Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 8561 ggr
Godsagare
0

IR-termometer?

Någon som testat att kolla temperaturen i sin raku-ugn med hjälp av en IR-termometer?

Typ denna: IR-termometer

Kan det va nåt tror ni?

Då kan man ju hålla koll på flera ugnar samtidigt (eftersom vi just haft en brännardag med tre ugnar på plats) eller olika föremål som står på olika plats i ugnen…

LeWE
0

Låter inte alls dumt! Jag har inte sett den förut.

Vanja-K
0

Verkar inte all så dumt!

Godsagare
0

Har två stycken alternativ just nu jag funderar på.

Den ena klarar upp till 1000 grader och den kostar 2895:- ex moms.

Den andra klarar upp till 1600 grader och kostar 2995:- ex moms.

På 2½ meters avstånd kan man mäta en yta som är minst 5 cm i diameter.

Vad har era pyrometrar gått på?

LeWE
0

Min kostade 2765 exkl moms hos Lars Tärn, den klarar stengodstemperaturer också. Verkar bra, använde den första gången i söndags och det funkadeFlörtVerkar enkel fast manualen var på tyska så jag provade mig fram och det gick ju bra

pyromanen
0

400 kr på biltema, Kan dessutom mäta en massa andra saker på elapparater o sånt.

Såg att Claes Ohlson har en apparat som är enbart termometer till 1300 grader, den kostar 298,-

temoelement för anskaffas separat.

Godsagare
0

Det låter ju som bra pris onekligen. Jag hittar inte den för 298:- men däremot denna på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=73316587

Biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98874

399:-

Jag väntar på mail från några företag som säljer IR-mätare… Fast nu får jag ju svårt att försvara en sån dyr liten leksak…

Tack Pyroman för dina ekonomiska tips!

cupcake
0
Bregotta
0

#6 Jag köpte faktiskt en sådan för 498kr på Claes Ohlson men med facit i hand så höll den inte länge. Nu använde jag den till att möta högre temperaturer än Raku i min förra elugn som inte var försedd med tempmätare alls. Jag stack in givarna genom hålen en kort stund men de höll inte så länge varken de eller själva mätaren som pajade efter kanske några veckor, så den rekommenderar jag absolut inte. Vill man ha något långsiktigt användbart får man nog räkna med att det kostar - det är i alla fall min erfarenhet av detta.

bosse-cebex-gbg
0

Instrumentet från Clas Ohlson jobbar med mätsystemet "Typ K" (vilket framgår av katalogtexten).

Att själva instrumentet är graderat till 1300°C betyder ingenting. Ett termoelement av Typ K däremot, klarar bara korta mätningar i "stengodstemperatur", och bränns upp ganska fort.

Se upp med "K-instrument" om ni jobbar med stengods. Upp till 1100-1150°C håller det dock skapligt…

Glad

pyromanen
0

Möjligt att jag skrev det i förra tråden också… men i alla fall: Jag använder då makens minst 15 år gamla och mycket använda multimeter från Claes Ohlsson till mina bränningar. Den har alltså förutom att ha mätt en ofantlig massa el-saker under 15 år numera också  klarat 25-30 rakubränningar och 22 saltbränningar  och är fortfarande intakt. Thermoelementen håller som Bosse skriver bara några bränningar, men de är som en vanlig elsladd, så man kan bara klippa av den dåliga biten, nån decimeter eller så och avisolera nya 15 cm och snurra ihop sladdarna, så har man en ny. 

Typ K är såklart ingen vettigt pyrometer i längden för en vanlig stengodsugn, men för rakubränningar då o då eller salt som för mig (eller andra udda ugnar och bränningar) funkar det utmärkt och är ett billigt alternativ.  … så om det är värt att köpa en "riktig" beror på vilka behov man har. … Om behovet enbart består i att mäta tempen i rakuugnen några gångar om året då räcker typ K gott o väl.

Bregotta, om den pajer efter några veckor måste det ju gå att lämna tillbaka den?  det kan ju inte vara ok!

Bregotta
0

#10 Jag har ju inte precis använt den som det är meningen och som det står i bruksanvisningen så garantin kan omöjligt gälla. Därför har jag inte lämnat tillbaka den. Visst kunde man dra en lögn och säga att man inte gjort det man gjort men det är ju inte helt rätt och dessutom pinsamt så får jag nog stå mitt kast, (Bosse, jag vet att du varnade mig men jag prövade ändå… ) Lärpengar får jag se det som…Skäms

Till Raku eller andra typer av bränningar som inte skall mäta så höga temperaturer kan den säkert funka bra och kan vara värt att pröva. (även om jag "bränt" mig lite på den typen av billiga alternativ så behöver det inte hindra andra att testa….) men skall man mäta högre så är det nog bättre att satsa lite mer pengar skulle jag tycka.

pyromanen
0

Hur menar du att du använt den som det inte är meningen (nyfiken)  … jättekort givare så apparaten smälte?…

Bregotta
0

# 12, Nej, men jag tog för givet att det inte var OK att andvända den så att givarna brann upp. Men nu när du säger det så kan man väl inte förvänta sig annat? Eller? Jag har inte tänkt på det så utan tog för givet att jag sjävl gjort fel… Hittar inte bruksanvisningen nu så jag kan inte kolla vad det står. Men mäter man i så pass höga temp (1270) så brinner det väl upp hur man än gör? Och då kan de väl inte säga något om det? Det står ju att den kan mäta upp till 1300. Kanske jag skall skutta dit med den och se hur det går?

pyromanen
0

Jag har alldrig varit med om att något brunnit upp… Om jag har varit lat och avisolerat för kort bit på givarsladden har jag varit med om att lite plast har smält på sladden, men alldrig att nåt hänt med mätinstrumentet… det ska ju inte ens göra nåt om det blir 1500 grader, bara att mätningen inte blir tillförlitlig då…

Mina givare har funkat så att när de varit använda några bränningar så blir de sköra som attan på den delen som varit inne i ugnen och då går de av.

Bregotta
0

Vad jag menar med brinna upp är just att avisoeringen brinner upp och precis som du säger att metalldelen blir skör och faller av. Jag trodde att apprathaveriet var en följd av att plasten brann och tråden gick av. Nu fattar jag att det nog istället är något fel på själva apparatdelen och nog skall gå tillbaka till affären med den som du säger. Testar det och ser hur det går…