Varm verkstad...
Hej kära keramikvänner. Har idag fått min nya automatik installerad och håller nu tummarna för att jag inte måste beställa nya element snart med:) Men det känns skönt att bara kunna läsa av temperaturen i ugnen på den nya. Hur har ni det som oxå har ugnar i eran verkstad när ni bränner? Själv måste jag ju ha 2 dagars arbetspaus varje gång eftersom det blir så varmt. Känns inte så där väldans effektivt i längden.!!! Hjälper en fläkt ovanför mycket?
Har haft några dagars keramikvila då huset kräver lite omskötsel. Håller på att riva upp gamla linoleum mattor odyl. Det är svettigt att slipa trägolv:) Har fått graviditetsnoja då ALLT som ska göras i huset ska vara färdigt INNAN bebis! Och självfallet ska butiken vara till bredden fylld med gods så att jag kan gå o laja med bebin på armen hela nästa sommar i lång volangkjol och singoallatop och bara le mot alla kunder som kommer och vill shoppa järnet
Hur gör man när tiden inte räcker till….
Ville nog mest säga hej till er egentligen och tacka för att ni finns därute….)
Hej på dig själv!
Vad härligt det låter. Vad tänker du fylla butiken med? Jag ser i ditt fotoalbum att du har en del saltbränt gods. Var har du möjlighet att bränna det?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hej hej:)
Grattis till den nya automatiken. Glöm inte att automatiken inte visar den egentliga tempen i ugnen. Men det vet du säkert redan:)
Ja, de där med två dagars vila vid varje bränning låter ju inte så effektivt i längden som du säger. En kåpa med installerad fläkt borde ju hjälpa lite. Det bästa är nog att ha ugnar och glasyrblandningsrum för sig så att man inte har det i samma utrymme där man vistas hela tiden.
Grattis den kommande bebisen! Jag vet precis hur den där nojan är. Och om du oror dig för två dagars vila så strunt i det… du lär inte få mycket gjort det första året:D ! När är det dax?
Jag har ingen aning om hur man gör med tiden… själv skulle jag behöva ungefär sju stycken av mig själv för att få det att gå ihop.
Tack själv:)
/Saga

Oh, läste att du bor i Småland. Som gammal smålänning blir man ju nyfiken på vart? :D

Tyvärr är det alltför gamla grejer, det saltglaserade. Har bränt det när jag gått i skolan. Det känns som det dröjer ett tag innan jag lyckas knåpa ihop en egen. Men jag har en plats till den i trädgården:)!
Annars är jag helt inne på att dreja mjölkkannor och spillkummar förtillfället. Sen har jag storproduktion på små askar med lock som jag karvar ur kompakt lera och trycker o stämplar dekorationer på. Jag älskar små askar. det känns som "mormorstid" för mig. När man hade små söta askar till sina smycken eller hemligheter. Jag hoppas att jag kan packa ur min första glasyrugn snart så jag kan få lägga ut lite nya bilder:) Har förresten försökt lägga in lite bilder med det får inte plats fler. Ändå så har jag tagit dem på minsta storleken eller vad det heter. Kanske måste man plocka bort några istället? Vet du det Ulla?Det känns som om en del har jättemånga.
Du borde få plats med många fler bilder än så där. Jag ska se efter vad det kan bero på.
_
_

Sååå, du är gammal smålänning Saga! Jag bor utanför Eksjö. Vet du vart det ligger? Vart är du ifrån? I mars är det dags så jag har lite andrum kvar:) Mina andra två har precis börjat dagis o jag hade precis "kommit igång" men ajaj…Tre månader har jag på mig att producera nu iallafall!!! Och ugnen som inte ens kommit igång än, men hyllorna börjar bli fulla iallafall:) Man får vara glad för varje framsteg, men som sagt, det hade inte varit fel med några kopior av sig själv, men då hade väl fascinationen för livet vi valt inte varit så stor som nu, eller vad säger du!:)

Jag bara älskar att vara i verkstaden när jag har brännt tänk vad skönt att gå ut i dessa mörka kalla tider i en varm och skön ca 25-30 grader varm verkstad det tycker jag är underbart. Det är väl inte lika mysigt på sommarn förstås… Till dig Bruzapetra skulle jag vilja säga ta det lugnt och njut av både den här tiden och när din bebis har kommit tiden går jäkligt fort och jag känner igen mig i din beskrivning…känns som det var igår men min första är 16 år snart. Det kommer en tid när barnen blivit stora och då kan man vara i verstaden så mycket man vill
och man måste ju orka le då också!!
Lycka till!

Tack för ta det lugnt-tipset:) Jag ska erkänna att jag njuter av de små i fulla drag:) Men ibland lever man som om man skulle dö imorgon.
Har precis kommit på vad man kan använda sin mammaledighet till, varför inte se sig om lite i Sverige. Det verkar bo så trevliga människor lite överallt!!! Lite få Smålänningar, det hade varit trevligt att starta upp något tillsammans, men det är bara jag eller?! Finns det nån från mina trakter här?
Grattis till bebis får man väl säga…min numera femtonåring va med i verkstaden från det han var 4 dagar gammal till 9 månaders ålder sen blev det barnflicka sen dagis..klarade av att jobba med bebis på jobbet för han va så lätt att sysselsätta när han blev lite större…när han va nyfödd så sov o åt han och jag jobbade på hans sovpass..tog ut föräldrapenning 2 timmar /dag så vi kunde få lite sovmorgon ..med en frånvarande pappa var det bara att gilla läget *L*Han är idag en självständig och trygg kille kan vara lite mammig ibland*L*
Det sägs att krukmakarbarn blir speciella kan bero på att man har ett så roligt jobb…kanske
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Eller alla härliga ångor…
Jag måste säga att det är imponerande vad du håller på Abbi! Vilken produktivitet.(säger man så?) Skulle jag komma upp i hälften av din produktion skulle jag vara helnöjd:) Jag får nog leva fattig resten av mina dagar(
Hur länge har du klarat dig på bara keramiken? Har förresten en fråga till dig. När du tog ett lån på företaget, var det då för att kunna ha och köpa in andra inredningsprylar odyl också? Har funderat länge på hur jag ska kunna finansiera inköp av andra saker jag vill sälja. Jag har liksom inte massor att bara lägga ut sådär. Har du nåt bra tips hur man kommer igång?

Min yngsta dotter som numera är mamma kommer ofta med lilla Elvis och hälsar på mig i min verkstad. Det är så mysigt fast ibland är jag lite orolig.Jag har en ordentlig fläkt med utsug över ugnen och det är nog bra för ångorna från ugnen är nog inte så bra. När jag glaserar får de inte komma och jag försöker göra rent ordentligt efter mig även för min egen skull.
#4 Bruzapetra
Du har ett utrymme på 1Mb i albumet, så det gäller att hålla nera storleken på bilderna för att få plats med fler. Man kan ju dra ner på kvaliten också eller byta ut bilderna då och då.
Jag tror att de som var med från början fick större album. 
_
_
bruzapetra..Jag började på en ABFkurs när jag va 14 år jag har levt på min keramik sen jag va 19 år ..det va då jag skaffade min egen verkstad och slapp att utnyttja studieförbundens verkstäder där jag undervisade sen jag va 17år..Jag fick ett stipendium när jag va 20 som finansierade ugn o drejskiva + material för ett år..skilde mig när jag va 25år och flyttade då med 5 årig son till Nora skaffade då en verkstad och butik lite avsides…jobbade några år så till tillfället gavs att köpa en stor bergsmansgård mitt i stan..DÅ tog jag mitt första lån för att finansiera huset som jag rustade under 11 år .Det innehöll 2 lägenheter när jag köpte det och när jag sålde fanns där 6 lägenheter,verkstad +250kvm butik Det roliga var när jag skulle köpa detta stora huset frågade min dåvarande bank :VAD säger din man om det här?..Det var bara det att där fanns ingen man inblandad i företaget *L*Fick ta en annan bank*L* Sakta sakta har jag byggt på verkamheten för att nu minska ner igen för att få mer tid till annat..älskar att resa..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Bruzapetra-Jag är inflyttad smålänning(13år) 5 mil norr om Västervik i Loftahammar bor jag…
När mina barn var små (äldsta 31) var jag väldigt kreativ, gick min första keramikkurs ABF, men gjorde än massa andra saker också, målade fixade i hus och trädgård..tyvärr har en del av energin lugnat ner sig så att man ibland inte "vill" göra något längre..men när lusten finns är det helt underbart att ha möjlighet att vara i verkstan även när det är varmt efter en bränning, öppnar upp lite mer eller jobbar med att städa efter glasering och för att ta emot alla alster som väntar på prismärkning och packning.
Jag bor inte så långt ifrån Eksjö….Jag bor mitt emellan Tranås och Österbymo så jag har nog inte så långt till dig. Nu är jag ju inte igång på långa vägar på samma sätt som ni andra men jag läser era inlägg och inspireras och lär mig hela tiden nya saker. Av den anledningen vill jag oxå säga TACK!!!! för att ni finns!