"Slingmönster"
Blev sugen på att göra slingmönster. Läste att man kunde pensla på shellack eller vax på själva mönstret. Låta det torka något och sedan svampa ytan. Då skulle ställena med shellacken/vaxet bli kvar och "peta upp". Någon som arbetar så eller testat detta? Vad är i så fall att föredraga: shellack eller vax? Jag har endast erfarenhet av shellack i samband med trämaterial dvs penslat på kvistar för att de inte skall blöda/lysa igenom efter målning. Vax använder jag ibland tillsammans med leran men upplever det lite svårarbetat - det hamnar gärna där jag inte vill - teknik och övning avhjälper säkert detta.
Jättevacker! Hur tvättar man bort shellack? Förstör man inte glättytan lite då?
Man tvättar bort leran runt motivet. Lacket förhindrar att leran tvättas bort där man "målat" med den. Glättningen finns kvar under lacket som sedan bränns bort i skröjen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Aha!

Då skall jag testa det, tack!
Finns det nåt annat än shellack man kan använda? I färgafären tog de 102 kr för en yttepytte burk…Dyrt.
på ottossonfarg.com kostar ett kilo shellackflingor 220 spänn…

#8 - Hur gör man med flingorna? Vad skall de lösas i?
Flingor blir billigare i längden. Jag blandar med röd T-sprit ,låter den stå och smälta ihop ca en vecka. Jag gör en ganska tjock sats som jag sen tar av.Jag tar en del av satsen och häller i en burk slår på mera T-röd till önskad koncistens.Skulle den bli för tunn fyller du bara på från den tjockare satsen. /Susanne
Jag gör likadant. Det går inte åt så mycket så det räcker hur länge som helst.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Blev inspirerad och läste om schellack eller shellack, det kan stavas på båda sätten. Hade en vag känsla att det var löss inblandade. Vågar dock inte klippa in texten här för det är säkert Upphovsrätt etc. I min nya bok om lantlig inredningsstil stod det just om shellacksflingor så det skall jag testa. Är det ok att blanda dem och låta det stå dvs inte bättre att bara blanda så mycket man behöver eller en mindre sats?

Ja, sköldlöss är inblandade. Skulle kanske inte blanda upp ett helt kilo flingor åt gången men Blanda en rejäl sats håller "i evighet" med tätslutande lock bara att späda m tröd. Även en färdig köpt "dyr" burk håller länge shellack är drygt. Har använt min burk i säkert 10 år till både isolering kopparplåt, isolering av gips, skydda förgyllning osv.
läste i wikipedia att ordet "lakh" på sanskrit betyder hundratusen och syftar på lössen…
Löss låter miljövänligt.
Men KAKL, har du målat med en liten burk i tio år? Är det så himlans drygt?