Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5191 ggr
Bregotta
0

Dekorfärg

Här kommer en jätteknäpp fråga som jag nästa skäms för att ställa…

Jag har köpt färdigblandad julröd dekorfärg (cebex) och undrar, den lägger man på skröjat gods och bränner, om man sen vill ha en transperent glasyr ovanpå så måste man bränna igen? Eller?

avalon
0

Heter det dekorfärg så är det nog meningen att man skall kunna måla på det och bara bränna som det är, alltså utan transp. glasyr på, det är som en glasyr i sig.

Doriz
0

Jag brukar använda dekorfärg om det med det menas det som jag kallar underglasyrfärg/överglasyrfärg. Den går att använda dels på oskröjat dels på skröjat gods. Det går också att måla uppepå glasyren inför glasyrbränningen, men det är svårt att få det snyggt för linjerna blir inte så distinkta. Jag brukar använda det på oskröjat gods och sedan skröja och så glasera. Målar man på skröjat gods så är det risk att färgen färgar glasyren om man som jag doppar godset. Glaserar du över så blir det hållbart. Vill man inte glasera så brukar jag vaxa över. Det kanske bara är inbillning men det känns som om det bildas en skyddande hinna. Färgerna fungerar både till ler- och stengods men kulörerna blir något dovare i stengodstemperatur, vilket på intet sätt är negativt. Den nya klarröda kulören har jag testat till tomteluvor och den blev riktigt hallonröd och glad. Lycka till!

Bregotta
0

Så, om uppfattar dig, Doriz rätt tycker du att det blir bäst när du målar på oskröjat, skröjar och sedan glaserar med transperent?

zzaga
0

En fråga bara… varför använder man dekorfärg istället för engobe?

LeWE
0

Det är väl svårt att få en julröd färg i engobe? Om man bränner stengods är det väl svårt att få fram en julröd färg, dekorfärg eller glasyr? Eller..?

Bregotta
0

zzaga,

Jo, ville ha en riktigt röd, och denna var rödare är engoben. Har någon gång försökt mig på röd glasyr och "brännt" mig… ;-) , det blev alltså inte så bra så det misstaget ville jag inte göra om!

Ulla
0

Jag har vid något tillfälle testat röd underglasyr. Den såg jättefin ut i katalogen, men blev närmast brun i stengodsbränningen trots att den skulle passa stengodstemperaturerna. Det kan vara en god ide att testa hur det blir med den färg du köpte.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Ja, jag skall testa den lite innan.

De hade ett prov på den hos Cebex, jag och min syster (vi har blivande verkstaden ihop) var där o handlade en massa (hu, det blev dyrt) i fredags. Där såg den rejält röd ut, de hade brända prover, både ler och stengods. Vi frågade speciellt om det fanns någon julröd till stengods och då plockade han fram den, hade inte tänkt på dekorfärg alls innan … Ja, vi får se hur den blir man kan ju aldrig veta… Fundersam

Doriz
0

Varför använda underglasyrfärg istället för engobe - just precis därför att det är svårt att hitta en klar röd men också därför att jag haft problem med engoberna - de krackelerar, använder inte blyad transparant, naturligtvis. Jag tycker det är bäst att måla på oskröjad lite lädertorr lera. Det suger lite och blir jämnt, när jag skröjat så ser jag alla missar jag gjort … och då kan man dutta till lite där. Jag använder även underglasyrfärgen i kombination med engober. Kom i kontakt med dem eftersom jag arbetar som pedagog och ville hitta ett alternativ för eleverna som var lätthanterligt och inte kändes så giftigt. Nu har det kommit färdigblandade engober som du kan använda på skröjat gods och det känns bra eftersom skröjat är lättare för barn att hantera än oskröjat som är skört och eländigt. Kulörerna mörknar något i stengodstemperatur men jag tycker de är vackrare, brunt har det inte blivit någon gång däremot blev tomteluvorna lila förra året med röd lergodsglasyr, det kändes inovativt!

zzaga
0

På vilket sätt är dekorfärg mindre giftigt än engobe?

LenaR
0

#7 Ulla, det där har jg också råkat ut för. Viss aglasyrer vägrar samarbeta med färgkroppar. Det måste ju bero på vilka flusser de innehåller, men jag kan inte säga på rak arm vilka som ställer till det.

#10 Saga, det är väl för att de giftiga ämnena är hopfrittade med andra? Fast man kan ju förstås använda färgkroppar i engobe också.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Doriz
0

Som jag skrev så är min uppfattning att det inte gick att använda engobe på skröjat gods förut och då var alternativet glasyr, vilket jag ogärna sätter i händerna på barn. Nu har det kommit engober som går att använda på skröjat gods och då är det ett alternativ vilket vi använder oss av. Oskröjade saker är svårhanterliga för barn även om de är lädertorra är min erfarnhet.

zzaga
0

En fråga till… är det alltid så att oxiderna är hopfrittade i dekorfärger då?