Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2161 ggr
Ulla
0

Visste du detta - om litium?

Hälften av världens litium finns i en saltöken i södra Bolivia. Saltöknen består av en 10 000 kvm stor och 200 m djup saltskorpa, resterna av en förhistorisk sjö.

Mineralet har fått en allt viktigare roll, inte för sin användning i våra keramikglasyrer Glad, utan för att det är en viktig komponent i batterier. Litiumbatterier finns bl a i el- och hybridbilar och i mobiltelefoner.

Läs mera här

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Intressant!

Litium används också som läkemedel som förebyggnade verkan på manodepressiva.

Tur att sjön är så stor att det borde räcka ett tag.

annakarta
0

Där har jag varit! Och jag kan säga att den var enorm. Men jag trodde det var bara vanligt salt, min okunnighet inom spanskan gjorde väl sitt till…tack för den informationen!

[rolnor]
0

Finns ju mineralet Petalit också, som är samma som kali eller natriumfältspat fast med litium, har testat att ersätta fältspat med petalit och det blir lite högre smältpunkt på glasyren, lite annorlunda egenskaper, intressant.

LenaR
0

Rolnor, visst menade du att skriva att petalit sänker smältpunkten?

Petalit har så ovanligt låg smältpunkt, så jag har börjat göra tester med petalit och boraxfritta som bas till rakuglasyrer. Litium är ju dessutom bra för att ta fram turkosa nyanser ur koppar!

Kuriosa, min syster forskar om litiumbatterier! :D (Hon är inne på förnyelsebara energikällor mm.)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Nix, i mina tester så höjs smältpunkten jämfört med natri eller kalifältspat, glasyren rinner mindre och på stengods blir den lite trist matt, förstår att detta kan verka förbryllande, men så ser det ut på mina prover (??!!)

LenaR
0

Obestämd Så fort jag tycker att jag förstått något så dyker det upp annat som motsäger allt jag trodde att jag visste…

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Det strider mot vad jag läst också, men terrängen är ju facit, inte kartan(!)