stengodsglasyr
hej vänner, nu har det satt stopp i huvet igen, kan jag på torkat, icke skröjbränt stengods, måla med engobe avsedd för bränning runt 1020- 1220 grader?
Och ännu en fråga, kan jag glasera ett icke skröjbränt gods med transp. blank glasyr avsett för stengods??
Tack på förhand o sköt om er.
lerwalle

Vissa engober funkar på torrt gods, de flesta ska på medan godset är "lädertorrt"= kallt o fast, (ej torrt).prova, du märker ju om det verkar släppa.
Du kan glasera ej skröjat men det är "riskablare". Vill du vara på trygga sidan så skröja först!!
Tack snälla grodan, jag är på ungdomsgården där jag har keramik m,ed ungdomarna, och jag glömer bort mig alltsom oftast, vi bestämde att skröjbränna först, och det var ju rätt då
.
Jag har målat/penslat engobefärg på lergods men aldrig på stengods, det har funkat jättebra, sen kan man välja om man vill glasera det eller inte, men stengodslera har jag lite erfarenhet av.
Titta gärna in på mina bilder framöver ska lägga ut lite bilder påungdomarnas alster.
ha det gott
lerwalle

Jättekul med bilder på ungdomarnas alster!!!! Men glöm inte att aktivera din sajt annars vet vi andra inget om dig!!// Terra
En liten påminnelse till alla:
Klicka på länken Min personliga sajt uppe till höger. Då aktiveras din personliga sida och du får tillgång till ett fotoalbum, en gästbok, personlig ifokusmejl och en blogg. Du behöver inte utnyttja dessa, men det är trevligt att mötas av åtminstone en hälsning när man tittar in.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_