:)
The Japanese pottery handbook och Smoke-fired Pottery får vänta till nästa gång, man skulle varit rik…
Man skulle varit rik, men då skulle man ha valt ett annat yrke!
Jag har lärt mig att vara misstänksam mot de idéer som liksom bara kommer, som ett färdigt koncept. Då sätter jag mig ner och tänker en gång till, om jag gör så här istället, om jag förändrar det och det… För jag tycker det är just de där spontana infallen som kan visa sig vara ett minne av vad jag sett.
Tumregeln de flesta brukar kunna leva med är väl annars att en kopia i studiesyfte är helt okej, att kopiera och sälja är förkastligt.
#22 Hoppas du blir nöjd med dina böcker zzaga!
Keramik är ju väldigt roligt för man är aldrig riktigt ensam i detta yrke. För min del han några rommare före mig .Gjorde en bäggare utan fot ,tyckte att den blev fin och gjorde några stycken. En släkting i tyskland sa du är lite sent ute för rommarna har redan gjort den formen. Just den formen gjordes för att inte förgifta varandra i deras vilda liv . Ja ..ja.ja aldrig får man vara riktig ensam om något , men det är inte så viktigt … LEVE LERAN !!!!
Man har ju tagit intryck från alla möjliga håll under årens lopp och gjort det till sitt. Jag tror inte man kan vara helt opåverkad av allt man sett även om man försöker. Dessutom är vi ganska lika varandra trots olikheterna.
När jag beställde böcker på Internet för ett tag sedan så fick jag en lista på böcker som andra som köpt samma bok också hade beställt. Det var nästan kusligt att se hur väl den listan överensstämde med vad jag själv hade. Och det var inte bara keramik det handlade om.
_
_
#25 Då känner man sig inte vidare personlig! Men våra hjärnor ser likadana ut, våra valmöjligheter måste väl ha sina begränsningar. Fast vad var det mer som stämde, inte skönlitteratur och så väl?
Det är väl som LAE säger, det är svårt att vara först med något. Samtidigt är det inte alls svårt att känna igen sina favoritkeramiker om man går in i en konsthantverksbutik t ex. Min kompis Kerstin och jag samarbetade om ett projekt och drejade samma saker, och när vi tittade på de färdiga alstren var det inte alls svårt för oss att se vems som var hennes och vems som var mina. Man sätter trots allt sin personliga prägel på allt man får ur händerna.
Bara som en parentes.
Åh, den har jag funderat länge på. Men är inte det bara en massa artiklar samlade i den? Får man ett bra hum om hur de artisterna gör?
Jag fick också min bok 500 teapots i veckan, och tack för det tipset. Man kan ju säga att begreppet tekannor blivit lite bredare efter att läsa i den boken. Men samtidigt så inser man ju allt mer att de gånger man fått en ny idé att den inte är så ny egentligen. Men vad inspirerad man blir.
Jag tycker den var jätterolig att kika i. Inser att jag måste köpa mej en gasugn snart, shino glasyrer är häftiga, celadon utsökta och åhh, vad jag vill ha en….. Ingen som vill byta ugn med mej?
Haha….

Lotta 2
Jo det är en massa articklar ifrån ceramics monthly. Men jag tycker att de ganska väl beskriver hur man går till väga.
Vart beställde du 500 teapots? Den va slut när jag skulle beställa (tog du sista? ;)
He he.. jo gasugn hade inte varit helt fel. Men Ulla pratade ju om att man lätt kan göra om sin elugn till en reducerande ugn. Hör men henne lite mer:D
ZZaga, jag beställde den från bokus www.bokus.se , brukar beställa från Amazon.com men den var slut där med. Men just denna var inte så dyr på bokus.279 inkl porto, tycker jag var helt ok.
Ang gasugnen så funderar jag på det där med göra hål och skorsten, men i den ena så går det inte, det är toppmatad och det finns faktiskt inte plats för ett inhål mellan raderna av elementtråd. Den andra jag har ligger redan nu på gränsen till vad elen klarar av, så den går bara att bränna när ingen sätter på en massa apparater,så jag har inte bestämt mej om jag ska sälja den och köpa gasugn eller uppgradera elen med en ny matarledning. Dyrt och inte så kul att lägga pengarna på…

Lotta 2
Aha, jag köpte mina böcker ifrån adlibris. Ska ta och kolla bokus också:)
Aha, ja det är ju lite vanskligt med en toppmatad. Aha du klurar lite på det. Gasugnar brukar vara så sablars dyra bara:/ Sen måste man ju förvara gasen på ett bra och säkert ställe också. Å andra sidan är det kanske inte så kul att uppgadera elen för att sedan bara gå omkring och längta efter en gasugn. Hur många liter är din ugn på nu?
Pyttan vilken jag använder som testugn 45l, toppmatad 220l och gamla Berta Naber 150 L. Så det är ju lite smått…Drömmen är ju att få plats med riktigt stora fat… Har funderat på kombiugnar men de är dyra så man får väl vänta och se……Hmm.. Vad har du själv?

Fasen va bra att ha två så att man kan bränna det lilla för sig + alla tester. Naber inte illa:D
Jag har en gammal cerama på 215 liter. Håller med om det där med faten. Det är därför jag köpte en relativt stor ugn.
Ja, en kombi ugn hade ju inte suttit helt fel, men som du säger himla dyra:/
ZZaga, jo bland det bästa jag köpt var nog den lilla ugnen. Den går med små prover och bråttomsaker mycket ofta, och så kan man exprimentera mer med temperaturändringar lite enklare.
#30 Går det inte att korta elementslingorna i något lämpligt hörn? Det kommer vi att behöva göra när vi gör om vår ugn, när det nu blir, snart hoppas jag!!

Lotta 2
Jag kan tänka mig att en sån liten är guld värd. Jag undrar om inte jag ska ta och köpa mig en sån såsmåning om. Jag gillar att testa galsyrer och då är det ju bara om man har en liten en:D
Gertrud Båge bidrar med massor av recept i den boken. Jag har använt flera av dem med gott resultat. De fungerar inte så bra i min vedeldade ugn, däremot i gasoltunnan.
_
_
Hej!
Jag blev förvånad att ingen nämnt min bibel när det gäller radku. Rakuvaria2 av, Ine & Ed Knops, som beskriver många olika tekniker och som visar glasyr recept , ungsbyggen, felman kan ha gjort. Som sagt en bibel.

#39. Hm - jag har sökt lite på nätet och inte hittat var man får tag i den, din bibel
. Den engelska versionen i så fall såklart… Var har du köpt din och var det länge sedan?