slasklera
har nån hink med slasklera som är en blandning av flertalet olika leror, lergods och stengods, gamla engober och färgkroppar och överbliven chamotte….
alla verktyg och händer går därigenom innan vanlig disk för att inte klägga avloppet…. plus allt jag tycker inte är värt att bränna…
vad brukar ni göra med slaskleran?
funderade på att knåda upp den och ta med till midsommarfesten och låta alla polarna bygga nånting och mula ner i lägerelden…..
bruker inte blanda allt så som du beskriver utan har engober och annat som innehåller färgämnen mm som kan vara miljögiftigt i en tunna och all stengodslera för sig som jag återvinner och använder igen.
miljögifter tänkte jag ju inte på…… men det var iofs ingen märkning på färgkropparna jag använt till engoberna…..
att jag mular allt i samma hink är för att jag inte har nån plats hemma…… plus att jag ibland blir förvirrad över vad som är vad bland grejjerna. Nu har jag rensat ner all oidentfierbar lera i hinken och ska bara ha vit lergods hemma.
Känns som att jag kommer slippa massa stökiga problem så. 

kan vara bra att ha om du vill göra gipsformar, att täta väggarna med, utvändigt, väggarna som du häller gipset innanför om du förstår. Eller ta med på midsommarfesten, men är det engober i så bör de nog ha handskar på sig, kan finnas nån med känslig hud (borde i och för sig alla ha, kobolt o koppar o annat är inte så nyttigt…). Eller så gör du nåt experimentellt på egen hand, är det ingen gips i så kan du ju bränna, i lergodstemp så klart!
det är inte jättemkt engober i…… slattar och skalet från grejer jag kasserat bara.. och jag antar att giftiga färgkroppar är märkningspliktiga?
tänkte det kunde vara lite kul att dom som vill kan pyssla ihop nån liten skål eller nån ful gubbe och bränna i elden som iaf kommer stå o brinna i två dar…. =)
frågan är ju bara om lerblandningen håller i elden… kanske ska dra i lite mer chamotte i gegget…
bra tips med gipsformarna. ska kika in på de där med gipsformar och gjutleror och sånt. men först ska jag ha drejskiva. ska kika på en sparkskiva med hjälpmotor imorgon. 2500 spänn, men de kanske de kan va värt. vet inte riktigt vad priserna för såna begagnade ligger på….

De potentiellt miljögiftiga ämnena som finns i hinken hade ju annars ändå gått med bränning så på det viset ser jag ingen anledning att separera. Oftast är det försvinnande liten andel oxider utan mest lera i slaskhinkar och då kan man lika bra knåda upp allt o dreja på. Håller man sig till lergodstemp lär inte leran koka trots lite extra färg.
Ibland tillsätter fabrikanterna oxider i olika former i leran också så det är inte så stor skillnad där egentligen. Porslinsleror får ibland en touch av kobolt för att SE vitare ut. Det är därför det kan synas blå prickar ibland utan att man själv använt kobolt.