Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3866 ggr
pluppan
0

Ungsbekymmer

Har ett litet konstigt fel på min ugn.

Den har gått jättebra och slingor och tempgivare är bytta för inte länge sedan. Ugnen är en naber och automatiken C19.

Rätt som det var så fick jag felmeddelande F1 på en glasyrbränning. Provade igen och vakade över ugnen. Visade sig då att i tempkurvans andra fas så segade den sig bara och stampade såååå längsamt att den till slut gav upp.

Elektriker öppnade och mätte hit och dit och jag har även kollat bränt papper på alla slingor och alla är med.

När elektrikern skulle kolla så specialgjorde jag ett program så att den skulle gå fort upp i temp = full fart från början och ugnen tickade så snällt upp till 1230grader skitfort ( tom ugn).

Jaha då funkar den iallafall och så körde jag mitt program igen med grejer i och då stampade den igen. Jag avbröt då vid ca 800grader och specialgjorde ett program upp till 1230 och då sköt ugnen fart igen.

Tänkte då att det är just detta program som var korrupt men nu gjorde jag ett nytt program på en annan siffra och då hände det igen……gjorde likadant och specialskrev program och ugnen gick vidare.

Nånting måste ju vara fel på automatiken …..eller??

Ungnen står inte och slår av och till utan den kör hela tiden låter det som.

Någon som varit med om detta?

andra ideer eller förslag

Jag har god tillgång till elektriker (gubben) vilket ju är tur.

Ulle
0

Jag hade samma problem med min gamla ugn. Då var det kontaktorn (heter det så?) som inte gick emot riktigt. Ibland brände den som den skulle, ibland inte. När jag justerade kontaktorn gick det bra igen. Det räcker att den glappar bara lite så blir det som du beskriver.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

mallezeilon
0

Vilket frustrerande problem Pluppan.

Jag måste få fråga Ulle, vad är en kontaktor och var sitter den?

pluppan
0

tack för ditt svar ulle. gubben=elekrikern var inne på samma sak…..

jag vet inte heller vad en kontaktor är för något egentligen

Ulle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är osäker på  om det heter kontaktor. Men jag menar en slags brytare som sitter mellan lock/dörr och ugn. Kolla på din ugn så ser du att det sitter en slags spärr som påverkas om du har locket öppet eller stängt. Om man öppnar luckan avbryts brännprocessen och om det glappar i kontaktorn kan man få felmeddelande F1 - det fick i alla fall jag på min gamla ugn (på den satt kontaktorn placerad lite annorlunda och såg annorlunda ut men fungerar på liknande sätt…).

Skickar med en bild som förtydligar.

[rolnor]
0

Det heter nog relä, den strömbrytare som slår av och på den starka strömmen till ugnselementen, det kan bli oxid på kontaktytorna efter en tid, antingen byta eller putsa kontaktytorna men sandpapper (inget jag skulle rekomendera iof, men det skulle kunna lösa problemet på kort sikt).

Ulle
0

Ok, då var det relä jag menade…Tungan ute

abbis
0

Jag har varit med om att när ugnen kommer upp runt 1000 grader kan det bli glapp i kopplingarna som elementen sitter fast i.Efterdra dessa när man gjort några bränningar!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Just att det gick bra att bränna direkt till topptemperatur, men inte bränna med ett långsammare schema tyder på att det är reläfel, tror jag (amatörelektriker)

pluppan
0

nu är kontaktorn bytt och det var en grej i lådan på sidan av ugnen där automatiken ofta sitter på. en standardelgrej som man kan köpa på elgrossister (alltså ingen ugnspecifik)

första bränningen gjord och nu gick ugnen som den ska så inatt får jag sova gott……

[rolnor]
0

Vad bra!

Tror nog att kontaktor och relä är samma sak..Cool

pluppan
0

enligt min elekriker är kontaktor typ samma som relä fast större….

Ulle
0

Då var jag kanske inte helt fel ute då… känns skönt att veta. Bra att din ugn funkar igen, pluppan.

Och grattis till att du har en alldeles egen elektriker! Tänk om man hade det ändå…

Jag har visserligen en egen målare men det är inte lika användbart i keramiksammanhang.

pluppan
0

det är verkligen händigt med en elektriker till gubbe! rekommenderas!

Cool