Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2287 ggr
annakarta
0

"Slingmönster" utan shellack

Har tack vare iFokus lärt mig att göra reliefmönster med hjälp av shellack, något som verkligen funkar bra med snyggt resultat. Problemet är att jag tycker det är lite för tidskrävande. Så nu till min fråga, går det att göra utanpåmönster på något annat sätt?

pyromanen
0

Gjuta form av nåt föremål med slingmönster och gjuta… är förstås jobb med originalet och formtagndet, men sen går det fort….

Eller göra (lite grövre) slingor i pressform och sätta på dom på ytan av föremålen.

Doriz
0

Eller lägga på "slicker" med bollspruta i olika mönster. Fördelen är att det går tämligen lätt att torka bort eftersom det är samma kulör som leran.

annakarta
0

Tusen tack för tipsen! Jag har försökt med att spruta på slickers med en "gräddsprits", det gick dåligt för precis som när jag ska göra den sista finishen på pepparkakshuset blev det klumpigt och ojämnt. Men det är väl bara att testa igen. Kanske är det lättare med bollspruta!

Doriz
1

Det finns boolsprutor som har en liten pip i "hård" plast som det är lättare att görs finare och mer distinkta mönster med. Dock är det också lättare att "köra" i den i godset och göra fula märken … För mig handlar det mycket om att fylla sprutan ok så det inte "spruttar" ut och att slickern har en schysst konsistens.