Medeltida keramik
Vi ska ju bränna Raku på en medeltidsmarknad.
Men historien hur det ligger till var väl att Raku inte alls är så gammal här i sverige…. på det sättet som vi gör i dag. Ska vi klä ut oss till japaner från medeltiden, eller ska vi ha svenska meddeltidskläder?
Jag har tom hört att det högbrändes keramik vid denna tiden i norden kan det stämma? Valigt fattigt folk åt ju på trätallrikar men det finare keramiken fanns, mycket tillverkades i europa tror jag. Man har ju hittat vackra skärvor här med fina mönster de var oftast glaserade på insidan en del var svartbrännt, vad jag kan minnas. Kina är en annan historia, med dess blomstande porslin, tänk vad efter vi var här.
Jag tycker det är spännande med möster och dess utveckling genom olika nationer och kulturer fram till i dag.
Raku så som vi gör är inte gammalt varken i Sverige eller Japan, om jag förstått rätt. Det ska vara en västerlänsk variant sent påkommet. Så ärligt talad tycker jag inte att hör Raku hemma på en medeltidsmarknad, men dessa är ju lite olika i inriktning när det gäller hur autentiskt det ska vara och så.
Hade nyss en bok hemma från bibblan, keramik 1000-1500 eller nåt liknande hette den. Ganska gammal bok och verkligen inte upphetsande i sin upbyggnad eller layout men massor av bilder och torr text så att man fick ett intryck av hur krus mm såg ut. Inte mycket mönster dock, nästan inget alls. Högbränt gods fanns på medeltiden.
I en äkta svensk medeltidsmarknad hör det ju inte hemma alls tycker inte jag heller, om man nu inte skulle sträva efter en att ha en japansk / koreansk medeltida marknad med 1500tals tillverkning av teskålar..
Men för att visa upp flashiga keramikgrejer för publiken så kan det ju finnas med som en intressant nutida brännmetod, men inte om man försöker slå i dom att detta fanns i Sverige på medeltiden. Den den vanliga sortens Raku vi bränner nu s.k amerikansk raku som vi mestadels bränner numera skapades ju på 1950-talet. Leach inspirerades ju av resor i Japan omkring 1910 och flera vidare utvecklade idén m mycket efterreducering etc..Sedan har väl Paul Soldner en stor del i den moderna rakuns utveckling.
Jo jag känner till att det är en nyhet i svea rike den fick tom fart först på 80-talet tycker jag.
Jag har inte en tanke på att säga att det såg ut så på medeltiden för vi har tom gasolbrännare så det blir tufft att övertala….
Men Raku uppfanns av familjen Raku på 1500-talet sen hade de väl sina hemligheter där.
Men meoden att bränna är gammal även här men en fråga vi ställt oss är väl om de hade riktiga ungnar eller om de jobbade med gropar- vi tror gropar vet ni?
Den där tråkiga boken hade jag haft anv för' men de vill inte ha annat än spektakel tror jag, så är det inte jag som har ansvaret utan jag är inbjuden.
Förra året var jag inte där men folk hade frågat och jag vill vara lite påläst kanske skriva en liten lapp om hur det hela utvecklat sig.
Ja det är det, det är väl därför de vill ha detta.
Men man vill ju gära lite i stil med vad som fanns.

De enda svenska/nordiska medeltida ugnar som är på något sätt dokumenterade är i princip en stor kub utan tak där man staplade godset utan plattor, eldade under och släppte ut lagom mycket upptill.
Medeltida fynd, eller skärvor, som ses på museum eller i arkiven är ett slags blandning av rödbrungråsvart gods med inslag av bly som siktades på eller hälldes på ett väldigt "spontant" sätt. Ofta skiftar färgen på samma grej p.gr.av den ojämna reduktionen och flamspridningen. Alltid lågbränt, då det var svårt att komma upp högre med den typen av ugnar. Den ytliga leran man fick upp till tegelbruken var också ofta den typen som inte tålde högre temp utan smälte ihop, så man ville säkert inte heller gå högre. Tegelstenar som inte suger bruk är skit att mura med så det blevo bara spill att markfylla med isåfall.
Med våra elugnar är det svårt att göra något liknande som ser autentiskt ut men i en vedugn går det ju att få rätta känslan lättare. Jag håller inte med om att vi var efter… har man nån gång själv hållit i ett medeltida kärl inser man att de oftast var absolut förstklassiga drejare och även om man inte smakmässigt tycker om det kan man inte blunda för att de hade en schwung i hantverket som få av dagens keramiker kan bemästra utan att det ser ut som en klumpig pastisch.
Att bränna Raku på en medeltidsmarknad tycker jag också låter mer som ett spektakel och för att fånga folks intresse och inget fel i det egentligen. Bättre hade kanske varit att stapla upp en liten kub som en modern variant av en medeltida ugn. Men då missar man publikfrieriet liksom … Många såna jippon verkar inte hålla autenticiteten så högt utan det är ofta mer för att sälja diverse hantverk och karameller.
Jag gillar själv spektakel och likande och är det inte en fråga om äkta autencitet så är det väl helt ok att göra ngt kul av det. Därmot kanske jag hade varit lite mer tveksam om man skulle göra kopior av medeltida modeller ex muggar /kannor och bränna i Raku, för då liksom går det in under "försöka vara något annat än det är…" Lite gränsfall tycker jag…
Nej, men för sjutton rakubränningar publikt tillhör ju ÅÅÅÅHHHH-skaran med spektakel som eldsprutande konstnärer så det är väl helt ok att göra något kul för publiken, kanske tom någon där blir så tagen av det att dom börjar med keramik själva…:D
Tanken m Lars ugn tycker jag hade varit riktigt bra, men där faller det väl på uppvärmningstiden antar jag, annars tycker jag det hade gett en bättre tidskänsla.
Tack för tipset om hur ugnarna kunde se ut lasr T. Samhället blommade upp kulturellt även här i norden och jag har läst någonstans att det fanns högbränd keramik här. Tillfällig ugn är väl inte svårt att göra och det kan vara snyggare än ett oljefat.
Jag har skorstenstegel och ungstegel även fiberduk så jag kanske bygger upp en Raku i detta dubbla lager tegel borde väl räcka och en kub är inte så svårt locket kan jag gära med ungsplattor eller så kan jag ta det locket jag har.
#6 "Men man vill ju gära lite i stil med vad som fanns."
Jag har svårt att kopiera någon annan så det blir en konstnärlig tolkning av mig. det är liksom ingen ide att det är två dagar en tillfällighet. Men jag vill ändå fundera över var som är gångbart och äkta, vad som säljer och kunna berätta för människor omkring mig, det får duga som det är ett spektakel för mig en trevlig tillfällighet.
Jag ska ta reda på mer historia och skriva ner lite lätt visa bilder på medeltida mönster.
Önskar dig lycka till Rozzy på medeltidsmarknaden!
Mennnnnnnnnn Aj, aj inte Raku. Det som är oerhört viktigt med medeltidsmarknader är att efterlikna, så likt som möjligt. På vissa medletidsmarkader får inget annat förekomma än det som gjordes och fanns på medeltidsmarkand. Inte för att jag vill höja pekfingret. Men för oss som seriöst (om du förstår) så är det viktigt med likt origianal. Det är detta som förstår marknader när det finns annat m.m. Folk som åker runt på medeltidsmarknader i Sverige och lever som dessa blir oerhört besvikna.
Tänk på marknade som finns på hösten på Skansen. Som ska vara gammalt nordiskt. Det finns inte en utlänsk grej eller något krimskrams där. Det är ju detta folk uppskattar.
Ta inte illa upp. Men om vi ska kunna ha kvar marknader ty medeltid, så är det viktigt att det är medeltid. Det finns annat för publiken.
Det är som sagt var inte jag som bestämmer det, jag är inbjuden av en kollega som inte vill bränna på egen hand och arangörerna vill ha det.
hittade detta:
http://home.swipnet.se/~w-37570/keramik800.htm
Utifrån detta och vad las T skriver så är mycket av stengodset i boken keramik 1000-1600 som grävts upp främst på olika ställen i skåne alltså inte gjort i Svrige utan importerad (lästa ju inte allt smått i den boken erkänner, en var så hima torr, tittade mest på bilder och läste bildtexterna :-))
När jag googlade runt hittade jag att det finns en doktorsavhandling om keramik 800-1300 av nån professor Mats Roslund som heter "Gäster i huset".. Är det nån av er som läst den och kan säga om den är läsvärd för såna som oss (eller mer för arkeologer??) ?
Tack så mycket det var superbra.
<<jag googlade på eng och det vat givande.
Jag ska vara med på en vikingamarknad i Gudahagen 20/9.Näsum och vi ska ha den så historiskt riktig som möjligt,har gjort så små krus för hand med örtsalva,vikingamuggar drejade,fat ,kanna allt i jordfärger, håller just nu på med kulor med runor som man hade som vägledning i livet,ska även slåta folk få känna på lera ,ringla ,tumma,på hela marknaden får inte finna något i plast,brunt papper godtages och bajamajor.För att få känslan av att vara på vikingatiden ska vi ha gycklare,musik,smeder,olika knallar med vikinga anknytning men ej målade tofflor,karameller sådant som inte fanns är tabu.Sedan blir det helstekt gris,tunnbröd,stenugnsbakat och alla vi som är med ska ha vikingakläder och helst besökarna också ska bli väldigt intressant och se hur det blir mycket arbete ligger bakom och stödmedlemmar behövs och sponsorer till alla artister vi vill anlita.Gå gärna in på vår hemsida www.gudahagen.se
kram
Lotta
Idag damp det in en inbjudan här at delta i vikinga- och medeltidsmarknad i Nysäter (grannsocknen här så det är inga resor i alla fall) och då blev jag lite sugen å att testa detta..har ock inte bestämd mig än. Är nyfiken på att höra andras erfarenheter av medeltidsmarknader.. och vad som gått bra att sälja? Hur stora/små är såna små koppar för salva? tänker inte kopiera gamla föremål utan göra i mitt eget stuk.

Tack för informationen Lottapastationen ! (Vad är egentligen en "lottapastation" ???? ! )
Jag tror du har skaffat fornföreningen Guyldhagen tre nya medlemmar ! (Mig, tjejen, och våran dotter.)
Och om inte familjen hakar på i höst, så åker jag i alla fall till Hassleholm i höst !
Däremot har jag inget at sälja,eftersom jag varken äger dräkt, eller har någon vikingatidsrelaterad produktion. Att sätta mig inn i den tidens keramik. Och få igång något på den återstående tiden är ett altför omfattande projekt, särksikjt som jag just nu sliter med min nya verkstad - Det tar tid och energi !
Och så drejar jag ju mest…….Vikingatidens keramik var väl inte drejad ?? (så vitt jag minns i alla fall….. ? )
Hur som helst; Tack för länken, som sagt !
nee. Pluggar på lite om vikingatida och medeltida keramik för att se om det är nåt jag ska ge mig in i… hittade info om att det första drejade gods tillverkad i Sverige dyker upp på 1100-1200 talet, fast tummad och ringlad var det som fanns innan och även vanligast senare… Saltglaserde saker finns det fynd i Sverige från 1400 talet fast det verker vara importerad från tyskland. Fastnade i att läsa om runor igår, jätteintressant:
http://www.raa.se/cms/extern/om_oss/fragor_och_svar/runor_och_runstenar.html
http://www.multiart.nu/grimner/svenska/texter/runtolkningar.html

Ungefär som jag trodde, men var inte säker på det……
Måste medge att jag är ne kratta om jag inte får använda drejskivan, tyvärr…
Plattor har jag jobbat en del med på senare år. Det är kul, men jag har inte upnått hahndlaget på samma sät som när jag drejar.
Ringning går ann, men jag är väldigt oövad. Ska jag tumma, så önskar jag helst att ingen utanför nybörjarcirkeln ser mig försöka……!
Såg en äldre dam på försökcentret i Lejre för några år sedan, som tummade jyddepotter i ett totalt otroligt tempo, och med en säkerhet, som inte var av denna världen. Dom säljs sedan (svartbrända) i försökscentrets butik - egentligen borde jag köpt en….
Är man i Köpenhamn om sommaren skall man altså åka ditut, och kolla ! Det finns annan kul keramik där ute också !
Ytterligare ett (liknande) tips är för övrigt frilandsmuseet, där dom säljer, och visar folklig keramik. Tror dom har en keramiker på plats där ibland också, i alla falla hade dom en verkstaqd för några år seedan….
Från det ena till det andra…………………………
hejsan!
Vikingadagar blir igen i Gudahagen i Näsum Bromölla kommun 19/9 och 20/9 2 dagar alltså ifjol var det premiär och en jättesucce´ det var underbart med islandshästar,gycklare ,musiker,eldshow,helstekt gris, barnby, guidade turer till gudahagen stenröse, i år ska vi se till att det blir ännu mer underhållning,mat mm.Det var helt underbart med massor av folk 4000 mer än vi räknat. med underhållning,kanske teater,ja gå gärna in på www.gudahagen.se
och läs.Jag sålde massor av keramik i vikingastil.I år har jag ringlat kannor,flaskor mm alla är hjärtligt välkomna till en mycket naturskön vacker bygd som ännu är oförstörd och som rymmer mycket historia mer än man tror.
Välkomna
Lotta
Var på medeltidsmarkad och fick inspiration i dag.
Vet ni några fler i närheten av göteborg?